BibTex RIS Cite

Saldırganlık Davranışının Boyutlarıve İlişkili Olduğu Faktörler: Lise ve Üniversite Öğrencileri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma

Year 2009, Issue: 21, 205 - 221, 01.02.2009

Abstract

Lise ve üniversite öğrencilerinin saldırganlık davranışlarının çeşitli değişkenler açısından incelendiği bu araştırma genel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma örneklemini 2007–2008 öğretim yılında Konya ilindeki liselerde öğrenim gören öğrenciler ve Selçuk Üniversitesi’nin farklıfakültelerinde öğrenim görmekte olan 1294’ü lise %57,7 , 948’i %42,3 üniversite toplam 2242 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma verilerini toplamak amacıyla “kişisel bilgi formu” ve “saldırganlık ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizi; bağımsız değişkenlerin, bağımlıdeğişkenler üzerindeki etkilerini ortaya koyabilecek bir desen içinde ele alınmıştır. Bu araştırmanın bağımsız değişkenleri; devam edilen eğitim kurumunun düzeyi, cinsiyet, geldikleri yerleşim yerinin türü Köy-mezra, Kasaba, İlçe, İl ve Büyükşehir , mezun olunan/devam edilen lise türü Genel Lise, Meslek Lisesi ve Kolej , baba eğitim düzeyi, anne eğitim düzeyi, sosyo ekonomik düzey ve kitle iletişim araçlarınıkullanma düzey ve biçimleridir. Araştırmanın bağımlıdeğişkeni ise saldırganlık düzeylerindir. Lise ve üniversite öğrencilerinin saldırganlık düzeyleri puan ortalamalarının devam edilen eğitim kurumu düzeyi ve cinsiyet değişkeni açısından farklılaşma durumunu ortaya koymak amacıyla bağımsız gruplar için t testi kullanılmıştır. Saldırganlık düzeyi puan ortalamalarının geldikleri yerleşim yerinin türü devam edilen /mezun olunan lise türü, baba eğitim düzeyi, anne eğitim düzeyi ve sosyoekonomik düzey değişkenleri açısından farklılaşma durumunu ortaya koymak amacıyla tek yönlü varyans analizi F testi kullanılmış, farklılaşmanın kaynağınıbelirlemek için tukey testi uygulanmıştır. Saldırganlık düzeyinin kitle iletişim araçlarınıkullanma düzey ve biçimleri açısından incelenmesi amacıyla Pearson momentler çarpımıkorelasyon tekniği kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular ışığında ulaşılan sonuçlar aşağıda özetlenmiştir: Araştırma bulgularılise ve üniversite öğrencilerinin saldırganlık davranışının alt boyutlarıaçısından anlamlıdüzeyde farklılaştığınıortaya koymuştur. Diğer taraftan saldırganlık davranışının öğrencilerin cinsiyetleri açısından da anlamlıdüzeyde farklılaştığısonucu elde edilmiştir. Araştırma bulguları ışığında öneriler geliştirilerek tartışılmıştır.

