Research Article
BibTex RIS Cite

TURKISH ADAPTATION OF COACH-ATHLETE RELATIONSHIP EMOTIONAL MALTREATMENT SCALE (CAREMS)

Year 2022, Volume: 20 Issue: 4, 142 - 156, 31.12.2022
https://doi.org/10.33689/spormetre.1133456

Abstract

This study aims to adapt Coach-Athlete Relationship Emotional Maltreatment Scale developed by Dietz et al. (2015) to Turkish. Confirmatory Factor Analysis (CFA) was examined to test the construct validity of the data obtained from the study, in which 282 people participated online; and also Cronbach’s alpha data were examined to test the reliability of this data. In addition, the correlation between Coach-Athlete Relationship Emotional Maltreatment Scale and Perceived Multidimensional Social Support Scale and Social Connectedness Scale was analysed. As a result of the analyses, it was found that the produced ratios were well fitting and acceptable harmony according to the indexes obtained from the CFA first and second-level analyzes. The first and second-level analyses were at the following compliance levels: χ2/df: 3,33-3,92; AGFI: .86-.77; CFI: .96-.95; IFI: .95-.95; NFI: .94-.93; RMSEA: .92-.99; and SRMR: .029-.034, respectively. The Cronbach’s alpha reliability coefficient was .983 for all scales. Finally, it was determined that Coach-Athlete Relationship Emotional Maltreatment Scale a significant negative correlation with the Social Connectedness Scale (-.597) and Multidimensional Scale of Perceived Social Support (-.492). The findings showed that the Turkish adaptation of the scale is a considered tool valid and reliable in measuring and evaluating the maltreatment of coaches towards athletes aged 18-25.

