Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Nursing Students' Knowledge, Attitudes and Behaviors Towards Evidence-Based Nursing

Yıl 2022, Cilt: 31 Sayı: 4, 262 - 270, 06.09.2022
https://doi.org/10.17942/sted.873188

Öz

Aim:This study was conducted to determine nursing students' knowledge, attitudes and behaviors towards evidence-based nursing practices.
Materials and Methods:The research was carried out descriptively with 249 students studying nursing at the last year.The data were collected using the personal information form and the "Knowledge, Attitude and Behaviors Scale of the Students on the Evidence Based Nursing".The data to be obtained from the study were evaluated using SPSS 24.0 package program using number, percentage, average and appropriate statistical tests.
Results:It was determined that 55,4% of the students read scientific publications, 64,3% attended a scientific meeting, 38,2% participated in a scientific research, 51,4% wanted to do a scientific research and 59,0% It was determined that wanted to do graduate education.It was determined that the scale of knowledge, attitude and behavior of students on evidence-based nursing, the mean of the sub-dimension of knowledge was 24,91 ± 3,64, the average of the attitude sub-dimension score was 18,25 ± 5,54, the average of the use sub-dimension score was 38,98 ± 5,44 and the application sub-dimension mean was 14,68 ± 4,23.
Conclusion:It was determined that the students' knowledge on nursing based on evidence was high, and their attitudes and practices were moderate.It is recommended that student nurses, who will be a part of the nursing profession in the future, should be informed about evidence-based nursing and put this knowledge into practice.

