The aim of this study is to
investigate the effect of the flipped learning model on middle school students'
classroom engagement in teaching mathematics. A total of 36 eighth grade
students, 18 in control group and 18 in experimental group, participated in the
study, in which the quasi-experimental design was used. Classroom Engagement
Inventory was used as a data collection tool. An experimental study was carried
out for 6 weeks except for pilot application. The videos which are suitable for
the lesson acquisition obtained from the Okulistik learning platform have been
uploaded to the Edpuzzle platform and made interactive. In the analysis of the
data, a descriptive statistical technique as well as normality analyzes, independent
samples t-Test, Mann-Whitney U and Wilcoxon Signed Rank tests were performed.
As a result of the application, the experimental group was significantly higher
than the control group in terms of effective, behavioral (compliance/effortful
classroom participation), cognitive engagement, and disengagement. There was a
significant difference between pre-test and post-test scores of all
sub-dimensions of the classroom engagement inventory of the experimental group
but no significant difference except behavioral (compliance) dimension of the
control group. As a result, it was determined that the use of the flipped
learning model in mathematics teaching had positive effects on classroom
engagement. It has been suggested that the model should be investigated in
different teaching stages.
Bu çalışmanın amacı,
matematik öğretiminde ters yüz öğrenme modelinin ortaokul öğrencilerin derse
katılımına etkisini incelemektir. Yarı deneysel desenin benimsendiği çalışmaya,
18’i deney ve 18’i kontrol grubunda olmak üzere toplam 36 sekizinci sınıf öğrencisi
katılmıştır. Veri toplama aracı olarak, Derse Katılım Envanteri kullanılmıştır.
Deneysel çalışma pilot uygulama dışında 6 hafta süreyle gerçekleştirilmiştir.
Okulistik öğrenme platformundan temin edilen ders kazanımlarına uygun videolar
Edpuzzle platformuna yüklenerek etkileşimli hale getirilmiştir. Verilerin
analizinde, betimsel istatistiksel tekniklerin yanı sıra normallik analizleri,
bağımsız örneklemler t-Testi, Mann-Whitney U ve Wilcoxon İşaretli Sıralar testi
kullanılmıştır. Uygulama sonucunda deney grubunun duyuşsal, davranışsal
(uyma/itaat-sınıf katılımı), bilişsel katılım ile derse katılmama puanları
kontrol grubundan anlamlı şekilde yüksek bulunmuştur. Deney grubunun derse
katılım envanterinin tüm alt boyutlarına ait ön-test ile son-test puanları
arasında anlamlı bir fark varken kontrol grubunun davranışsal (uyma/itaat)
boyutu dışında anlamlı bir farka rastlanılmamıştır. Sonuç olarak, ters yüz
öğrenme modelinin matematik öğretiminde kullanılmasının derse katılıma olumlu
etkileri olduğu belirlenmiştir. Modelin farklı öğretim kademelerinde de etkinliğinin
araştırılması öneri olarak sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 4 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/