References

  • Alexander, K., Stafford, A., Lewis, R. (2011). The experiences of children participating in organised sport in the UK. Edinburgh: The University of Edinburgh/NSPCC, Child Protection Research Centre.
  • Altıntaş, A., Çetinkalp, Z. K., Aşçı, F. H. (2012). Antrenör-sporcu ilişkisinin değerlendirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Spor Bilimleri Dergisi, 23(3), 119-128.
  • Akbaş, S., Aydın, B., Dündar, C., Turla, A. (2016). Ensest kurbanı kız çocuklarındaki depresyon ve TSSB ile algılanan sosyal destek ilişkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 17(4), 300-308. doi: 10.5455/apd.210473
  • Aras, Ş., Ozan, S., Tımbıl, S., Şemin, S., Kasapçı, O. (2016). Öğrencilerin okulda maruz kaldıkları duygusal ve fiziksel şiddet. Nöropsikiyatri Arşivi, 53(4), 303-310. doi: 10.5152/npa.2016.11323
  • Arslan, G. (2015). Psikolojik istismar, psikolojik sağlamlık, sosyal bağlılık ve aidiyet duygusu arasındaki ilişki. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(36), 47-58.
  • Arslan, G. (2018). Psychological maltreatment, social acceptance, social connectedness, and subjective well-being in adolescents. Journal of Happiness Studies, 19, 983-1001. Doi: 10.1007/s10902-017-9856-z
  • Assink, M., Van Der Put, C. E., Meeuwsen, M. W. C. M., de Jong, N. M., Oort, F. J., Stams, G. J. J. M., Hoeve, M. (2019). Risk factors for child sexual abuse victimization: a meta-analytic review. Psychological Bulletin, 145(5), 59-489. doi: 10.1037/bul0000188
  • Bjørnseth, I., Szabo, A. (2018). Sexual violence against children in sports and exercise: a systematic literature review. Journal of Child Sexual Abuse, 27(4), 365-385. doi: 10.1080/10538712.2018.1477222
  • Bostan, B.C., Duru, E. (2019). Ergenlerde algılanan psikolojik istismar ile öznel iyi oluş ilişkisinde psikolojik sağlamlık ve sosyal bağlılığın rolü. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47, 205-224. doi: 10.9779/pauefd.568123
  • Brackenridge, C. H. (2001). Spoil sports: understanding and preventing sexual exploitation in sport. London: Routledge.
  • Büyüköztürk Ş., Çakmak E. K., Akgün Ö. E., Karadeniz Ş., Demirel F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çakır, Y., Palabıyık, R. (1997). Gençlerde sosyal destek, çok boyutlu algılanan sosyal destek ölçeğinin güvenilirlik ve geçerlilik çalışması. Kriz Dergisi, 5(1), 15-24. doi:10.1501/0000861
  • Çetin, E., Hacısoftaoğlu, I. (2020). Factors facilitating child abuse in sports in Turkey: the case of elite athletes. Children and Youth Services Review, 116, doi: 10.1016/j.childyouth.2020.105120
  • David, P. (2005). Human rights in youth sport. New York: Routledge.
  • Dietz, C. M., Casey, S. L., Stirling, A. E., Porter, N. (2015). Development and validation of the coach-athlete relationship emotional maltreatment scale (CAREMS). Athletic Insight, 7(3), 209-226.
  • Doğan, B. (2007). Sporun sosyolojisi ve uygulamalı spor sosyolojisine giriş. Ankara: Nobel yayınları.
  • Doğan, O. (2005). Spor psikolojisi, Adana: Nobel kitapevi.
  • Duman, N. (2018). Duygusal İstismarı anlamak. Ankara: Gece akademi.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, E. S., Çinko, M. (2013). Sosyal bilimlerde spss’le veri analizi. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Duru, E. (2007). Sosyal Bağlılık ölçeği’nın Türk kültürüne uyarlanması. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 26, 85-94.
  • Eker, D., Arkar, H. (1995). Çok boyutlu algılanan sosyal destek ölçeğinin faktör yapısı, geçerlik ve güvenirliği. Türk Psikoloji Dergisi, 10(34), 45-55.
  • Eker, D., Arkar, H., Yaldız, H. (2001). Çok boyutlu algılanan sosyal destek ölçeği’nın gözden geçirilmiş formu’nun faktör yapısı, geçerlik ve güvenirliği. Türk Psikiyatri Dergisi, 12(1), 17-25.
  • Erkorkmaz, Ü., Etikan, İ., Demir, O., Özdamar, K., Sanisoğlu, S. Y. (2013). Doğrulayıcı faktör analizi ve uyum indeksleri. Türkiye Klinikleri Journal of Medical Sciences, 33(1), 210-223. doi:10.5336/medsci.2011-26747
  • Eliasson, I. (2015). The gap between formalised children’s rights and children’s real lives in sport. International Review for the Sociology of Sport, 52(4), 1-27. doi: 10.1177/1012690215608516