Kaynakça

  • Yılmaz D, Düzgün F, Dikmen Y. Hemşirelerin Kanıta Dayalı Hemşireliğe Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. ACU Sağlık Bilim Derg. 2019;10(4):713–9.
  • Güneş Ü. Hemşirelik Kanıta Dayalı Uygulama Sürecinin Adımları. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Derg. 2017;(9):171–87.
  • Karayağız Muslu G, Baybek H, Tozak Yıdız H, Kıvrak A. Öğrencilerin Kanıta Dayalı Hemşrelik Konusundaki Bilgi, Tutum ve Davranışları Ölçeği’nin Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Derg. 2015;2(3):1–16.
  • Ayhan Y, Kocaman G, Bektaş M. “ Kanıta Dayalı Hemşireliğe Yönelik Tutum Ölçeği ” nin Türkçe ’ ye Uyarlanması : Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Derg. 2015;17(2–3):21–35.
  • Ulaş Karaahmetoğlu G, Kaçan Softa H. Hemşirelik Öğrencilerinin Kanıta Dayalı Hemşireliğe Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilim Derg. 2018;21(4):256–63.
  • Sağlık Bakanlığı. Hemşirelik Yönetmeliği. Resmi Gazete. 2010
  • Özer Küçük E, Çakmak S, Kapucu S, Koç M, Kahveci R. Hemşirelik Öğrencilerinin Kanıta Dayalı Hemşirelik Uygulamalarına İlişkin Farkındalıklarının Belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Derg. 2017;4(2):1–12.
  • Taş Aslan F, Çelen R. Hemşirelik Öğrencilerinin Kanıta Dayalı Hemşireliğe Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Sürekli Tıp Eğitimi Derg. 2018;27(2):99–106.
  • Rojjanasrirat W, Rice J. Evidence-Based Practice Knowledge, Attitudes and Practice of Online Graduate Nursing Students. Nurse Educ Today [Internet]. 2017;53:48–53. Available from: http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2017.04.005
  • Iradukunda F, Mayers PM. Rwandan nursing students’ knowledge, attitudes and application of evidence-based practice. Curationis. 2020;43(1):1–7.
  • Belowska J, Panczyk M, Zarzeka A, Gotlib J. Knowledge and attitudes of nursing students towards evidence-based medicine and evidence-based nursing practice. Pol J Public Heal. 2015;125(4):201–4.
  • Zhou F, Hao Y, Guo H, Liu H. Attitude , Knowledge , and Practice on Evidence-Based Nursing among Registered Nurses in Traditional Chinese Medicine Hospitals : A Multiple Center Cross-Sectional Survey in China. Evidence-based Complement Altern Med. 2016;1–8.
  • Ritchie KC, Snelgrove-clarke E, Lynn A. The 23-item Evidence Based Practice-Knowledge Attitudes and Practices (23-item EBP-KAP ) Survey : Initial Validation among Health Professional Students. Heal Prof Educ [Internet]. 2019;5:152–62. Available from: http://dx.doi.org/10.1016/j.hpe.2018.09.004
  • Brown CE, Chae S, Stichler JF, Fields W. Predictors of knowledge , attitudes, use and future use of evidence-based practice among baccalaureate nursing students at two universities. Nurse Educ Today [Internet]. 2010;30:521–7. Available from: http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2009.10.021
  • Başdaş Ö, Özbey H. Hemşirelik Öğrencilerinin Kanıta Dayalı Hemşireliğe Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Derg. 2020;17:32–7.
  • Evcimen H, İşcan Ayyıldız N. Hemşirelik Öğrencilerinin Kanıta Dayalı Hemşireliğe İlişkin Tutum ve Davranışlarının Belirlenmesi. SDÜ Sağlık Bilim Derg. 2019;10(2):141–6.
  • Baltacı N, Tülek Deniz H. Öğrencilerin Araştırmaya Yönelik Kaygıları, Bilişim Teknolojilerinden Yararlanma Durumları ve Kanıta Dayalı Hemşireliğe Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Samsun Sağlık Bilim Derg. 2019;4(2):60–8.
  • Erişen MA, Yeşildal M, Akman Dömbekci H. Hemşirelerin kanıta dayalı hemşireliğe yönelik tutumlarının incelenmesi. Uluslararası Sos ve Beşeri Bilim Araştırma Derg. 2019;6(44):3682–9.
  • Kurt E, Zaybak A. Hemşirelik öğrencilerinin kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarına ilişkin farkındalıklarının incelenmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Derg. 2019;16(4):276–81.
  • Yılmaz M, Gürler H. Hemşirelerin Kanıta Dayalı Uygulamaya İlişkin Görüşleri. Florence Nightingale Hemşirelik Derg. 2017;25(1):1–12.
  • Camargo FC, Iwamoto HH, Galvão CM, Pereira G de A, Andrade RB, Masso GC. Competences and Barriers for the Evidence-Based Practice in Nursing: an integrative review. Rev Bras Enferm. 2018;71(4):2030–8.
  • Wahoush O, Banfield L. Information literacy during entry to practice: Information-seeking behaviors in student nurses and recent nurse graduates. Nurse Educ Today. 2014;34:208–13.
  • Brown CE, Kim SC, Stichler JF, Fields W. Predictors of knowledge, attitudes, use and future use of evidence-based practice among baccalaureate nursing students at two universities. Nurse Educ Today [Internet]. 2010;30(6):521–7. Available from: http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2009.10.021
  • André B, Aune AG, Brænd JA. Embedding evidence-based practice among nursing undergraduates : Results from a pilot study. Nurse Educ Pract. 2016;18:30–5.
  • Oh EG, Yang YL. Evidence-based nursing education for undergraduate students: A preliminary experimental study. Nurse Educ Pract [Internet]. 2019;38:45–51. Available from: https://doi.org/10.1016/j.nepr.2019.05.010
  • Kes D, Öztürk Şahin Ö. Hemşirelik öğrencilerinin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı ve tutumlarının belirlenmesi. Online Türk Sağlık Bilim Derg. 2019;4(1):68–78.
  • Cruz JP, Colet PC, Alquwez N, Alqubeilat H, Bashtawi MA, Ahmed EA, et al. Evidence-Based Practice Beliefs and Implementation among the Nursing Bridge Program Students of a Saudi University. Int J Health Sci (Qassim). 2016;10(3):405–14.
  • Yılmaz D, Düzgün F, Dikmen Y. Hemşirelerin kanıta dayalı hemşireliğe yönelik tutumlarının incelenmesi. ACU Sağlık Bilim Derg. 2019;10(4):713–9.