References

  • Anderson, C. A. & Bushman, B. J. (2001). Effects of violent video games on aggressive behavior, aggressive cognition, aggressive affect, physiological arousal, and prosocial behavior: A meta-analytic review of the scientific literature. Psychological Science, 12, 353-359.
  • Bandura, A., Ross, D. & Ross, S. A. (1963). Imitation of film-mediated aggressive models. Journal of Abnormal and Social Psychology, 66(1), 3-11.
  • Bettencourt, B. A., & Miller, N. (1996) Gender differences in aggression as a function of provocation: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 119, (3), 422-447
  • Bjorkqvist, K. (1994). Sex differences in physical, verbal and indirect aggression: A review of recent research. Sex Roles, 30(3/4), 177-188.
  • Dill, K. E. & Dill, J. C. (1998). Video game violence: A review of the empirical literature. Aggress Violent Behav 3:407–428.
  • Edmondson, H. & Bullock, L. (1998). Youth with aggressive and violent behaviors: pieces of a puzzle, Preventing School Failure, 42(3): 135-141.
  • Efilti, E. (2008). Orta Öğretim Kurumlarında Okuyan Öğrencilerin Saldırganlık ve Denetim Odağı’nın Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 19. Sayfa: 213-230, Selçuk Üniversitesi: Konya.
  • Ersoy, Ş. (2001). Çocuk Yuvasında Kalanlarla Ailesiyle Yaşayan Dokuz-Onbir Yaş Grubundaki Çocukların Saldırganlık Eğilimlerinin İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Hatunoğlu, A. (1994). Ana-baba tutumları ile saldırganlık arasındaki ilişkiler, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Karriker-Jaffe, K. J., Foshee, V.A., Ennett, S. T. & Suchindran, C. (2008). The Development of Aggression During Adolescence: Sex Differences in Trajectories of Physical and Social Aggression Among Youth in Rural Areas Journal of Abnormal Child Psychology. New York: Nov 2008. Vol. 36, Iss. 8; pg. 1227, 10 pgs
  • Loeber, R. & Hay, D. (1997). Key issues in the development of aggression and violence from childhood to early adulthood. Annual Review of Psychology, 48, 371-410.
  • Maccoby, E. & Jacklin, M. (1974). The psychology of sex differences. Stanford, California: Stanford University Press.
  • Newson, J. (1995). Televizyonda Şiddet ve Çocukların Korunması. Çev. Şeniz Özusta Düzen. Türk Psikoloji Bülteni, Nisan. (2), 59-61.
  • Palabıyıkoğlu, R. (1997). Medya ve şiddet. Kriz Dergisi, 5 (2): 123-126.
  • Silvern, S. B. & Williamson, P. A. (1987). The effects of video game play on young children’s aggression, fantasy, and prosocial behavior, J Appl Dev Psychol, 8:453–462.
  • Tieger, T. (1980). On the biological basis of sex differences in Aggression. Child Development, 51, 943- 963. Society for Research in Child Development, Inc.
  • Tyler, T R. (1980). The impact of directly and indirectly experienced events. The origin of crime- related judgments and behaviors. Journal of Personality and Social Psychology, 39(1), 13-28.
  • Uluğtekin, S. (1976). Çocuk yetiştirme yöntemleri açısından ana-baba-çocuk ilişkileri ana-baba davranışları ile çocuğun saldırganlık ve bağımsızlık eğilimi arasındaki ilişkilerin araştırılması, Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.

Dimensions Of Aggression Behaviour And Related Demographic Factors: A Comparative Study On High School Students And University Students

Year 2009, Issue: 21, 205 - 221, 01.02.2009

Abstract

Nowadays one of the most debated subjects by the social scientists is anger and its further dimension aggression; because the intensity of the aggression emotion changes from person to person. There might be lots of reasons that determine individuals’ aggressive behaviors and aggression behaviors can be projected in different ways depending on age. When developmental periods are considered the behaviors that cause aggression in childhood, adolescence, adulthood or old age periods differentiate. The environment in which individuals survive affects their emotional and behavioral development especially socio economic environment might cause aggression tendencies. This research in which aggression behaviors of high school students and university students were observed according to several variables was carried on by survey method. The scope of the research was constituted of 2242 students who were students in Konya high schools and students in Selçuk University in 2008-2009 educational semester 1294 high school 57,7% , 948 university 42,3% . In order to gain research data “Aggression Questionnaire” and “Personal Information Form” were used. Research’s data determined that the aggression behaviors of high school students and university students differentiated according to aggression behavior sub dimensions. On the other hand aggression behavior differentiated according to their gender. Recommendations were discussed according to findings of the research. Aggression concept is a multi dimensional concept like concepts used in behavioral sciences. For that reason this concept has different meanings in psychiatry, neurology, social psychology and psychology’s different sub branches. Aggression and violence can be used for each other. There are several approaches which try to explain the reasons of aggression and its sources. These approaches observe the reasons of aggression as personal factors and factors independent from persons. Theoretical analyses depending on personal reasons try to explain the reasons with biological, instinctive and psycho-social causes. Individual is aggressive because s/he was genetically coded like that or structural abnormalities hormonal disorders or brain damage cause aggression. Theories focused on factors independent from persons developed a discourse which depends on social