  • Evans S. E., Steel A. L., DiLillo, D. (2013). Child maltreatment severity and adult trauma symptoms: does perceived social support play a buffering role? Child Abuse and Neglect, 37(11), 934-943. doi: 10.1016/j.chiabu.2013.03.005
  • Fortier, K., Parent, S., Lessard, G. (2020). Child maltreatment in sport: smashing the wall of silence: a narrative review of physical, sexual, psychological abuses and neglect. Br. J. Sports Med., 54, 4-7. Doi: 10.1136/bjsports-2018-100224
  • Gervis, M., Dunn, N. (2004). The emotional abuse of elite child athletes by their coaches. Child Abuse Review, 13, 215-223. doi: 10.1002/car.843
  • Gervis, M., Rhind, D., Luzar, A. (2016). Perceptions of emotional abuse in the coach athlete relationship in youth sport: the influence of competitive leveland outcome. Int. J. Sports Sci. Coach, 11(6), 772-779. doi: 10.1177/1747954116676103
  • Glaser D. (2002). Emotional abuse and neglect (psychological maltreatment): a conceptual framework. Child Abuse & Neglect, 26(6-7), 697-714. doi: 10.1016/S0145-2134(02)00342-3.
  • Gürbüz S. (2019). Amos ile yapısal eşitlik modellemesi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hart, S. N., Binggeli, N. J., Brassard, M. R. (1998). Evidence for the effects of psychological maltreatment. Journal of Emotional Abuse, 1, 27-28. doi: 10.1300/J135v01n01_03
  • Hartill, M., Rulofs, B., Lang, M., Vertommen, T., Allroggen, M., Cirera, E., Diketmueller, R., Kampen, J., Kohl, A., Martin, M., Nanu, I., Neeten, M., Sage, D., Stativa, E. (2021). CASES: Child abuse in sport: european statistics-project report. Ormskirk, UK: Edge Hill University.
  • Hornor, G. (2012). Emotional maltreatment. Journal of Pediatric Health Care, 26(6), 436-442. doi: 10.1016/j.pedhc.2011.05.004
  • Jowett, S. (2005). The coach-athlete partnership. The Psychologist, 18(7), 412–415.
  • Kalaycı, Ş. (2009). Spss uygulamaları çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kaplan D. (2000). Evaluating and modifying structural equation models. D. Kaplan (Ed) Structural Equation Modeling: Foundations and Extensions içinde (106-129). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel yayınları.
  • Kerr, G., Stirling, A., MacPherson, E. (2014). A Critical examination of child protection initiatives in sport contexts. Social Sciences, 3(4), 742-757. doi: 10.3390/socsci3040742
  • Kerr, G., Willson, E., Stirling, A. (2019). Prevalence of maltreatment among current and former national team athletes. https://athletescan.com/sites/default/files/images/ prevalence_of_maltreatment_reporteng.pdf
  • Lee, R. M., Robbins, S. B. (1995). Measuring belongingness: The social connectedness and Social assurance scales. Journal of Counseling Psychology, 42(2), 232-241. doi: 10.1037/0022-0167.42.2.232
  • MacCallum, R. C., Browne, M. W., Sugawara, H. M. (1996). Power analysis and determination of sample size for covariance structure modeling. Psychological Methods, 1(2), 130-149. doi: 10.1037/1082-989X.1.2.130
  • McGee, R. A., Wolfe, D. A. (1991). Psychological maltreatment: toward an operational definition. Development and Psychopathology, 3(1), 3-18. doi: 10.1017/S0954579400005034
  • Nicholls, A. R., Levy, A. R., Jones, L., Meir, R., Radcliffe, J. N., Perry, J. L. (2016). Committed relationships and enhanced threat levels: Perceptions of coach behavior, the coach–athlete relationship, stress appraisals, and coping among athletes. International Journal of Sports Science & Coaching, 11(1), 16-26. doi: 10.1177/1747954115624825
  • Ohlert, J., Seidler, C., Rau, T., Rulofs, B., Allroggen, M. (2017). Sexual violence in organized sport in Germany. German Journal of Exercise and Sport Research, 48, 59-68. doi: 10.1007/s12662-017-0485-9
  • Ohlert, J., Vertommen, T., Rulofs, B., Rau, T., Allroggen, M. (2020). Elite athletes’ experiences of interpersonal violence in organized sport in Germany, the Netherlands, and Belgium. European Journal of Sport Science, doi: 10.1080/17461391.2020.1781266
  • Olympiou, A., Jowett, S., Duda, J. L. (2008). The psychological interface between the coach-created motivational climate and coach-athlete relationship in team sports. The Sport Psychologist, 22(4), 423-438. doi: 10.1123/tsp.22.4.423
