In this research, the aim is to determine the impact of cartoons used as material in teaching Turkish to international students on their awareness of cultural heritage and cultural tourism. In line with this goal, a survey was conducted among the preparatory unit students of Ostim Technical University, before and after showing them 5 episodes of the cartoon "Istanbul Muhafızları," which focuses on structures listed in the UNESCO World Heritage List. Subsequently, a focus group discussion was held with the participating students. The survey and interview results indicate that cultural heritage awareness increases through cartoons and, at the same time, cartoons are shown to be an effective resource in language teaching. International students who watched the cartoons expressed the opinion that more cartoons should be included in language teaching. Moreover, the structures depicted in the cartoons aroused curiosity among the students, leading to a desire to visit these locations. In this context, it was concluded that cartoons not only raise cultural tourism awareness among viewers but also serve as an effective method in language teaching.
Bu araştırmada, uluslararası öğrencilere Türkçe dil öğretiminde bir materyal olarak kullanılan çizgi filmlerin; öğrenciler üzerindeki kültürel miras ve kültür turizmi farkındalık düzeylerine etkisinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda Ostim Teknik Üniversitesi Türkçe hazırlık birimi öğrencilerine; İstanbul Muhafızları çizgi filminin UNESCO Dünya Miras Listesi’ne girmiş yapıları konu alan 5 bölümü izletilmeden önce ve izletildikten sonra bir anket uygulaması yapılmıştır. Daha sonra ankete katılan öğrencilerle odak grup görüşmesi yapılmıştır. Anket ve görüşme sonuçları, çizgi filmler aracılığıyla kültürel miras farkındalığının arttığını gösterirken aynı zamanda çizgi filmlerin dil öğretiminde etkili bir kaynak olduğunu da göstermiştir. Çizgi filmleri izleyen uluslararası öğrenciler dil öğretiminde daha fazla çizgi filmlere yer verilmesi gerektiği görüşünü bildirmişlerdir. Aynı zamanda çizgi filmlerdeki yapılar, öğrencilerde merak uyandırarak onlarda bu yapıları ziyaret etme isteği oluşturmuştur. Bu çerçevede çizgi filmlerin hem izleyenlerde kültür turizmi bilincini uyandırdığı hem de etkili bir dil öğretim metodu olduğu sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Architectural Heritage and Conservation |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2023 |
Submission Date | April 5, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 7 |