BibTex RIS Cite

KONYA MERAM İLÇESİKARADİĞİN KASABASI’NDA KANAVİÇE İŞLEMELER

Year 2004, Issue: 11, 55 - 66, 01.02.2004

Abstract

Anadolu’nun çeşitli yörelerinde tekniği aynı, fakat, motif, renk ve kompozisyon farklılıklarıile karşımıza çıkan kanaviçe işlemelerine; Konya Meram İlçesi Karadiğin Kasabası’nda rastlanmıştır. Yörede yapılan alan araştırma çalışmasısonucunda, günlük hayatta ve genç kızların çeyizlerinde kanaviçe işlemelerinin çok önemli bir yere sahip olduğu tespit edilmiştir. Kanaviçe işleme tekniği ile çeşitli eserler; yöreye ait motif, renk, kompozisyonlarla süslenerek işlenmiştir. 500 yıllık tarihi bir geçmişi olan kasabada kanaviçe işlemeler çeşitli örf, adet ve gelenekler çerçevesinde uygulanmışve uygulanmaya devam edecektir.

References

  • Akbil, Fatma Pamir, Türk El Sanatlarından Örnekler, İstanbul, 1970
  • Altun (Çelebilik), Gülizar, Konya İli Antikacılarında Bulunan Hesap İşi Ürünleri ve Özellikleri, Ankara, G.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, 1996
  • Altun, Gülizar, “Türk İşlemele ve Örgü Sanatları’nan Genel Özellikleri Konya İl Merkezinde Bugünkü Durumları ve Konya Ekonomisine Katkıları”, Ulusal I. Konya Ekonomisi Sempozyumu, Konya, 2003.
  • Anonim, “Kanaviçe”, Meydan Larousse, C. 6, İstanbul, 1971
  • Anonim, “Kanaviçe”, Türk Ansikpoledisi, C. 21, Ankara, 1974
  • Arseven, C. Esad, Sanat Ansiklopedisi, C. 2, İstanbul, 1965
  • Barışta, H. Örcün, Cumhuriyet Dönemi Türk Halk İşlemeciliği Desen ve Terminolojisinden Örnekler, Ankara, 2001
  • ………………, Türk İşlemelerinde Teknikler, Ankara, 1997
  • ………………, Osmanlı İmparatorluğu Türk İşlemeleri, Ankara, 1999
  • Berker, Nurhayat, “Türk İşlemeleri”, Sanat Dünyamız, S. 2, İstanbul, 1974
  • İlker, Celale, Konya Evlerinde ve Müzelerinde Bulunan Kanaviçe İşlemeler, Konya, S.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, 1992
  • Konya – Tarım ve Köy İşleri Genel Müdürlüğü Arşivi
  • Konya Karayolları 3. Bölge Müdürlüğü Arşivi
  • Odabaşı, A. Sefa, Konya İmajı Mekanlar – İnsanlar, Konya, Konya Ticaret Odası, 2003
  • Tuncay Esin, “Konya Çeyiz Çakma Geleneğinde Bezemeli Şekillendirme”, Ev Tekstili, İstanbul, Kasım 2001
  • Ünal, İsmail, “Türk İşlemeleri”, Türk Etnografya Dergisi, S. 1, 1956
  • http://www.karadigin.com, 08.04.2004 EKLER
  • Çizim No 1. Tek Çapraz İğne Tekniği
  • Çizim No 2. Çift Çapraz İğne Tekniği (Yıldız İğne)
  • Fotoğraf 1. Karadiğin Kasabası’nda “Çeyiz Çakma” Geleneği
  • Fotoğraf 2. Karadiğin Kasabası’nda “Çeyiz Çakma” Geleneği
  • Fotoğraf 3. “Asma Dalı” Konulu Hasır Yastık Örtüsü
  • Fotoğraf 4. “Hercai Menekşe” Konulu Yastık Örtüsü
  • Fotoğraf 5. “Saksı Gülü” Konulu Mendil
  • Fotoğraf 6. “Bir Avuç Altın” İsimli Esvap (Elbise) Örtüsünde Detay
  • Fotoğraf 7. “Bir Top İnci” İsimli Yastıktan Detay
  • Fotoğraf 8. “Yılanlı Bahçe” İsimli Karyola Eteğinden Detay
Year 2004, Issue: 11, 55 - 66, 01.02.2004