  • Özdamar, K. (2016). Eğitim, sağlık ve davranış bilimlerinde ölçek ve test geliştirme yapısal eşitlik modellemesi. Eskişehir: Nisan kitapevi.
  • Öztürk, A. (2020). Çocuğa kötü muamelenin psikolojik ve gelişimsel sonuçlarını önlemek. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 27(1), 7-9. doi:10.4274/tjcamh.galenos.2020.47955
  • Pankowiak, A., Woessner, M. N., Parent, S., Vertommen, T., Eime, R., Spaaij, R., Harvey, J., Parker, A. G. (2022). Psychological, physical, and sexual violence against children in australian community sport: frequency, perpetrator, and victim characteristics. J. Interpers. Violence, 9. doi: 10.1177/08862605221114155.
  • Peker, A. (2020). Okulda duygusal istismar ve akran zorbalığı. M. Ercengiz, M.Savcı, E. Uğur (Ed). Çocuğun Duygusal İstismarı içinden (151-184). Ankara: Nobel yayınları.
  • Polat, O. (2007). Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı Tanımlar I. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Slep, A. M., Heyman, R. E., Snarr, J. D., Foster, R. E., Linkh, D., J., Whitworth, J., D. (2011). Child emotional aggression and abuse: definitions and prevalence. Child Abuse and Neglect, 35(10), 783-796. doi: 10.1016/j.chiabu.2011.07.002.
  • Stafford, A., Alexander, K., Fry, D. (2013). Playing through pain: Children and young people’s experiences of physical aggression and violence in sport. Child Abuse Review, 22, 287-299. doi: 10.1002/car.2289
  • Stirling, A. E., Kerr, G. A. (2008). Defining and categorizing emotional abuse in sport. European Journal of Sport Science, 8(4), 173-181. doi: 10.1080/17461390802086281
  • Stirling, A. E., Kerr, G. A. (2009). Abused athletes perceptions of the coach-athlete relationship. Sport In Society, Cultures, Commerce, Media, Politics, 12(2), 227-239. doi: 10.1080/17430430802591019
  • Stirling, A. E., Kerr, G. A. (2013). The perceived effects of elite athletes’ experiences of emotional abuse in the coach–athlete relationship. International Journal of Sport & Exercise Psychology, 11(1), 87-100. doi: 10.1080/1612197X.2013.752173
  • Tolukan, E., Akyel, Y. (2019). Futbolda antrenör-sporcu ilişkisi ve sürekli sportif kendine güven üzerine bir araştırma. Spormetre, Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 103-112. doi: 10.33689/Spormetre.529669
  • Turan, A., Traş, Z. (2017). An investigation of the relationship between childhood trauma experience of adolescents and perceived social support. OPUS International Journal of Society Researches, 7(13), 440-458. doi: 10.26466/opus.349223
  • Uğur, E. (2020). Çocuğun duygusal istismarı ve diğer türleriyle ilişkisi. M. Ercengiz, M.Savcı, E. Uğur (Ed). Çocuğun Duygusal İstismarı içinden (55-76). Ankara: Nobel yayınları.
  • Ural, A., Kılıç, İ., (2011) Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Xiang, Y., Wang, W., Guan, F. (2018). The relationship between child maltreatment and dispositional envy and the mediating effect of self-esteem and social support in young adults. Frontiers in Psychology, 9, 1054. doi: 10.3389/fpsyg.2018.01054
  • Wilinsky C. L., McCabe, A. (2021). A review of emotional and sexual abuse of elite child athletes by their coaches. Sports Coaching Review, 10(1), 84-109, doi: 10.1080/21640629.2020.1775378
  • Van Delft, I., Finkenauer, C., Verbruggen, J., Bijleveld, C. C. J. H. (2013). Child maltreatment and social connectedness among high-risk youth: links with depression.. Abstract from the 13th ISPCAN European Regional Conference on Child Abuse and Neglect.
  • Vertommen, T., Veldhovenc, N. S., Wouterse, K., Kampenf, J. K., Brackenridge, C., Rhind, D., Neels, K., Eede, F. (2016). Interpersonal violence against children in sport in the Netherlands and Belgium. Child Abuse and Neglect, 51, 223-236. doi: 10.1016/j.chiabu.2015.10.006
  • Yıldız, B. (2020). Çocuğun duygusal istismarının risk faktörleri. M. Ercengiz, M.Savcı, E. Uğur (Ed). Çocuğun Duygusal İstismarı içinden (77-100). Ankara: Nobel yayınları.
  • Zimet, G. D., Dahlem, N. W., Zimet, S. G., Farley, G. K. (1988). The multidimensional scale of perceived social support. Journal of Personality Assessment, 52(1), 30–41. doi: 10.1207/s15327752jpa5201_2