Hemşirelik Öğrencilerinin Kanıta Dayalı Hemşireliğe Yönelik Bilgi, Tutum ve Davranışları

Yıl 2022, Cilt: 31 Sayı: 4, 262 - 270, 06.09.2022
https://doi.org/10.17942/sted.873188

Öz

Amaç: Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarına yönelik bilgi, tutum ve davranışlarının belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma hemşirelik bölümü son sınıfta okuyan 249 öğrenci ile tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Veriler “Kişisel Bilgi Formu” ve “Öğrencilerin Kanıta Dayalı Hemşirelik Konusundaki Bilgi, Tutum ve Davranışları Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 24.0 paket programı kullanılarak sayı, yüzde, ortalama ve uygun istatistiki testler kullanılarak değerlendirilmiştir.
Bulgular: Çalışmada öğrencilerin %55.4’ünün bilimsel yayın okuduğu, %64.3’ünün daha önce bilimsel bir toplantıya katıldığı, %38.2’sinin bilimsel bir araştırmaya katıldığı, %51.4’ünün bilimsel bir araştırma yapmak istediği ve %59.0’ının lisansüstü eğitim yapmak istediği belirlenmiştir. Öğrencilerin kanıta dayalı hemşirelik konusundaki bilgi, tutum ve davranışları ölçeği, bilgi alt boyutu puan ortalamasının 24.91±3.64, tutum alt boyut puan ortalamasının 18.25±5.54, gelecekte kullanım alt boyut puan ortalamasının 38.98±5.44 ve uygulama alt boyut ortalamasının 14.68 ±4.23 olduğu saptanmıştır.
Sonuç: Öğrencilerin kanıta dayalı hemşirelik konusundaki bilgilerinin yüksek, tutum ve uygulamalarının orta düzeyde olduğu saptanmıştır. Gelecekte hemşirelik mesleğinin bir parçası olacak öğrenci hemşirelerin kanıta dayalı hemşirelik konusunda bilgilendirilmeleri ve bu bilgiyi uygulamaya aktarmaları için farkındalıklarının artırılması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Yılmaz D, Düzgün F, Dikmen Y. Hemşirelerin Kanıta Dayalı Hemşireliğe Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. ACU Sağlık Bilim Derg. 2019;10(4):713–9.
  • Güneş Ü. Hemşirelik Kanıta Dayalı Uygulama Sürecinin Adımları. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Derg. 2017;(9):171–87.
  • Karayağız Muslu G, Baybek H, Tozak Yıdız H, Kıvrak A. Öğrencilerin Kanıta Dayalı Hemşrelik Konusundaki Bilgi, Tutum ve Davranışları Ölçeği’nin Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Derg. 2015;2(3):1–16.
  • Ayhan Y, Kocaman G, Bektaş M. “ Kanıta Dayalı Hemşireliğe Yönelik Tutum Ölçeği ” nin Türkçe ’ ye Uyarlanması : Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Derg. 2015;17(2–3):21–35.
  • Ulaş Karaahmetoğlu G, Kaçan Softa H. Hemşirelik Öğrencilerinin Kanıta Dayalı Hemşireliğe Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilim Derg. 2018;21(4):256–63.
  • Sağlık Bakanlığı. Hemşirelik Yönetmeliği. Resmi Gazete. 2010
  • Özer Küçük E, Çakmak S, Kapucu S, Koç M, Kahveci R. Hemşirelik Öğrencilerinin Kanıta Dayalı Hemşirelik Uygulamalarına İlişkin Farkındalıklarının Belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Derg. 2017;4(2):1–12.
  • Taş Aslan F, Çelen R. Hemşirelik Öğrencilerinin Kanıta Dayalı Hemşireliğe Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Sürekli Tıp Eğitimi Derg. 2018;27(2):99–106.
  • Rojjanasrirat W, Rice J. Evidence-Based Practice Knowledge, Attitudes and Practice of Online Graduate Nursing Students. Nurse Educ Today [Internet]. 2017;53:48–53. Available from: http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2017.04.005
  • Iradukunda F, Mayers PM. Rwandan nursing students’ knowledge, attitudes and application of evidence-based practice. Curationis. 2020;43(1):1–7.
  • Belowska J, Panczyk M, Zarzeka A, Gotlib J. Knowledge and attitudes of nursing students towards evidence-based medicine and evidence-based nursing practice. Pol J Public Heal. 2015;125(4):201–4.
  • Zhou F, Hao Y, Guo H, Liu H. Attitude , Knowledge , and Practice on Evidence-Based Nursing among Registered Nurses in Traditional Chinese Medicine Hospitals : A Multiple Center Cross-Sectional Survey in China. Evidence-based Complement Altern Med. 2016;1–8.