Abstract

A well known embroidering canvas in different places all throguh Anatolia has also been coincident at Karadiğin country of Meram, Konya; having the same technic but with different motives, colours and composition. At the end of the field researches which have been activated in the region, it has been determined that embroidering canvas has a very important place in the daily life of the people and in the trousseau of the young girls. Various handcrafts and work of arts were embroided with regional motives, colours and compositions by using the technics of embroidering canvas. In this small country which has a 500 years of historical past, the canvas embroidering has been applied in the frames of various usages, customs and traditions and it will continue henceforth

References

  • Akbil, Fatma Pamir, Türk El Sanatlarından Örnekler, İstanbul, 1970
  • Altun (Çelebilik), Gülizar, Konya İli Antikacılarında Bulunan Hesap İşi Ürünleri ve Özellikleri, Ankara, G.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, 1996
  • Altun, Gülizar, “Türk İşlemele ve Örgü Sanatları’nan Genel Özellikleri Konya İl Merkezinde Bugünkü Durumları ve Konya Ekonomisine Katkıları”, Ulusal I. Konya Ekonomisi Sempozyumu, Konya, 2003.
  • Anonim, “Kanaviçe”, Meydan Larousse, C. 6, İstanbul, 1971
  • Anonim, “Kanaviçe”, Türk Ansikpoledisi, C. 21, Ankara, 1974
  • Arseven, C. Esad, Sanat Ansiklopedisi, C. 2, İstanbul, 1965
  • Barışta, H. Örcün, Cumhuriyet Dönemi Türk Halk İşlemeciliği Desen ve Terminolojisinden Örnekler, Ankara, 2001
  • ………………, Türk İşlemelerinde Teknikler, Ankara, 1997
  • ………………, Osmanlı İmparatorluğu Türk İşlemeleri, Ankara, 1999
  • Berker, Nurhayat, “Türk İşlemeleri”, Sanat Dünyamız, S. 2, İstanbul, 1974
  • İlker, Celale, Konya Evlerinde ve Müzelerinde Bulunan Kanaviçe İşlemeler, Konya, S.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, 1992
  • Konya – Tarım ve Köy İşleri Genel Müdürlüğü Arşivi
  • Konya Karayolları 3. Bölge Müdürlüğü Arşivi
  • Odabaşı, A. Sefa, Konya İmajı Mekanlar – İnsanlar, Konya, Konya Ticaret Odası, 2003
  • Tuncay Esin, “Konya Çeyiz Çakma Geleneğinde Bezemeli Şekillendirme”, Ev Tekstili, İstanbul, Kasım 2001
  • Ünal, İsmail, “Türk İşlemeleri”, Türk Etnografya Dergisi, S. 1, 1956
  • http://www.karadigin.com, 08.04.2004 EKLER
  • Çizim No 1. Tek Çapraz İğne Tekniği
  • Çizim No 2. Çift Çapraz İğne Tekniği (Yıldız İğne)
  • Fotoğraf 1. Karadiğin Kasabası’nda “Çeyiz Çakma” Geleneği
  • Fotoğraf 2. Karadiğin Kasabası’nda “Çeyiz Çakma” Geleneği
  • Fotoğraf 3. “Asma Dalı” Konulu Hasır Yastık Örtüsü
  • Fotoğraf 4. “Hercai Menekşe” Konulu Yastık Örtüsü
  • Fotoğraf 5. “Saksı Gülü” Konulu Mendil
  • Fotoğraf 6. “Bir Avuç Altın” İsimli Esvap (Elbise) Örtüsünde Detay
  • Fotoğraf 7. “Bir Top İnci” İsimli Yastıktan Detay
  • Fotoğraf 8. “Yılanlı Bahçe” İsimli Karyola Eteğinden Detay
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Gülizar Altun This is me

Publication Date February 1, 2004
Published in Issue Year 2004 Issue: 11

Cite

APA Altun, G. (2004). KONYA MERAM İLÇESİKARADİĞİN KASABASI’NDA KANAVİÇE İŞLEMELER. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(11), 55-66.

24108 28027 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License