ANTRENÖR-SPORCU İLİŞKİSİ DUYGUSAL KÖTÜ MUAMELE ÖLÇEĞİ’NİN (ASİDKMÖ) TÜRKÇEYE UYARLANMASI

Year 2022, Volume: 20 Issue: 4, 142 - 156, 31.12.2022
https://doi.org/10.33689/spormetre.1133456

Abstract

Çalışmanın amacı, Dietz ve ark. (2015) tarafından geliştirilen Antrenör-Sporcu İlişkisi Duygusal Kötü Muamele Ölçeği’ni (Coach-Athlete Relationship Emotional Maltreatment Scale) Türkçeye uyarlamaktır. 282 kişinin çevrimiçi katıldığı çalışmadan elde edilen verilerin yapı geçerliliğini test etmek için Doğrulayıcı Faktör Analizi’ne (DFA); güvenirliği test etmek için de Cronbach alfa verilerine bakılmıştır. Ayrıca Antrenör-Sporcu İlişkisi Duygusal Kötü Muamele Ölçeği ile Algılanan Çok Boyutlu Sosyal Destek Ölçeği ve Sosyal Bağlılık Ölçeği arasındaki korelasyonel ilişki analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda, DFA birinci ve ikinci düzey analizlerden elde edilen indekslerde, oranların iyi uyum ve kabul edilebilir uyum aralığında olduğu görülmüştür. Birinci ve ikinci düzey analizler sırasıyla χ2/df: 3,33-3,92; AGFI: ,86-,77; CFI: ,96-,95; IFI: ,95-,95; NFI: ,94-,93; RMSEA: ,92-,99; SRMR: ,029-,034 uyum seviyelerinde olmuştur. Yine Cronbach alfa güvenilirlik katsayıları, tüm ölçek için ,983 olarak belirlenmiştir. Son olarak Antrenör Sporcu İlişkisi Duygusal Kötü Muamele Ölçeği ile Sosyal Bağlılık Ölçeği (-,597) ve Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği (-,492) arasında negatif ve anlamlı bir korelasyon olduğu tespit edilmiştir. Araştırma verilerine dayanarak Türkçeye uyarlanan ölçeğin 18-25 yaş aralığında bulunan sporculara yönelik antrenörlerin kötü muamelesini ölçme ve değerlendirmede; geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu ortaya çıkmıştır.

