Günümüz küresel ve dinamik rekabet ortamında müşterilerle ilişkileri geliştirmek işletmelerin rekabetçi konumunu artırmada önemli bir faktördür. Bu nedenle Müşteri İlişkileri Yönetimi MİY son zamanlarda işletme yönetimi ve yazınında ön plana çıkan başlıca konulardan birisidir. MİY uygulamalarının amaçlarına kitlesel pazarlarda ulaşabilmek; müşteri bilgilerini temin etme, analiz etme ve işleme ile bu bilginin örgüt içi ve dışıbirimlere zamanında ve maliyet etkin bir şekilde transferine bağlıdır. Başka bir deyişle MİY bilgi yoğunluklu bir yönetim sistemidir. Bu çalışmada bilişim teknolojilerinin MİY’in başarılıbir şekilde uygulanmasındaki önemi; bilgiyi elde etme, işleme ve dağıtabilme kapasiteleri bakımından ortaya konulmuştur.
In todays dynamic and global competitive environment enhancing relationships with customers is a significant factor in increasing the competitiveness of a company. From this point of view, Customer Relationship Management CRM is at the top of corporate agenda and academic research. Gaining the objectives of CRM implementation in mass consumer markets depends heavily on obtaining, analysing and processing customer information, and transfering this information to entities inside as well as outside the organization in time and in a cost effective manner. In other words, CRM is an information-intensive management system. In this study, it is shown that information technologies, with their ability to collect, process and distribute information, play a critical role in the successfull implementation of CRM
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2004 |
Published in Issue | Year 2004 Issue: 12 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License