Research Article
BibTex RIS Cite

Düşük Maliyetli Havayolu Şirketlerinin Web Sitelerinin Analizi ve Görsel İçerik Çözümlemesi

Year 2022, Volume: 1 Issue: 2, 43 - 61, 31.10.2022

Abstract

Dünyanın birçok ülkesinde faaliyet gösteren havacılık sektörü ekonomik açıdan önemli bir rol oynamaktadır. Havayolu şirketlerinin internet sitelerinde sundukları online hizmetler aracılığıyla yolcular, zaman kaybetmeden bilet veya tamamlayıcı hizmetleri satın alabilmektedir. Havayolu sektörünün gelişimiyle birlikte ortaya çıkan düşük maliyetli taşıyıcılar, sundukları indirimlerle geleneksel havayolu pazarındaki rekabet ortamını yeniden şekillendirmiş ve dünya yolcu pazarında önemli etkiler yaratmıştır. Bir pazarlama aracı olarak kullanılan internet, düşük maliyetli havayolları arasında rekabette önemli bir yere sahiptir. Bu çalışmanın amacı, düşük maliyetli havayolu web sitelerinin incelenmesi ve havayolu işletmelerinin internetin sunduğu imkânlardan ne ölçüde yararlandıkları tespit edilmesidir. Bu amaçla, AirAsia, Easyjet, Norwegian ve Southwest Airlines ve Ryanair havayollarının web siteleri görsel içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmiştir. Bu sayede düşük maliyetli havayollarının web sitelerinin mevcut durumuna dikkat çekilerek iletişim ve pazarlama açısından farkındalık yaratması fayda sağlamaktadır. Araştırma sonucunda, belirlenen değerlendirme ölçütlerini en çok karşılayan havayolu EasyJet havayolu iken en az karşılayan AirAsia havayolu olduğu tespit edilmiştir.

References

  • Airlinequality. (2021). Hakkında. [Online] https://www.airlinequality.com/about-us/ [Erişim Tarihi: 26.01.2021].
  • Aksoy, R. (2012). İnternet Ortamında Pazarlama. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Arıkan, İ. (1998). Havayolu Ulaşımı ile Turizm İlişkisi ve Havaalanları. Turizm Araştırmaları Dergisi, 9 (2): 46-54.
  • Atik, M. (2019). Düşük maliyetli taşımacılık iş modelini benimseyen havayolu şirketlerinin yan gelir uygulamalarının finansal performansları üzerindeki etkileri: Türk sivil havacılık sektöründe bir uygulama. İşletme araştırmaları dergisi, 11(4): 2622-2635.
  • Bahar, O., ve Yalçın, M. (2017). Seyahat Acenteleri Web Sitelerinin Değerlendirilmesi: İçerik Analizi. Internatıonal Congress On Cultural Herıtage And Tourısm, 386-399.
  • Baloglu, S., and Pekcan, Y. A. (2006). The Website Design And Internet Site Marketing Practices Of Upscale And Luxury Hotels İn Turkey. Tourism Management, 27 (1):171–176.
  • Bircan Toprak, S. (2019). Düşük Maliyetli Havayolu Şirketlerinde Web Sitesi Hizmet Kalitesinin Müşteri Memnuniyetine Etkisi: Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Tedarik Zinciri Yönetimi Anabilim Dalı. İstanbul.
  • Brunger, W. G. (2010). The İmpact Of The Internet On Airline Fares: The ‘Internet Price Effect. Journal of Revenue and Pricing Management, 9(1): 66-93.
  • Budd, L., Humphreys, I., Francis, G., and Ison, S. (2014). Grounded: Characterising the market exit of European low cost airlines. Journal of Air Transport Management, 34: 78–85.
  • Canöz, N. (2017). Türkiye’deki Havayolu İşletmelerinin Hizmet Anlayışlarının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 20(2): 192-205.
  • Cox, J., and Dale, B. G. (2002). Key Quality Factors in Web Site Design and Use: An Examination,. International Journal of Quality & Reliability Management, 19(7): 862-888.
  • Çelik, T. (2014). İnternet Sitelerinin İçerik ve Kullanılabilirlik Kalitelerinin Değerlendirilmesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2): 137-154 .
  • Çubukcu, M. İ. (2010). Konaklama İşletmeleri Web Site İçeriklerinin Değerlendirilmesi. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi, 1 (1):39 - 59.
  • Doganis, R. (2002). Flying Off Course: The Economics of International Airlines. London: Routledge .
  • Foley, J. D., Dam, A. V., Feiner, S. K., and Hughes, J. F. (1997). Computer Graphics: Principles and Practice. Boston: Addison Wesley.
  • Geçen, E. (2011). Düşük Maliyetli Havayolu İşletmelerinde Hizmet Kalitesinin Marka Tercihi Ve Müşteri Sadakati Üzerine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Uluslararası işletmecilik Bilim Dalı, İstanbul.
  • Gehrke, D., and Turban, E. (1999). Determinants of successful website design: relative importance and recommendations for effectiveness. In Proceedings of the 32nd Annual Hawaii International Conference on Systems Sciences. 05-08 January 1999, Maui, HI, USA.
  • Gerede, E. (2006). Sivil Havacılık Faaliyetlerin Sınıflandırılması Ve Türkiye'de Hava Taşımacılığı Faaliyetlerinin Tanımlanmasına İlişkin Sorunlar. VI. Havacılık sempozyumu . Kayseri .
  • Gerede, E. (2015). Havayolu Taşımacılığı Ve Ekonomik Düzenlemeler: Teori Ve Türkiye Uygulaması. Ankara: Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü.
  • Güreş, N., Arslan, S., ve Yalçın, R. (2013). Türk Havayolu İşletmelerinin Web Sitelerinin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 6(1): 173-185. International Civil Aviation Organization (ICAO). (2020). Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü. [Online] https://www.icao.int/Pages/default.aspx [Erişim Tarihi: 06.11.2020].
  • İnan, H., ve Doğan Südaş, H. (2009). Müşteri Odaklı Web Sitelerinin Tasarlanması Ve Bu Sitelerin Değerlendirilmesine İlişkin Bir Uygulama. Öneri Dergisi, 8(36): 135-146.