References

  • Alexander, K., Stafford, A., Lewis, R. (2011). The experiences of children participating in organised sport in the UK. Edinburgh: The University of Edinburgh/NSPCC, Child Protection Research Centre.
  • Altıntaş, A., Çetinkalp, Z. K., Aşçı, F. H. (2012). Antrenör-sporcu ilişkisinin değerlendirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Spor Bilimleri Dergisi, 23(3), 119-128.
  • Akbaş, S., Aydın, B., Dündar, C., Turla, A. (2016). Ensest kurbanı kız çocuklarındaki depresyon ve TSSB ile algılanan sosyal destek ilişkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 17(4), 300-308. doi: 10.5455/apd.210473
  • Aras, Ş., Ozan, S., Tımbıl, S., Şemin, S., Kasapçı, O. (2016). Öğrencilerin okulda maruz kaldıkları duygusal ve fiziksel şiddet. Nöropsikiyatri Arşivi, 53(4), 303-310. doi: 10.5152/npa.2016.11323
  • Arslan, G. (2015). Psikolojik istismar, psikolojik sağlamlık, sosyal bağlılık ve aidiyet duygusu arasındaki ilişki. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(36), 47-58.
  • Arslan, G. (2018). Psychological maltreatment, social acceptance, social connectedness, and subjective well-being in adolescents. Journal of Happiness Studies, 19, 983-1001. Doi: 10.1007/s10902-017-9856-z
  • Assink, M., Van Der Put, C. E., Meeuwsen, M. W. C. M., de Jong, N. M., Oort, F. J., Stams, G. J. J. M., Hoeve, M. (2019). Risk factors for child sexual abuse victimization: a meta-analytic review. Psychological Bulletin, 145(5), 59-489. doi: 10.1037/bul0000188
  • Bjørnseth, I., Szabo, A. (2018). Sexual violence against children in sports and exercise: a systematic literature review. Journal of Child Sexual Abuse, 27(4), 365-385. doi: 10.1080/10538712.2018.1477222
  • Bostan, B.C., Duru, E. (2019). Ergenlerde algılanan psikolojik istismar ile öznel iyi oluş ilişkisinde psikolojik sağlamlık ve sosyal bağlılığın rolü. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47, 205-224. doi: 10.9779/pauefd.568123
  • Brackenridge, C. H. (2001). Spoil sports: understanding and preventing sexual exploitation in sport. London: Routledge.
  • Büyüköztürk Ş., Çakmak E. K., Akgün Ö. E., Karadeniz Ş., Demirel F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çakır, Y., Palabıyık, R. (1997). Gençlerde sosyal destek, çok boyutlu algılanan sosyal destek ölçeğinin güvenilirlik ve geçerlilik çalışması. Kriz Dergisi, 5(1), 15-24. doi:10.1501/0000861
  • Çetin, E., Hacısoftaoğlu, I. (2020). Factors facilitating child abuse in sports in Turkey: the case of elite athletes. Children and Youth Services Review, 116, doi: 10.1016/j.childyouth.2020.105120
  • David, P. (2005). Human rights in youth sport. New York: Routledge.
  • Dietz, C. M., Casey, S. L., Stirling, A. E., Porter, N. (2015). Development and validation of the coach-athlete relationship emotional maltreatment scale (CAREMS). Athletic Insight, 7(3), 209-226.
  • Doğan, B. (2007). Sporun sosyolojisi ve uygulamalı spor sosyolojisine giriş. Ankara: Nobel yayınları.
  • Doğan, O. (2005). Spor psikolojisi, Adana: Nobel kitapevi.
  • Duman, N. (2018). Duygusal İstismarı anlamak. Ankara: Gece akademi.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, E. S., Çinko, M. (2013). Sosyal bilimlerde spss’le veri analizi. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Duru, E. (2007). Sosyal Bağlılık ölçeği’nın Türk kültürüne uyarlanması. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 26, 85-94.
  • Eker, D., Arkar, H. (1995). Çok boyutlu algılanan sosyal destek ölçeğinin faktör yapısı, geçerlik ve güvenirliği. Türk Psikoloji Dergisi, 10(34), 45-55.
  • Eker, D., Arkar, H., Yaldız, H. (2001). Çok boyutlu algılanan sosyal destek ölçeği’nın gözden geçirilmiş formu’nun faktör yapısı, geçerlik ve güvenirliği. Türk Psikiyatri Dergisi, 12(1), 17-25.
  • Erkorkmaz, Ü., Etikan, İ., Demir, O., Özdamar, K., Sanisoğlu, S. Y. (2013). Doğrulayıcı faktör analizi ve uyum indeksleri. Türkiye Klinikleri Journal of Medical Sciences, 33(1), 210-223. doi:10.5336/medsci.2011-26747
  • Eliasson, I. (2015). The gap between formalised children’s rights and children’s real lives in sport. International Review for the Sociology of Sport, 52(4), 1-27. doi: 10.1177/1012690215608516
  • Evans S. E., Steel A. L., DiLillo, D. (2013). Child maltreatment severity and adult trauma symptoms: does perceived social support play a buffering role? Child Abuse and Neglect, 37(11), 934-943. doi: 10.1016/j.chiabu.2013.03.005
