Bu araştırma ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda
yer alan “Metne ilişkin sorular oluşturur.” kazanımını hangi düzeyde gerçekleştirdiklerini
ve soru sorma eğitiminin öğrenciler üzerinde ne kadar etkili olduğunu belirlemek
amacıyla yapılmıştır. Araştırma için Aksaray ili, il merkezinde yer alan bir ilköğretim okulu
seçilmiş ve aynı öğretmenden ders alan iki sınıftan biri kontrol diğeri deney grubunu oluşturmuştur.
Kontrol grubu 29, deney grubu 30 kişiden oluşmaktadır. Kontrol ve deney grupları
seçkisiz olarak atanmıştır.
Araştırmanın modelini “öntest sontest kontrol gruplu desen” oluşturmaktadır. Veriler öntest ve
sontestte her iki gruba da uygulanan “Eğer Gençlik Bilseydi” söyleşi metni aracılığıyla elde
edilmiştir. Kontrol grubuna hiçbir müdahalede bulunulmazken deney grubuna dört söyleşi metni
ve her metin için yenilenmiş Bloom taksonomisine (sınıflamasına) göre hazırlanan sorular
kullanılarak dört haftalık bir öğretim süreci uygulanmıştır.
Soruların yenilenmiş Bloom taksonomisinin (sınıflamasının) bilişsel süreç boyutunda hangi
basamağa girdiğini belirlemek için içerik çözümlemesi yapılmış ayrıca çözümlemelerin ne kadar
güvenilir olduğunu belirleyebilmek için araştırmacı ve uzman arasındaki uyuma bakılmıştır.
Öntestte deney ve kontrol grubu arasında bir farklılaşma söz konusu değilken sontestte deney
grubu lehine anlamlı bir farklılaşma olmuştur.
Genellikle okullarda öğrencilerden sadece soru sormalarını istenmektedir. Bu durum öğrencilerin
soru sorma becerilerini geliştirmeleri açısından yeterli olmayabilir. Bu araştırma gerekli
eğitim verildiği taktirde öğrencilerin üst düzey sorular sorabileceğini göstermektedir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 9, 2013 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 2 Issue: 2 |