References

  • Anderson, C. A. & Bushman, B. J. (2001). Effects of violent video games on aggressive behavior, aggressive cognition, aggressive affect, physiological arousal, and prosocial behavior: A meta-analytic review of the scientific literature. Psychological Science, 12, 353-359.
  • Bandura, A., Ross, D. & Ross, S. A. (1963). Imitation of film-mediated aggressive models. Journal of Abnormal and Social Psychology, 66(1), 3-11.
  • Bettencourt, B. A., & Miller, N. (1996) Gender differences in aggression as a function of provocation: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 119, (3), 422-447
  • Bjorkqvist, K. (1994). Sex differences in physical, verbal and indirect aggression: A review of recent research. Sex Roles, 30(3/4), 177-188.
  • Dill, K. E. & Dill, J. C. (1998). Video game violence: A review of the empirical literature. Aggress Violent Behav 3:407–428.
  • Edmondson, H. & Bullock, L. (1998). Youth with aggressive and violent behaviors: pieces of a puzzle, Preventing School Failure, 42(3): 135-141.
  • Efilti, E. (2008). Orta Öğretim Kurumlarında Okuyan Öğrencilerin Saldırganlık ve Denetim Odağı’nın Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 19. Sayfa: 213-230, Selçuk Üniversitesi: Konya.
  • Ersoy, Ş. (2001). Çocuk Yuvasında Kalanlarla Ailesiyle Yaşayan Dokuz-Onbir Yaş Grubundaki Çocukların Saldırganlık Eğilimlerinin İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Hatunoğlu, A. (1994). Ana-baba tutumları ile saldırganlık arasındaki ilişkiler, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Karriker-Jaffe, K. J., Foshee, V.A., Ennett, S. T. & Suchindran, C. (2008). The Development of Aggression During Adolescence: Sex Differences in Trajectories of Physical and Social Aggression Among Youth in Rural Areas Journal of Abnormal Child Psychology. New York: Nov 2008. Vol. 36, Iss. 8; pg. 1227, 10 pgs
  • Loeber, R. & Hay, D. (1997). Key issues in the development of aggression and violence from childhood to early adulthood. Annual Review of Psychology, 48, 371-410.
  • Maccoby, E. & Jacklin, M. (1974). The psychology of sex differences. Stanford, California: Stanford University Press.
  • Newson, J. (1995). Televizyonda Şiddet ve Çocukların Korunması. Çev. Şeniz Özusta Düzen. Türk Psikoloji Bülteni, Nisan. (2), 59-61.
  • Palabıyıkoğlu, R. (1997). Medya ve şiddet. Kriz Dergisi, 5 (2): 123-126.
  • Silvern, S. B. & Williamson, P. A. (1987). The effects of video game play on young children’s aggression, fantasy, and prosocial behavior, J Appl Dev Psychol, 8:453–462.
  • Tieger, T. (1980). On the biological basis of sex differences in Aggression. Child Development, 51, 943- 963. Society for Research in Child Development, Inc.
  • Tyler, T R. (1980). The impact of directly and indirectly experienced events. The origin of crime- related judgments and behaviors. Journal of Personality and Social Psychology, 39(1), 13-28.
  • Uluğtekin, S. (1976). Çocuk yetiştirme yöntemleri açısından ana-baba-çocuk ilişkileri ana-baba davranışları ile çocuğun saldırganlık ve bağımsızlık eğilimi arasındaki ilişkilerin araştırılması, Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Susran Erkan EROĞLU This is me

Publication Date February 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Issue: 21

Cite

APA EROĞLU, S. E. (2009). Saldırganlık Davranışının Boyutlarıve İlişkili Olduğu Faktörler: Lise ve Üniversite Öğrencileri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(21), 205-221.

24108 28027 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License