Covid-19 virüsünün 2020 yılı itibariyle küresel çapta bir sağlık tehlikesine dönüşmesi toplumsal yaşantının farklı alanlarında önemli etkilere sebebiyet vermiştir. Pandeminin ekonomik etkileri ve pandeminin yayılmasını önleme amacıyla geliştirilen ulusal ve küresel düzeyde yasa ve uygulamalar kaçınılmaz olarak tüketim alanında çarpıcı sonuçlar doğurmuştur. Tüketim yalnızca bireysel ve ekonomik bir etkinlik değil, 20. yüzyılın ikinci yarısını takiben kapitalizmin şekillenmesinde yön verici bir etken olarak öne çıkmaktadır. Toplumsal bir olgu olarak ele alınması gereken tüketim, kültürel pratiklerin somutlaştığı, tüm toplumsal yaşantımızda etkisini gösteren sembolik değerler alanıdır. Bu yönüyle pandeminin etkilerinin tüketim alanında takip edilmesinin önemli sosyolojik ipuçları sağlayacağı düşünülmektedir. Bu doğrultuda çalışmada tüketim olgusu, tüketici ve tüketici davranışları temel alınarak Covid-19 pandemisi sürecinde yaşanan dönüşümlere yönelik literatür taraması gerçekleştirilmesi ve sürecin teorik bir tartışmaya açılması amaçlanmaktadır. Dönüşen tüketim pratiklerinin; panik satın alma davranışı, tüketimin gerçekleştiği kategoriler, fiziksel tüketim alışkanlıkları, çevrimiçi alışveriş ve medya tüketim alışkanlıkları gibi toplumsal bir uzam olarak dijitalleşme ile ağırlık kazanan deneyimler ve bu deneyimler özelinde önem taşıdığı düşünülen Z kuşağı temelinde değerlendirilmesi, pandemi süreci ile ilişkilendirilmesi amaçlanmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 2 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 56 |
Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi