Bazıişitme engelli öğrencilerin işitme kayıplarınedeniyle sosyal ve etik gelişimlerinde geri kalmalarına rağmen, bu öğrencilerin sosyal ve etik kurallarla ilgili gelişimlerine yönelik ülkemizdeki araştırmaların sınırlıolduğu gözlenmektedir. Buna ek olarak, kaynaştırma ortamlarında ve özel eğitim okulunda öğrenim gören işitme engelli öğrencilerin sosyal ve etik kurallara yönelik bilgileriyle ilgili karşılaştırmalıaraştırmaların da sınırlıolduğu görülmektedir. Bu nedenle, bu araştırmanın amacı, 1 kaynaştırma ortamlarında ve özel eğitim okulunda öğrenim gören işitme engelli öğrencilerin sosyal ve etik kurallarla ilgili bilgilerinin farklılaşıp farklılaşmadığının ve 2 sosyal ve etik kurallarla ilgili bilgilerinin öğrenim gördükleri farklıortamlardan etkilenip etkilenmediğinin karşılaştırmalıolarak incelenmesidir. Bu araştırmanın yöntemi ‘Görüşme Yöntemi’dir Bu araştırmaya, özel eğitim okulundan 41 ve kaynaştırma sınıflarından da 38 öğrenci olmak üzere toplam 79 öğrenci katılmıştır. Araştırmada veri toplamak amacıyla Smetana 1981 tarafından geliştirilen 10 resim araştırmacıtarafından Türkçeye uyarlanarak kullanılmıştır. Bu araştırmada elde edilen veriler Mann-Whitney Uve ttesti kullanılarak analiz edilmiştir. Bu araştırmadan ortaya çıkan bulgular aşağıda sıralanmıştır. Özet bölümünde maddeler yerine sonuçlarıkısaltıp yazılmasıdaha iyi olur. Özel eğitim okulunda öğrenim gören işitme engelli öğrencilerin, kaynaştırma ortamlarında öğrenim gören işitme engelli öğrencilere göre etik ve sosyal kurallarla ilgili otorite yokluğu, kural yokluğu, genelleme ve ceza alt boyut puanlarının daha yüksek olduğunu, Etik ve sosyal kural bilgisinin cinsiyete göre karşılaştırıldığında, puanlar arasında kız öğrencilerin lehine anlamlıfarklılıklar olduğu, Sınıf düzeylerine göre karşılaştırıldığında ise, özel eğitim okulunda öğrenim gören işitme engelli öğrencilerin lehine kaynaştırma ortamlarında öğrenim gören işitme engelli çocukların etik ve sosyal kural bilgisi puanlarında anlamlıfarklılıklar olduğu ortaya çıkmıştır. Bulgular alanyazın ışığında tartışılmıştır.
Etik gelişim sosyal gelişim özel eğitim işitme engelli çocuklar kaynaştırma özel eğitim okulu sosyal ve etik kurallar bilgisi.
Introduction Children with hearing impairments have some difficulties on learning social and moral rules because of lack of hearing competencies Luetke- Stahlman and Luckner, 2000 . Akçamete 2005 emphasized that the process in learning of social skills for hearing impaired children is dependent upon their communication skills which can be learnt by hearing and hearing impaired students in the same way due to the fact that they follow same basic principles. If hearing impaired children’s language development does not improve at the expected level when they even grow old they may have many difficulties to communicate with the same age hearing peers. In addition, language development is important factor to have friendships amongst older hearing impaired students. Social rule knowledge is also important role for the hearing impaired to be able to learn behaviour patterns. Poyraz-Tüy 1999 reported that hearing impaired students who are enrolled in special schools had more inner intentional problems such as social withdrawn, anxiety, depressive reflections and psychosomatic problems than hearing impaired students have who are enrolled in inclusive schools. However, when their practice skills on doing social rules are improved their behaviour problems can be decreased. In other words, when hearing impaired students’ knowledge on social and moral rules increase the level of problem behaviours may be reduced in the same level. In Turkey, there are some researches about hearing impaired students which are related to the effects of different approaches or teaching methods to teach social skills to them Avcioğlu, 2001 and Onalan-Akfirat, 2004 or related to elucidating their problem behaviors Poyraz-Tüy, 1999 . However, there is not research regarding social and moral rules knowledge the students with hearing impairments have. Therefore, this research examines whether social and moral rules knowledge of hearing impaired students differ according to their education settings, mainstream and special schools, in terms of some different variables such as school types, gender and their grades
Moral development social development special education hearing impaired students inclusion of deaf students special school the knowledge about social and moral rules
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Issue: 21 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License