  • Fortier, K., Parent, S., Lessard, G. (2020). Child maltreatment in sport: smashing the wall of silence: a narrative review of physical, sexual, psychological abuses and neglect. Br. J. Sports Med., 54, 4-7. Doi: 10.1136/bjsports-2018-100224
  • Gervis, M., Dunn, N. (2004). The emotional abuse of elite child athletes by their coaches. Child Abuse Review, 13, 215-223. doi: 10.1002/car.843
  • Gervis, M., Rhind, D., Luzar, A. (2016). Perceptions of emotional abuse in the coach athlete relationship in youth sport: the influence of competitive leveland outcome. Int. J. Sports Sci. Coach, 11(6), 772-779. doi: 10.1177/1747954116676103
  • Glaser D. (2002). Emotional abuse and neglect (psychological maltreatment): a conceptual framework. Child Abuse & Neglect, 26(6-7), 697-714. doi: 10.1016/S0145-2134(02)00342-3.
  • Gürbüz S. (2019). Amos ile yapısal eşitlik modellemesi. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hart, S. N., Binggeli, N. J., Brassard, M. R. (1998). Evidence for the effects of psychological maltreatment. Journal of Emotional Abuse, 1, 27-28. doi: 10.1300/J135v01n01_03
  • Hartill, M., Rulofs, B., Lang, M., Vertommen, T., Allroggen, M., Cirera, E., Diketmueller, R., Kampen, J., Kohl, A., Martin, M., Nanu, I., Neeten, M., Sage, D., Stativa, E. (2021). CASES: Child abuse in sport: european statistics-project report. Ormskirk, UK: Edge Hill University.
  • Hornor, G. (2012). Emotional maltreatment. Journal of Pediatric Health Care, 26(6), 436-442. doi: 10.1016/j.pedhc.2011.05.004
  • Jowett, S. (2005). The coach-athlete partnership. The Psychologist, 18(7), 412–415.
  • Kalaycı, Ş. (2009). Spss uygulamaları çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kaplan D. (2000). Evaluating and modifying structural equation models. D. Kaplan (Ed) Structural Equation Modeling: Foundations and Extensions içinde (106-129). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel yayınları.
  • Kerr, G., Stirling, A., MacPherson, E. (2014). A Critical examination of child protection initiatives in sport contexts. Social Sciences, 3(4), 742-757. doi: 10.3390/socsci3040742
  • Kerr, G., Willson, E., Stirling, A. (2019). Prevalence of maltreatment among current and former national team athletes. https://athletescan.com/sites/default/files/images/ prevalence_of_maltreatment_reporteng.pdf
  • Lee, R. M., Robbins, S. B. (1995). Measuring belongingness: The social connectedness and Social assurance scales. Journal of Counseling Psychology, 42(2), 232-241. doi: 10.1037/0022-0167.42.2.232
  • MacCallum, R. C., Browne, M. W., Sugawara, H. M. (1996). Power analysis and determination of sample size for covariance structure modeling. Psychological Methods, 1(2), 130-149. doi: 10.1037/1082-989X.1.2.130
  • McGee, R. A., Wolfe, D. A. (1991). Psychological maltreatment: toward an operational definition. Development and Psychopathology, 3(1), 3-18. doi: 10.1017/S0954579400005034
  • Nicholls, A. R., Levy, A. R., Jones, L., Meir, R., Radcliffe, J. N., Perry, J. L. (2016). Committed relationships and enhanced threat levels: Perceptions of coach behavior, the coach–athlete relationship, stress appraisals, and coping among athletes. International Journal of Sports Science & Coaching, 11(1), 16-26. doi: 10.1177/1747954115624825
  • Ohlert, J., Seidler, C., Rau, T., Rulofs, B., Allroggen, M. (2017). Sexual violence in organized sport in Germany. German Journal of Exercise and Sport Research, 48, 59-68. doi: 10.1007/s12662-017-0485-9
  • Ohlert, J., Vertommen, T., Rulofs, B., Rau, T., Allroggen, M. (2020). Elite athletes’ experiences of interpersonal violence in organized sport in Germany, the Netherlands, and Belgium. European Journal of Sport Science, doi: 10.1080/17461391.2020.1781266
  • Olympiou, A., Jowett, S., Duda, J. L. (2008). The psychological interface between the coach-created motivational climate and coach-athlete relationship in team sports. The Sport Psychologist, 22(4), 423-438. doi: 10.1123/tsp.22.4.423
  • Özdamar, K. (2016). Eğitim, sağlık ve davranış bilimlerinde ölçek ve test geliştirme yapısal eşitlik modellemesi. Eskişehir: Nisan kitapevi.
  • Öztürk, A. (2020). Çocuğa kötü muamelenin psikolojik ve gelişimsel sonuçlarını önlemek. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 27(1), 7-9. doi:10.4274/tjcamh.galenos.2020.47955
