Toplumsal cinsiyet eşitliğinin olmadığı toplumlarda, başta eğitim olmak üzere toplumun her alanında kadınlar cinsiyetçi ayrılıklarda belirgin bir şekilde ortaya çıkmaktadır. Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin yeniden üretiminde eğitim, belirleyici bir rol oynamaktadır Eğitim alanında toplumsal cinsiyet eşitsizliğini aşmak için ise ilk olarak kaliteli bir eğitim anlayışını benimsenmesi gerekmektedir. Türkiye'de eğitimde toplumsal cinsiyet eşitsizlikleri konusu, özellikle kız çocuklarının eğitimine odaklanarak çeşitli politika ve programların hayata geçirilmesi gereken bir alan olarak önem taşımaktadır. Bu konuda atılan adımlar, kız çocuklarının okuma-yazma becerilerinin geliştirilmesi ve temel eğitimden başlayarak eğitimin her kademesinde kız çocuklarının okullaşma oranlarının artırılması hedeflerini içermektedir. Araştırma kapsamında Türkiye'deki kadınların eğitim durumuna ilişkin derinlemesine bir literatür taraması yapılmış bu durumun toplumsal cinsiyet üzerindeki etkilerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma sonucunda; Türkiye'de kadının eğitim sürecindeki yerine ilişkin elde edilen istatistiksel verilere dayanarak, Türkiye'de kadınların eğitim durumlarının çeşitli sosyo-kültürel ve çevresel faktörlerden kaynaklı olarak erkeklere oranla daha olumsuz seyrettiği tespit edilmiş ve diğer birçok alanda karşılaşılan eşitsizliklerin varlığını sürdürdüğü bilgisine ulaşılmıştır. Elde edilen veriler ışığında; toplumsal cinsiyet eşitliği konusunda eğitim ve farkındalık çalışmalarının yapılarak bireylerin, cinsiyetle ilgili ön yargılarının kırılması ve değiştirmesi için kamu kurum ve kuruluşlar aracılığıyla cinsiyet eşitliği konusundaki eğitim verilerek, genç nesiller bilinçlendirilmesi önerilmektedir.
Toplumsal cinsiyet Toplumsal cinsiyet eşitsizliği Kadın ve eğitim Türkiye’de toplumsal cinsiyet ve eğitim
In societies where gender equality is not present, women are clearly exposed to sexist discrimination in every area of society, especially in education. Education plays a decisive role in the reproduction of gender inequality. In order to overcome gender inequality in the field of education, it is first necessary to adopt a quality education approach. The issue of gender inequalities in education in Turkey is important as an area where various policies and programs should be implemented, especially focusing on the education of girls. The steps taken in this regard include the development of girls' literacy skills and the increase in girls' schooling rates at every level of education, starting from basic education. Within the scope of the research, an in-depth literature review was conducted on the educational status of women in Turkey, and the aim was to evaluate the effects of this situation on gender. As a result of the research; Based on the statistical data obtained regarding the place of women in the education process in Turkey, it was determined that the educational status of women in Turkey is more negative compared to men due to various socio-cultural and environmental factors, and it was learned that the inequalities encountered in many other areas continue to exist. In the light of the data obtained; It is recommended that young generations be made aware by providing training on gender equality through public institutions and organizations in order to break and change individuals' gender-related prejudices by carrying out education and awareness activities on gender equality.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | August 8, 2024 |
Submission Date | June 29, 2024 |
Acceptance Date | July 31, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 3 Issue: 1 |