  • İnan, T. T. (2017). Havayolu İçinde Havayolu Ve Düşük Maliyetli Taşımacılık Kavramları Üzerine Bir İnceleme. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(60), 292-305.
  • İnce, Y., ve Aslan, E. (2020). Düşük Maliyetli Hava Yolu İşletmelerinin İşletmecilik Anlayışlarının Web Siteleri Üzerinden Değerlenlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma. Turizm Ekonomi ve İşletme Araştırmaları Dergisi, 2(2): 114-127.
  • Karakan, H. İ., Türkmen, S., Giritlioğlu, İ., ve Kılıç, M. (2016). İstanbul Esenler Otogarı'nda Faaliyet Gösteren Otobüs İşletmelerinin Web Site İçeriklerinin Analizine Yönelik Bir Çalışma. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(1):291-310.
  • Karamustafa, K., Biçkes, D. M., ve Ulama, Ş. (2002). Türkiye’Deki Konaklama İşletmelerinin İnternet Web Sitelerini Değerlendirmeye Yönelik Bir Çalışma. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi(19): 51-92.
  • Karasu, E. (2007). Havayolu Ulaşımında Düşük Maliyetli Taşıyıcılar Ve Uzun Mesafeli Hatlarda Rekabet Olasılıkları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Koçer, S. (2017). Kurumsal Web Sitelerinin Kurum Kimliği Açısından İncelenmesi: En Çok Tercih Edilen Üniversiteler Üzerine Bir Analiz. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(53): 756-772.
  • Kurt, Y. (2017). Düşük Maliyetli Havayolu Kullanıcılarının Sosyal Medya Etkileşimi: Pegasus Havayolları Twitter Analizi. The Journal of Academic Social Science Studies, 7(60): 465-491.
  • Kuyucak Şengür, F., ve Şengür, Y. (2012). Havayolu İş Modelleri: Kavramsal Bir Analiz. 20. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, İzmir, 24-26 Mayıs 2012.
  • Manav, S., Ulusoy, H., ve Köroğlu, Ö. (2017). Turist Rehberliği Meslek Kuruluşlarının Web Sitelerinin İçerik Analizi Yöntemiyle Değerlendirilmesi. U.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2): 151-177.
  • Neuman, W. L. (2014). Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches. UK: Pearson Education Limited.
  • Parlak, H. (2006). Temel Grafik Tasarım Bilgisi. İzmir: Ege Üniversitesi Yayınları.
  • Sarılgan, A. E., Gerede, E., Demirci, A. E., ve Battal, Ü. (2016). Havayolu Yönetimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Sorensen, T. (2005). An analysis of the European low fare airline industry with focus on Ryanair. Unpublished Master Thesis. Aarhus School of Business.
  • Şengür, Y. (2004). Havayolu Taşımacılığında Düşük Maliyetli Taşıyıcılar Ve Türkiye'Deki Uygulamaların Araştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sivil Havacılık Yönetimi Anabilim Dalı, Eskişehir.
  • Tekin, Y. (2009). Üniversite Kütüphaneleri Web Sitelerinin Göstergebilimsel Açıdan Görsel- İçerik Çözümlemeleri. Bilgi Çağında Varoluş: “Fırsatlar ve Tehditler” Sempozyumu 01-02 Ekim 2009. İstanbul. Ss:227-242.
  • Uluçay, D. M. (2017). Gastronomi Turizmi İşletmelerinin Web Siteleri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Değerlendirme. Erciyes İletişim Dergisi, 5(2): 196-208.
  • Ünal, A., ve Çelen, O. (2018). Türkiye'deki Otel İşletmelerinin Web Sitelerinin Değerlendirilmesine Yönelik Nitel Bir Araştırma. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(40): 607-636.
  • Vidovic, A., Steiner , S., and Babic, R. S. (2006). Impact of Low-Cost Airlines on the European Air Transport Market. In 10th International Conference on Traffic Science ICTS. 06--07 December 2006, Portoroz, Slovenia.
  • worldairlineawards. (2020). Skytrax en iyi düşük maliyetli havayolları. [Online] https://www.worldairlineawards.com/worlds-best-low-cost-airlines-2019/ [Erişim Tarihi: 20.12.2020].
  • Yazıcıoğlu, Y., ve Erdoğan, S. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri-SPSS Uygulamalı. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Evaluation and Visual Content Analysis of Low Cost Airlines' Websites"