  • Pankowiak, A., Woessner, M. N., Parent, S., Vertommen, T., Eime, R., Spaaij, R., Harvey, J., Parker, A. G. (2022). Psychological, physical, and sexual violence against children in australian community sport: frequency, perpetrator, and victim characteristics. J. Interpers. Violence, 9. doi: 10.1177/08862605221114155.
  • Peker, A. (2020). Okulda duygusal istismar ve akran zorbalığı. M. Ercengiz, M.Savcı, E. Uğur (Ed). Çocuğun Duygusal İstismarı içinden (151-184). Ankara: Nobel yayınları.
  • Polat, O. (2007). Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı Tanımlar I. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Slep, A. M., Heyman, R. E., Snarr, J. D., Foster, R. E., Linkh, D., J., Whitworth, J., D. (2011). Child emotional aggression and abuse: definitions and prevalence. Child Abuse and Neglect, 35(10), 783-796. doi: 10.1016/j.chiabu.2011.07.002.
  • Stafford, A., Alexander, K., Fry, D. (2013). Playing through pain: Children and young people’s experiences of physical aggression and violence in sport. Child Abuse Review, 22, 287-299. doi: 10.1002/car.2289
  • Stirling, A. E., Kerr, G. A. (2008). Defining and categorizing emotional abuse in sport. European Journal of Sport Science, 8(4), 173-181. doi: 10.1080/17461390802086281
  • Stirling, A. E., Kerr, G. A. (2009). Abused athletes perceptions of the coach-athlete relationship. Sport In Society, Cultures, Commerce, Media, Politics, 12(2), 227-239. doi: 10.1080/17430430802591019
  • Stirling, A. E., Kerr, G. A. (2013). The perceived effects of elite athletes’ experiences of emotional abuse in the coach–athlete relationship. International Journal of Sport & Exercise Psychology, 11(1), 87-100. doi: 10.1080/1612197X.2013.752173
  • Tolukan, E., Akyel, Y. (2019). Futbolda antrenör-sporcu ilişkisi ve sürekli sportif kendine güven üzerine bir araştırma. Spormetre, Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(1), 103-112. doi: 10.33689/Spormetre.529669
  • Turan, A., Traş, Z. (2017). An investigation of the relationship between childhood trauma experience of adolescents and perceived social support. OPUS International Journal of Society Researches, 7(13), 440-458. doi: 10.26466/opus.349223
  • Uğur, E. (2020). Çocuğun duygusal istismarı ve diğer türleriyle ilişkisi. M. Ercengiz, M.Savcı, E. Uğur (Ed). Çocuğun Duygusal İstismarı içinden (55-76). Ankara: Nobel yayınları.
  • Ural, A., Kılıç, İ., (2011) Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Xiang, Y., Wang, W., Guan, F. (2018). The relationship between child maltreatment and dispositional envy and the mediating effect of self-esteem and social support in young adults. Frontiers in Psychology, 9, 1054. doi: 10.3389/fpsyg.2018.01054
  • Wilinsky C. L., McCabe, A. (2021). A review of emotional and sexual abuse of elite child athletes by their coaches. Sports Coaching Review, 10(1), 84-109, doi: 10.1080/21640629.2020.1775378
  • Van Delft, I., Finkenauer, C., Verbruggen, J., Bijleveld, C. C. J. H. (2013). Child maltreatment and social connectedness among high-risk youth: links with depression.. Abstract from the 13th ISPCAN European Regional Conference on Child Abuse and Neglect.
  • Vertommen, T., Veldhovenc, N. S., Wouterse, K., Kampenf, J. K., Brackenridge, C., Rhind, D., Neels, K., Eede, F. (2016). Interpersonal violence against children in sport in the Netherlands and Belgium. Child Abuse and Neglect, 51, 223-236. doi: 10.1016/j.chiabu.2015.10.006
  • Yıldız, B. (2020). Çocuğun duygusal istismarının risk faktörleri. M. Ercengiz, M.Savcı, E. Uğur (Ed). Çocuğun Duygusal İstismarı içinden (77-100). Ankara: Nobel yayınları.
  • Zimet, G. D., Dahlem, N. W., Zimet, S. G., Farley, G. K. (1988). The multidimensional scale of perceived social support. Journal of Personality Assessment, 52(1), 30–41. doi: 10.1207/s15327752jpa5201_2
There are 66 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Research Article
Authors

Erdal Çetin 0000-0003-4258-123X

Early Pub Date December 26, 2022
Publication Date December 31, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 20 Issue: 4

Cite

APA Çetin, E. (2022). ANTRENÖR-SPORCU İLİŞKİSİ DUYGUSAL KÖTÜ MUAMELE ÖLÇEĞİ’NİN (ASİDKMÖ) TÜRKÇEYE UYARLANMASI. SPORMETRE Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(4), 142-156. https://doi.org/10.33689/spormetre.1133456

Flag Counter