BibTex RIS Cite

-

Year 2013, Volume: 3 Issue: 2, 6 - 20, 20.03.2013

Abstract

This study is performed for the purpose of examining academic and social integration levels of Vocational High School students in terms on various variables at student’s social life during higher education. The sample of the study composed of 460 students from four Vocational High School at Trakya University. For data collection tool Institutional Integration Scales (IIS), developed by Pascerella and Terenzini (1980) were used. The scales were adopted in Turkish by Tuna (2010).The data were analyzed by using descriptive statistics, t-test, ANOVA and LSD Test. Findings stated that, Vocational High School Participant Students’ adaptation levels at sub-dimension of Institutional Integration Scales were ‘‘Not Sure’. Findings indicated that students’ academic and social integration levels did not significantly differ based on gender, but differed significantly based on family income level and types of school.

References

  • Akbalık, F. G. (1997). Bilgilendirme ve grupla psikolojik danışmanın üniversite birinci sınıf öğrencilerinin üniversiteye uyumlarına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Aktaş, Y. (1997). Üniversite öğrencilerinin uyum düzeylerinin incelenmesi: Uzunlamasına bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 107-110 . Aslan, A. (1991). Farklı cinsiyet rollerinin uyum düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Ayhan, F. (2005). Ege Üniversitesi öğrencilerinin üniversiteye uyum düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir. Aypay, A. (2003). Üniversite öğrencilerinin akademik entegrasyonunu etkileyen etmenler. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 2 (4), 121-135. Aypay. A., Aypay, A. ve Demirhan, G. (2009). Öğrencilerin üniversiteye sosyal uyumu bir üniversite örneği. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (1), 46-64. Aypay, A., Sever, M. ve Demirhan, G. (2012). Üniversite öğrencilerinin sosyal ve akademik entegrasyonu: Boylamsal bir araştırma. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (2), 407 -422. Balcı, A. (2004). Sosyal bilimlerde araştırma. Ankara: PegemA. Bean, J. P. (1980). Dropouts and turnover: The synthesis and test of a causal model of student attrition. Research in Higher Education, 12 (2), 155–187. Bean, J. P. (1983). The application of a model of turnover in work organizations to the student attrition process. The Review of Higher Education, 6 (2): 129-148. Berger, J. B. (2001). Understanding the organizational nature of student persistence: Recommendations for practice. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 3, 3-22. Braxton, J., Bray, N. & Berger, J. (2000). Faculty teaching skills and their influenceon the college student departure process. Journal of College Student Development, 41, 215-227. Bülbül, T. (2012). Yükseköğretimde okul terki: Nedenler ve çözümler. Eğitim ve Bilim, 37 (166), 219-235. Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: PegemA Akademi. Çelik, M., Dilber, F. ve Dilber, A. (27-29 Mayıs, 2009). Sınavsız geçişin meslek yüksekokullarındaki eğitim kalitesine etkisi üzerine bir araştırma: Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi örneği. Sözel Bildiri. 1.Uluslararası 5. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, Selçuk Üniversitesi, Konya. Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik. SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: PegemA Akademi. Erdogan, S., Şanlı, H.S. ve Bekir, HS. (2005). Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum durumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13 (2), 479-496.
  • Erkal, P. ve Bektaş, M. (25-27 Ekim 2007). Büro yönetimi ve sekreterlik programı öğrencilerinin programdan ve gelecekten beklentileri üzerine bir alan araştırması. Sözel bildiri. VI. Ulusal Büro Yönetimi ve Sekreterlik Kongresi, Ankara Karahan, T. F., Sardoğan, M. E., Özkamalı, E., Dicle, A. N. (2005a). Üniversite I. sınıf öğrencilerinin üniversiteye uyum düzeylerinin sosyokültürel etkinlikler açısından inceleme. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (30), 63-7. Karahan, T. F., Sardoğan, M. E., Özkamalı, E., Dicle, A. N. (2005b). Üniversite öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum düzeylerinin denetim odağı ve atılganlık düzeyleri açısından incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 6-15. Mercan, S. Ç. ve Yıldız, A. S. (2011) Eğitim fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin üniversiteye uyum düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı, 16 (2), 135-154. Munro, H. B. (1981). Dropouts from higher education: Path analysis of a national sample. American Educational Research Journal, 18 (2), 133-141. Özdel, L., Bostancı, M., Özdel, O. ve Oğuzhanoglu N. K. (2002). Üniversite ögrencilerinde depresif belirtiler ve sosyo demografik özelliklerle ilişkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 3 (3), 155-161. Özgüven, İ. E. (1992). Hacettepe kişilik envanteri el kitabı. Ankara: Odak Ofset. Özkan, S. ve Yılmaz, E. (2010). Üniversite öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum durumları (Bandırma Örneği). Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 5 (13),153-171. Öztemel, K. (2010). Teknik Eğitim Fakültesi öğrencilerinin uyum düzeylerinin incelenmesi. Politeknik Dergisi, 13 (4), 319-325. Pascarella, E. T. ve Terenzini, P. T. (1976). Informal interaction with faculty and freshman ratings of academic and non-academic experience of college. Journal of Educational Research, 70, 35-41. Pascarella, E., ve Chapman, D. (1983). A multi-institutional, path analytic validation of Tinto’s model of college withdrawal. American Educational Research Journal, 20, 87-102. Pascarella, E. T., Smart, J., & Ethington, C. (1986). Long-term persistence of two-year college students. Research in Higher Education, 24, 47-71. Pascarella, E. T. ve Terenzini, P. T. (1980). Predicting freshman persistence and voluntary dropout decisions from a theoretical model. Journal of Higher Education, 51 (1), 60-75. Pascarella, E. T. ve Terenzini, P. T. (2005). How college affects students:Findings and insights from twenty years of research. SanFrancisco: Jossey-Bass. Rendon, L. (1994). Validating culturally diverse students: Toward a new model of learningand student development. Innovative Higher Education, 19 (1), 33-51. Sevinç, S. (2010). Mersin Üniversitesi birinci sınıf öğrencilerinin kişisel ve kurumsal uyumlarını olumsuz etkileyen faktörlerin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin. Spady, G. W. (1970). Dropouts from higher education: An interdisciplinary review and synthesis. Interchange, 1 (1), 64-85. St. John, E., Cabrera, A., Nora, A. ve Asker, E. (2000). Economic influences on persistencereconsidered: How can finance research inform the reconceptualization of persistencemodels? In J. Braxton (Ed.). Reworking the student departure puzzle (pp. 29-47). Nashville: Vanderbilt University Press. Sümbüloğlu K, ve Sümbüloğlu V. (2007). Biyoistatistik. (12. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınevi.
  • Şahin, C. ve Tunçel, M. (2008). Sınıf öğretmenliği ve beden eğitimi öğretmenliğinde öğrenim gören öğrencilerin psikososyal uyum düzeylerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (2), 45-50. Terenzini, P. T., Lorang, W. G. ve Pascarella, E. T. (1981). Predicting freshman persistence and voluntary droupout decisions: A replication. Research in Higher Education, 15 (2), 109-127. Thomas, L. (2002). Student retention in higher education: the role of institutional habitus. J. Educatıon Policy, 17(4), 423–442. Tinto, V. (1975). Dropout from higher education: A Theoretical synthesis of recent research. Review of Educational Research, 45, 89-125. Tinto, V. (1993). Leaving college: Rethinking the causes and cures of student attrition (2nd ed.). Chicago: The University of Chicago Press. Tinto, V. (1997). Colleges as communities: Exploring the educational character of student persistence. Journal of Higher Education, 68 (6), 599-623. Tinto, V. (2007). Research and practice of students retention:What next? J. College Student Retention, 8 (1), 1-19 Toy, B. (2006). Sanat eğitimi alan ve almayan 15-17 yaş grubundaki ergenlerin sosyal uyumlarinin ve benlik tasarım düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara. Tuna, M. E. (2003). Cross-cultural differences in coping strategies as a predictor of university adjustment of Turkish and U.S students. Yayımlanmamış doktora tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Tuna, M. E. (21-22 Ekim, 2010). Kurumla Bütünleşme Ölçekleri’nin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Sözel Bildiri. V. Üniversiteler Psikolojik Danışma ve Rehberlik Sempozyumu, Mersin üniversitesi, Mersin. Tunç, A. (2005).Yüksek okullarına sınavsız geçişin değerlendirilmesi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (2), 75-81. Yalım, D. (2007). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin uyumu: psikolojik sağlamlık, basa çıkma, iyimserlik ve cinsiyetin rolü. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, Yavuzer, H. (1997). Çocuk psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.

