Aim: Stress-related gastrointestinal symptoms are common
all over the world and affect health and quality of life negatively. The aim of
this study is to investigate the relationship between stress levels and
gastrointestinal symptoms and factors affecting the future anxiety of
post-graduation youth, especially formation students.
Method: The universe of this descriptive epidemiological study
consisted of 430 students who received formation education in a university in
2017-2018 Fall semester. In the study aimed to reach the whole universe, 278
students were reached (64.6%). In the data collection tool, some
sociodemographic characteristics of the participants, Perceived Stress
Scale-PSS and Gastrointestinal Symptoms Questionnaire-GSQ were included. The
collected data was evaluated by using SPSS 20.0. Mann Whitney U test and
Kruskal Wallis test were used to compare the groups and descriptive statistics
for variables.
Findings: %57.2 of the participants were women. %55.4 of
participants were 22 years and under and %78.7 of participants said which have
a future anxiety. 56.8% of the youth said good that theirs health status. 94.9%
of the youth participants stated that they experienced GI symptoms at least
once in the last 3 months. 90.2% of the participants stated at least one of who
had the symptoms of upper dysmotility, 78.7% had intestinal symptoms and 78.0%
had esophageal symptoms. GI symptoms were found to be more frequent in patients
who were 22 years of age or younger, who expressed poor health and academic
achievement, poor income level, and living with their families (p <0.05).
Stress perception was higher in women 22 years of age and younger, and in
future anxiety, poor health, low income, and no physical activity (p <0.05).
Conclusion: Gastrointestinal symptoms were observed in the
majority of the participants. There was a relationship between perceived stress
and gastrointestinal symptoms that increased the incidence of diseases. As the
perceived stress level increases, gastrointestinal symptoms increase.
Keywords: Perceived stress, gastrointestinal
symptom, pedagogical formation, student
Perceived stress gastrointestinal symptom pedagogical formation student
Amaç: Dünya genelinde stresle
ilintili gastrointestinal semptomlar yaygın olarak görülmekte olup kişilerin
sağlığı ve yaşam kalitesi olumsuz yönde etkilemektedir. Bu çalışmanın amacı,
mezuniyet sonrası dönemde gelecek kaygısı taşıyan gençlerin özellikle de
formasyon öğrencilerinin algıladıkları stres düzeyleri ve gastrointestinal
semptomlar arasındaki ilişkiyi ve etkileyen faktörleri incelemektir.
Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan bu
epidemiyolojik araştırmanın evrenini, bir üniversitede 2017-2018 Güz döneminde
formasyon eğitimi alan 430 öğrenci oluşturmaktadır. Evrenin tamamına ulaşılması
hedeflendiği araştırmada 278 öğrenciye ulaşılmıştır (% 64.6). Veri toplama
aracında, katılımcıların bazı sosyodemografik özellikleri, Algılanan Stres
Ölçeği-ASÖ ve Gastrointestinal Semptomlar Anketi-GSA yer almaktadır. Veriler SPSS 20.0 istatistik
paket programı ile analiz edilmiştir. Değişkenler için tanımlayıcı
istatistikler ve grupların karşılaştırılmasında Mann Whitney U testi ve Kruskal
Wallis test kullanılmıştır.
Bulgular: Katılımcıların %57,2’si
kadındır. Katılımcıların %55.4’ü 22 yaş ve altında olup %78.7’si gelecek
kaygısı taşıdıklarını beyan etmişlerdir. Gençlerin %56.8’si sağlık durumunu iyi
olarak belirtmiştir. Çalışmaya katılan gençlerin %94.9’u son 3 ay içerisinde en
az bir kez Gİ semptom yaşadığını belirtmiştir. Katılımcıların, %90.2’si üst
dismotilite semptomlarından, %78.7’si bağırsak semptomlarından ve %78.0’ı
özofagus semptomlarından en az bir adedini yaşadıklarını belirtmişlerdir. Gİ
semptomlar 22 yaş ve altında, sağlığını ve akademik başarısını kötü olarak ifade
edenlerde, gelir düzeyi kötü olanlarda ve ailesi ile birlikte yaşayanlarda daha
sık görülmekte olduğu saptanmıştır (p<0.05). Kadınların, 22 yaş ve altında
ve gelecek kaygısı olanların, sağlık durumu ve gelir düzeyi kötü olanların,
fiziksel aktivite yapmayanların algıladıkları stres daha yüksek bulunmuştur
(p<0.05).
Sonuç: Araştırmaya katılanların
çoğunluğunda gastrointestinal semptomların görüldüğü belirlenmiştir. Algılanan
stres ile hastalıkların görülme sıklığını artıran gastrointestinal semptomlar
arasında ilişki tespit edilmiştir. Algılanan stres düzeyi yükseldikçe
gastrointestinal semptom görülme sıklığı artmaktadır.
Anahtar
Kelimeler:
Algılanan stres, gastrointestinal semptom, pedagojik formasyon, öğrenci
Algılanan stres gastrointestinal semptom pedagojik formasyon öğrenci
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 27 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.