Lesson planning has always been of great importance in education and training processes. However, the lack of appropriate educational materials and the variable target group require the teacher to take an active role in this planning. In language acquisition, it is of great importance to develop four basic language skills at the same rate. However, many factors affect language acquisition. The aim of this study is to examine the effects of the factors, which affect language acquisition, on four basic language skills. In the study, document analysis technique, which is the basic qualitative research design, was used. The study first discusses which factors affect language acquisition. These factors are age, gender, ability, motivation, cognitive style, personality and teaching strategies, respectively. Then, the effects of each factor on the four language skills of speaking, writing, reading and listening were evaluated in detail. In this context, the practices that should be considered especially for different student groups that are encountered during the course were evaluated. It was determined that the diversity of methods and materials was especially important in the education process. In addition, it was emphasized that it is important for teachers to know the factors affecting the four basic language skills.
Reading skill Speaking skill Writing skill Listening skill Factors which Effect Language Learning
Eğitim öğretim süreçlerinde ders planlaması her zaman büyük önem taşımıştır. Fakat uygun eğitim-öğretim materyalinin olmaması ve hedef kitlenin değişken olması, öğretmenin bu planlamada aktif rol almasını zorunlu tutmaktadır. Dil ediniminde dört temel dil becerisini aynı oranda geliştirmek büyük önem taşımaktadır. Ancak dil edinimini birçok faktör etkilemektedir. Bu çalışmanın amacını dil edinimini etkileyen faktörlerin dört temel dil becerisi üzerine etkilerinin incelenmesi oluşturmaktadır. Çalışmada, temel nitel araştırma deseni olan doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmada öncelikle, hangi faktörlerin dil edinimini etkilediği ele alınmıştır. Bu faktörler sırası ile yaş, cinsiyet, yetenek, güdüleme, bilişsel tarz, kişilik ve öğrenme stratejileridir. Ardından, her bir faktörün dört dil becerisi olan konuşma, yazma, okuma ve dinleme becerilerine etkisi detayları ile değerlendirilmiştir. Bu bağlamda, özellikle ders esnasında karşılaşılacak farklı öğrenci gruplarına yönelik dikkate alınması gereken uygulamalar değerlendirilmiştir. Özellikle eğitim öğretim sürecinde yöntem ve materyal çeşitliliğinin önemli olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, öğretmenlerin dört temel dil becerisini etkileyen faktörleri bilmesinin önemli olduğu vurgulanmıştır.
Okuma Becerisi Konuşma Becerisi Yazma Becerisi Dinleme Becerisi Dil Edinimini Etkileyen Faktörler
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 12 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/