  • Ritchie KC, Snelgrove-clarke E, Lynn A. The 23-item Evidence Based Practice-Knowledge Attitudes and Practices (23-item EBP-KAP ) Survey : Initial Validation among Health Professional Students. Heal Prof Educ [Internet]. 2019;5:152–62. Available from: http://dx.doi.org/10.1016/j.hpe.2018.09.004
  • Brown CE, Chae S, Stichler JF, Fields W. Predictors of knowledge , attitudes, use and future use of evidence-based practice among baccalaureate nursing students at two universities. Nurse Educ Today [Internet]. 2010;30:521–7. Available from: http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2009.10.021
  • Başdaş Ö, Özbey H. Hemşirelik Öğrencilerinin Kanıta Dayalı Hemşireliğe Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Derg. 2020;17:32–7.
  • Evcimen H, İşcan Ayyıldız N. Hemşirelik Öğrencilerinin Kanıta Dayalı Hemşireliğe İlişkin Tutum ve Davranışlarının Belirlenmesi. SDÜ Sağlık Bilim Derg. 2019;10(2):141–6.
  • Baltacı N, Tülek Deniz H. Öğrencilerin Araştırmaya Yönelik Kaygıları, Bilişim Teknolojilerinden Yararlanma Durumları ve Kanıta Dayalı Hemşireliğe Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Samsun Sağlık Bilim Derg. 2019;4(2):60–8.
  • Erişen MA, Yeşildal M, Akman Dömbekci H. Hemşirelerin kanıta dayalı hemşireliğe yönelik tutumlarının incelenmesi. Uluslararası Sos ve Beşeri Bilim Araştırma Derg. 2019;6(44):3682–9.
  • Kurt E, Zaybak A. Hemşirelik öğrencilerinin kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarına ilişkin farkındalıklarının incelenmesi. Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Derg. 2019;16(4):276–81.
  • Yılmaz M, Gürler H. Hemşirelerin Kanıta Dayalı Uygulamaya İlişkin Görüşleri. Florence Nightingale Hemşirelik Derg. 2017;25(1):1–12.
  • Camargo FC, Iwamoto HH, Galvão CM, Pereira G de A, Andrade RB, Masso GC. Competences and Barriers for the Evidence-Based Practice in Nursing: an integrative review. Rev Bras Enferm. 2018;71(4):2030–8.
  • Wahoush O, Banfield L. Information literacy during entry to practice: Information-seeking behaviors in student nurses and recent nurse graduates. Nurse Educ Today. 2014;34:208–13.
  • Brown CE, Kim SC, Stichler JF, Fields W. Predictors of knowledge, attitudes, use and future use of evidence-based practice among baccalaureate nursing students at two universities. Nurse Educ Today [Internet]. 2010;30(6):521–7. Available from: http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2009.10.021
  • André B, Aune AG, Brænd JA. Embedding evidence-based practice among nursing undergraduates : Results from a pilot study. Nurse Educ Pract. 2016;18:30–5.
  • Oh EG, Yang YL. Evidence-based nursing education for undergraduate students: A preliminary experimental study. Nurse Educ Pract [Internet]. 2019;38:45–51. Available from: https://doi.org/10.1016/j.nepr.2019.05.010
  • Kes D, Öztürk Şahin Ö. Hemşirelik öğrencilerinin bilimsel araştırma yapmaya yönelik kaygı ve tutumlarının belirlenmesi. Online Türk Sağlık Bilim Derg. 2019;4(1):68–78.
  • Cruz JP, Colet PC, Alquwez N, Alqubeilat H, Bashtawi MA, Ahmed EA, et al. Evidence-Based Practice Beliefs and Implementation among the Nursing Bridge Program Students of a Saudi University. Int J Health Sci (Qassim). 2016;10(3):405–14.
  • Yılmaz D, Düzgün F, Dikmen Y. Hemşirelerin kanıta dayalı hemşireliğe yönelik tutumlarının incelenmesi. ACU Sağlık Bilim Derg. 2019;10(4):713–9.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Orjinal Araştırma
Yazarlar

Seda Akutay 0000-0002-2843-8392

Hilal Kahraman 0000-0001-6389-8039

Özlem Ceyhan 0000-0002-1869-8713

Yayımlanma Tarihi 6 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 31 Sayı: 4

Kaynak Göster

Vancouver Akutay S, Kahraman H, Ceyhan Ö. Hemşirelik Öğrencilerinin Kanıta Dayalı Hemşireliğe Yönelik Bilgi, Tutum ve Davranışları. STED. 2022;31(4):262-70.