Year 2022, Volume: 1 Issue: 2, 43 - 61, 31.10.2022

Abstract

The aviation industry, which operates in many countries in the world, plays an important economic role. Through the online services offered by airline companies on their websites, passengers can purchase tickets or supplementary services without wasting time. Low-cost carriers, which emerged with the development of the airline industry, have reshaped the competitive environment in the traditional airline market with the discounts they offer and have had significant effects on the world passenger market. The internet, which is used as a marketing tool, has an important place in the competition among low-cost airlines. The aim of this study is to examine low-cost airline websites and to determine to what extent airline companies benefit from the opportunities offered by the internet. For this purpose, the websites of AirAsia, Easyjet, Norwegian and Southwest Airlines and Ryanair were evaluated using visual content analysis method. In this way, it is beneficial for low-cost airlines to draw attention to the current state of their websites and to raise awareness in terms of communication and marketing. As a result of the research, it was determined that while EasyJet was the airline that met the determined evaluation criteria most, AirAsia was the airline that met the least.

References

  • Airlinequality. (2021). Hakkında. [Online] https://www.airlinequality.com/about-us/ [Erişim Tarihi: 26.01.2021].
  • Aksoy, R. (2012). İnternet Ortamında Pazarlama. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Arıkan, İ. (1998). Havayolu Ulaşımı ile Turizm İlişkisi ve Havaalanları. Turizm Araştırmaları Dergisi, 9 (2): 46-54.
  • Atik, M. (2019). Düşük maliyetli taşımacılık iş modelini benimseyen havayolu şirketlerinin yan gelir uygulamalarının finansal performansları üzerindeki etkileri: Türk sivil havacılık sektöründe bir uygulama. İşletme araştırmaları dergisi, 11(4): 2622-2635.
  • Bahar, O., ve Yalçın, M. (2017). Seyahat Acenteleri Web Sitelerinin Değerlendirilmesi: İçerik Analizi. Internatıonal Congress On Cultural Herıtage And Tourısm, 386-399.
  • Baloglu, S., and Pekcan, Y. A. (2006). The Website Design And Internet Site Marketing Practices Of Upscale And Luxury Hotels İn Turkey. Tourism Management, 27 (1):171–176.
  • Bircan Toprak, S. (2019). Düşük Maliyetli Havayolu Şirketlerinde Web Sitesi Hizmet Kalitesinin Müşteri Memnuniyetine Etkisi: Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Tedarik Zinciri Yönetimi Anabilim Dalı. İstanbul.
  • Brunger, W. G. (2010). The İmpact Of The Internet On Airline Fares: The ‘Internet Price Effect. Journal of Revenue and Pricing Management, 9(1): 66-93.
  • Budd, L., Humphreys, I., Francis, G., and Ison, S. (2014). Grounded: Characterising the market exit of European low cost airlines. Journal of Air Transport Management, 34: 78–85.
  • Canöz, N. (2017). Türkiye’deki Havayolu İşletmelerinin Hizmet Anlayışlarının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 20(2): 192-205.
  • Cox, J., and Dale, B. G. (2002). Key Quality Factors in Web Site Design and Use: An Examination,. International Journal of Quality & Reliability Management, 19(7): 862-888.
  • Çelik, T. (2014). İnternet Sitelerinin İçerik ve Kullanılabilirlik Kalitelerinin Değerlendirilmesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2): 137-154 .
  • Çubukcu, M. İ. (2010). Konaklama İşletmeleri Web Site İçeriklerinin Değerlendirilmesi. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi, 1 (1):39 - 59.
  • Doganis, R. (2002). Flying Off Course: The Economics of International Airlines. London: Routledge .
  • Foley, J. D., Dam, A. V., Feiner, S. K., and Hughes, J. F. (1997). Computer Graphics: Principles and Practice. Boston: Addison Wesley.
  • Geçen, E. (2011). Düşük Maliyetli Havayolu İşletmelerinde Hizmet Kalitesinin Marka Tercihi Ve Müşteri Sadakati Üzerine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Uluslararası işletmecilik Bilim Dalı, İstanbul.
  • Gehrke, D., and Turban, E. (1999). Determinants of successful website design: relative importance and recommendations for effectiveness. In Proceedings of the 32nd Annual Hawaii International Conference on Systems Sciences. 05-08 January 1999, Maui, HI, USA.
  • Gerede, E. (2006). Sivil Havacılık Faaliyetlerin Sınıflandırılması Ve Türkiye'de Hava Taşımacılığı Faaliyetlerinin Tanımlanmasına İlişkin Sorunlar. VI. Havacılık sempozyumu . Kayseri .
  • Gerede, E. (2015). Havayolu Taşımacılığı Ve Ekonomik Düzenlemeler: Teori Ve Türkiye Uygulaması. Ankara: Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü.