The Examination of Vocational High School Students' Integration Levels to Higher Education According to Various Variables

Year 2013, Volume: 3 Issue: 2, 6 - 20, 20.03.2013

Abstract

This study is performed for the purpose of examining academic and social integration levels of Vocational High School students in terms on various variables at student's social life during higher education. The sample of the study composed of 460 students from four Vocational High School at Trakya University. For data collection tool Institutional Integration Scales (IIS), developed by Pascerella and Terenzini (1980) were used. The scales were adopted in Turkish by Tuna (2010).The data were analyzed by using descriptive statistics, t-test, ANOVA and LSD Test. Findings stated that, Vocational High School Participant Students' adaptation levels at sub-dimension of Institutional Integration Scales  were ''Not Sure'. Findings indicated that students' academic and social integration levels did not significantly differ based on gender, but differed significantly based on family income level and types of school.

References

  • Akbalık, F. G. (1997). Bilgilendirme ve grupla psikolojik danışmanın üniversite birinci sınıf öğrencilerinin üniversiteye uyumlarına etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Aktaş, Y. (1997). Üniversite öğrencilerinin uyum düzeylerinin incelenmesi: Uzunlamasına bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 107-110 . Aslan, A. (1991). Farklı cinsiyet rollerinin uyum düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Ayhan, F. (2005). Ege Üniversitesi öğrencilerinin üniversiteye uyum düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir. Aypay, A. (2003). Üniversite öğrencilerinin akademik entegrasyonunu etkileyen etmenler. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 2 (4), 121-135. Aypay. A., Aypay, A. ve Demirhan, G. (2009). Öğrencilerin üniversiteye sosyal uyumu bir üniversite örneği. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (1), 46-64. Aypay, A., Sever, M. ve Demirhan, G. (2012). Üniversite öğrencilerinin sosyal ve akademik entegrasyonu: Boylamsal bir araştırma. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (2), 407 -422. Balcı, A. (2004). Sosyal bilimlerde araştırma. Ankara: PegemA. Bean, J. P. (1980). Dropouts and turnover: The synthesis and test of a causal model of student attrition. Research in Higher Education, 12 (2), 155–187. Bean, J. P. (1983). The application of a model of turnover in work organizations to the student attrition process. The Review of Higher Education, 6 (2): 129-148. Berger, J. B. (2001). Understanding the organizational nature of student persistence: Recommendations for practice. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 3, 3-22. Braxton, J., Bray, N. & Berger, J. (2000). Faculty teaching skills and their influenceon the college student departure process. Journal of College Student Development, 41, 215-227. Bülbül, T. (2012). Yükseköğretimde okul terki: Nedenler ve çözümler. Eğitim ve Bilim, 37 (166), 219-235. Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: PegemA Akademi. Çelik, M., Dilber, F. ve Dilber, A. (27-29 Mayıs, 2009). Sınavsız geçişin meslek yüksekokullarındaki eğitim kalitesine etkisi üzerine bir araştırma: Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi örneği. Sözel Bildiri. 1.Uluslararası 5. Ulusal Meslek Yüksekokulları Sempozyumu, Selçuk Üniversitesi, Konya. Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik. SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: PegemA Akademi. Erdogan, S., Şanlı, H.S. ve Bekir, HS. (2005). Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum durumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13 (2), 479-496.
  • Erkal, P. ve Bektaş, M. (25-27 Ekim 2007). Büro yönetimi ve sekreterlik programı öğrencilerinin programdan ve gelecekten beklentileri üzerine bir alan araştırması. Sözel bildiri. VI. Ulusal Büro Yönetimi ve Sekreterlik Kongresi, Ankara Karahan, T. F., Sardoğan, M. E., Özkamalı, E., Dicle, A. N. (2005a). Üniversite I. sınıf öğrencilerinin üniversiteye uyum düzeylerinin sosyokültürel etkinlikler açısından inceleme. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (30), 63-7. Karahan, T. F., Sardoğan, M. E., Özkamalı, E., Dicle, A. N. (2005b). Üniversite öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum düzeylerinin denetim odağı ve atılganlık düzeyleri açısından incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 6-15. Mercan, S. Ç. ve Yıldız, A. S. (2011) Eğitim fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin üniversiteye uyum düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı, 16 (2), 135-154. Munro, H. B. (1981). Dropouts from higher education: Path analysis of a national sample. American Educational Research Journal, 18 (2), 133-141. Özdel, L., Bostancı, M., Özdel, O. ve Oğuzhanoglu N. K. (2002). Üniversite ögrencilerinde depresif belirtiler ve sosyo demografik özelliklerle ilişkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 3 (3), 155-161. Özgüven, İ. E. (1992). Hacettepe kişilik envanteri el kitabı. Ankara: Odak Ofset. Özkan, S. ve Yılmaz, E. (2010). Üniversite öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum durumları (Bandırma Örneği). Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 5 (13),153-171. Öztemel, K. (2010). Teknik Eğitim Fakültesi öğrencilerinin uyum düzeylerinin incelenmesi. Politeknik Dergisi, 13 (4), 319-325. Pascarella, E. T. ve Terenzini, P. T. (1976). Informal interaction with faculty and freshman ratings of academic and non-academic experience of college. Journal of Educational Research, 70, 35-41. Pascarella, E., ve Chapman, D. (1983). A multi-institutional, path analytic validation of Tinto’s model of college withdrawal. American Educational Research Journal, 20, 87-102. Pascarella, E. T., Smart, J., & Ethington, C. (1986). Long-term persistence of two-year college students. Research in Higher Education, 24, 47-71. Pascarella, E. T. ve Terenzini, P. T. (1980). Predicting freshman persistence and voluntary dropout decisions from a theoretical model. Journal of Higher Education, 51 (1), 60-75. Pascarella, E. T. ve Terenzini, P. T. (2005). How college affects students:Findings and insights from twenty years of research. SanFrancisco: Jossey-Bass. Rendon, L. (1994). Validating culturally diverse students: Toward a new model of learningand student development. Innovative Higher Education, 19 (1), 33-51. Sevinç, S. (2010). Mersin Üniversitesi birinci sınıf öğrencilerinin kişisel ve kurumsal uyumlarını olumsuz etkileyen faktörlerin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin. Spady, G. W. (1970). Dropouts from higher education: An interdisciplinary review and synthesis. Interchange, 1 (1), 64-85. St. John, E., Cabrera, A., Nora, A. ve Asker, E. (2000). Economic influences on persistencereconsidered: How can finance research inform the reconceptualization of persistencemodels? In J. Braxton (Ed.). Reworking the student departure puzzle (pp. 29-47). Nashville: Vanderbilt University Press. Sümbüloğlu K, ve Sümbüloğlu V. (2007). Biyoistatistik. (12. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınevi.
  • Şahin, C. ve Tunçel, M. (2008). Sınıf öğretmenliği ve beden eğitimi öğretmenliğinde öğrenim gören öğrencilerin psikososyal uyum düzeylerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (2), 45-50. Terenzini, P. T., Lorang, W. G. ve Pascarella, E. T. (1981). Predicting freshman persistence and voluntary droupout decisions: A replication. Research in Higher Education, 15 (2), 109-127. Thomas, L. (2002). Student retention in higher education: the role of institutional habitus. J. Educatıon Policy, 17(4), 423–442. Tinto, V. (1975). Dropout from higher education: A Theoretical synthesis of recent research. Review of Educational Research, 45, 89-125. Tinto, V. (1993). Leaving college: Rethinking the causes and cures of student attrition (2nd ed.). Chicago: The University of Chicago Press. Tinto, V. (1997). Colleges as communities: Exploring the educational character of student persistence. Journal of Higher Education, 68 (6), 599-623. Tinto, V. (2007). Research and practice of students retention:What next? J. College Student Retention, 8 (1), 1-19 Toy, B. (2006). Sanat eğitimi alan ve almayan 15-17 yaş grubundaki ergenlerin sosyal uyumlarinin ve benlik tasarım düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara. Tuna, M. E. (2003). Cross-cultural differences in coping strategies as a predictor of university adjustment of Turkish and U.S students. Yayımlanmamış doktora tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Tuna, M. E. (21-22 Ekim, 2010). Kurumla Bütünleşme Ölçekleri’nin geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Sözel Bildiri. V. Üniversiteler Psikolojik Danışma ve Rehberlik Sempozyumu, Mersin üniversitesi, Mersin. Tunç, A. (2005).Yüksek okullarına sınavsız geçişin değerlendirilmesi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (2), 75-81. Yalım, D. (2007). Üniversite birinci sınıf öğrencilerinin uyumu: psikolojik sağlamlık, basa çıkma, iyimserlik ve cinsiyetin rolü. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, Yavuzer, H. (1997). Çocuk psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Tuncer Bülbül

Özlem Bayrak This is me

Publication Date March 20, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Bülbül, T., & Bayrak, Ö. (2013). The Examination of Vocational High School Students’ Integration Levels to Higher Education According to Various Variables. Sakarya University Journal of Education, 3(2), 6-20. https://doi.org/10.19126/suje.10016