  • Güreş, N., Arslan, S., ve Yalçın, R. (2013). Türk Havayolu İşletmelerinin Web Sitelerinin Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 6(1): 173-185. International Civil Aviation Organization (ICAO). (2020). Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü. [Online] https://www.icao.int/Pages/default.aspx [Erişim Tarihi: 06.11.2020].
  • İnan, H., ve Doğan Südaş, H. (2009). Müşteri Odaklı Web Sitelerinin Tasarlanması Ve Bu Sitelerin Değerlendirilmesine İlişkin Bir Uygulama. Öneri Dergisi, 8(36): 135-146.
  • İnan, T. T. (2017). Havayolu İçinde Havayolu Ve Düşük Maliyetli Taşımacılık Kavramları Üzerine Bir İnceleme. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(60), 292-305.
  • İnce, Y., ve Aslan, E. (2020). Düşük Maliyetli Hava Yolu İşletmelerinin İşletmecilik Anlayışlarının Web Siteleri Üzerinden Değerlenlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma. Turizm Ekonomi ve İşletme Araştırmaları Dergisi, 2(2): 114-127.
  • Karakan, H. İ., Türkmen, S., Giritlioğlu, İ., ve Kılıç, M. (2016). İstanbul Esenler Otogarı'nda Faaliyet Gösteren Otobüs İşletmelerinin Web Site İçeriklerinin Analizine Yönelik Bir Çalışma. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(1):291-310.
  • Karamustafa, K., Biçkes, D. M., ve Ulama, Ş. (2002). Türkiye’Deki Konaklama İşletmelerinin İnternet Web Sitelerini Değerlendirmeye Yönelik Bir Çalışma. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi(19): 51-92.
  • Karasu, E. (2007). Havayolu Ulaşımında Düşük Maliyetli Taşıyıcılar Ve Uzun Mesafeli Hatlarda Rekabet Olasılıkları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Koçer, S. (2017). Kurumsal Web Sitelerinin Kurum Kimliği Açısından İncelenmesi: En Çok Tercih Edilen Üniversiteler Üzerine Bir Analiz. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(53): 756-772.
  • Kurt, Y. (2017). Düşük Maliyetli Havayolu Kullanıcılarının Sosyal Medya Etkileşimi: Pegasus Havayolları Twitter Analizi. The Journal of Academic Social Science Studies, 7(60): 465-491.
  • Kuyucak Şengür, F., ve Şengür, Y. (2012). Havayolu İş Modelleri: Kavramsal Bir Analiz. 20. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, İzmir, 24-26 Mayıs 2012.
  • Manav, S., Ulusoy, H., ve Köroğlu, Ö. (2017). Turist Rehberliği Meslek Kuruluşlarının Web Sitelerinin İçerik Analizi Yöntemiyle Değerlendirilmesi. U.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2): 151-177.
  • Neuman, W. L. (2014). Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches. UK: Pearson Education Limited.
  • Parlak, H. (2006). Temel Grafik Tasarım Bilgisi. İzmir: Ege Üniversitesi Yayınları.
  • Sarılgan, A. E., Gerede, E., Demirci, A. E., ve Battal, Ü. (2016). Havayolu Yönetimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Sorensen, T. (2005). An analysis of the European low fare airline industry with focus on Ryanair. Unpublished Master Thesis. Aarhus School of Business.
  • Şengür, Y. (2004). Havayolu Taşımacılığında Düşük Maliyetli Taşıyıcılar Ve Türkiye'Deki Uygulamaların Araştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sivil Havacılık Yönetimi Anabilim Dalı, Eskişehir.
  • Tekin, Y. (2009). Üniversite Kütüphaneleri Web Sitelerinin Göstergebilimsel Açıdan Görsel- İçerik Çözümlemeleri. Bilgi Çağında Varoluş: “Fırsatlar ve Tehditler” Sempozyumu 01-02 Ekim 2009. İstanbul. Ss:227-242.
  • Uluçay, D. M. (2017). Gastronomi Turizmi İşletmelerinin Web Siteleri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Değerlendirme. Erciyes İletişim Dergisi, 5(2): 196-208.
  • Ünal, A., ve Çelen, O. (2018). Türkiye'deki Otel İşletmelerinin Web Sitelerinin Değerlendirilmesine Yönelik Nitel Bir Araştırma. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(40): 607-636.
  • Vidovic, A., Steiner , S., and Babic, R. S. (2006). Impact of Low-Cost Airlines on the European Air Transport Market. In 10th International Conference on Traffic Science ICTS. 06--07 December 2006, Portoroz, Slovenia.
  • worldairlineawards. (2020). Skytrax en iyi düşük maliyetli havayolları. [Online] https://www.worldairlineawards.com/worlds-best-low-cost-airlines-2019/ [Erişim Tarihi: 20.12.2020].
  • Yazıcıoğlu, Y., ve Erdoğan, S. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri-SPSS Uygulamalı. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Hacı Mehmet Yıldırım 0000-0003-0718-7296

Ceren Mine Köse 0000-0003-0574-6904

Early Pub Date August 24, 2022
Publication Date October 31, 2022
Submission Date September 28, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Yıldırım, H. M., & Köse, C. M. (2022). Düşük Maliyetli Havayolu Şirketlerinin Web Sitelerinin Analizi ve Görsel İçerik Çözümlemesi. Selçuk Turizm Ve Bilişim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 43-61.

Selcuk Tourism and Information Research Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).