Son yıllarda bütün dünyada bireysel, toplumsal, ekonomik, bilimsel ve teknolojik alanlarda yaşanan değişim ve gelişmeler öğrenme öğretme anlayışlarının da değişmesine yol açmıştır. Ülkemiz, öğretme öğrenme anlayışlarında yaşanan değişim ve gelişmeleri eğitim sistemine yansıtmak için 2004 yılından itibaren ilköğretim programlarından başlamak kaydıyla öğretim programlarınıyeniden hazırlamıştır. Yenilenen programlarda ölçme-değerlendirme uygulamaları, çağın gereklerine uygun olarak değiştirilmişve yapılandırmacılık yaklaşımıtemele alınmıştır. Ancak yapılan çalışmalar, gerek öğretmenler ve gerekse öğretmen adaylarının önemli bir kısmının yapılandırmacıöğretim yaklaşımının getirdiği ölçme değerlendirme türleri hakkında yeterli bilgi, beceri ve deneyime sahip olmadığınıgöstermektedir. Öğretim programlarının temel öğelerinden birisi olan ölçme değerlendirme, öğrencilerin öğrenme düzeylerini ve öğrenme ihtiyaçlarınıbelirlemede öğretmenlere, program yapımcılarına ve eğitim yöneticilerine dönüt sağlamada yol gösterir. Dolayısıyla öğretmen ve öğretmen adaylarının ölçme-değerlendirme türleri hakkındaki görüşleri, tutumları, eksiklikleri ile uygulamalar sırasında karşılaştıklarısorunların tespiti ve çözümü önem arz etmektedir. Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının yapılandırmacıyaklaşıma dayalıölçme ve değerlendirme etkinliklerine ilişkin görüşlerini tespit etmektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2012-2013 eğitim-öğretim yılında Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler Eğitimi Anabilim Dalı4.sınıfında öğrenim gören toplam 86 öğretmen adayıoluşturmaktadır. Nitel yaklaşımın benimsendiği bu çalışma tarama modelindedir. Veri toplamak için yarıyapılandırılmışmülakat formu kullanılmıştır. Mülakat formu hazırlanırken uzman görüşlerine başvurulmuştur. Yarıyapılandırılmışmülakat formu ile elde edilen veriler, içerik analizi ile çözümlenmiştir. Öğretmen adaylarının yarıyapılandırılmışmülakat formundaki sorulara vermişolduklarıcevaplar yüzde ve frekanslarıyla birlikte tablolar halinde sunulmuştur. Öğretmen adaylarının % 76’sıeğitim öğretim hayatlarında yapılandırmacıyaklaşıma dayalıölçme ve değerlendirme etkinlikleri ile karşılaşmadıkları, % 91’i karşılaşmak istedikleri yönünde görüşbelirtmişlerdir. Öğretmen adaylarıbu ölçme değerlendirme etkinliği ile karşılaşmak istemelerinin sebeplerini ise üst düzey becerileri geliştirmesi, ezbercilikten uzak olması, kalıcıöğrenmeler sağlaması, yapılandırmacılığa uygun olması, eğlenceli ve rahatlatıcıolmasıve bireysel farklılıklara uygun olması şeklinde sıralamışlardır. Aynızamanda öğretmen adaylarının yapılandırmacıyaklaşıma dayalıölçme ve değerlendirme etkinliğinin formatınırahatlatıcı, eğlenceli ve ilgi çekici bulduklarısonucu elde edilmiştir.
In recent years, changes and developments in the individual, social, economic, scientific and technological areas have also caused the change in the understanding of learning and teaching process. Turkey has reprepared the teaching programs beginning with the primary school programs since 2004 in order to reflect those changes and developments in teaching and learning processes on education system. In the renovated programs, assessment and evaluation practices have been changed according to the requirements of the age and constructivism approach has been used as base. However, the conducted studies have shown that neither the teachers nor a notable number of the preservice teachers have the adequate information, skill and experience about the new assessment types that constructive teaching approach has brought about. Assessment and evaluation, one of the main elements of teaching programs, guides teachers, program makers and education directors for the process of feedback so as to determine the learning levels and learning needs of students. Therefore, the views, attitudes, inadequacies of teachers and preservice teachers about assessment and evaluation as well as the determination and solution of the problems they face during the practices are very important. The objective of this study is to determine the views of preservice teachers about the assessment and evaluation activities based on the constructive approach. Work group of the study comprises 86 preservice teachers studying Social Studies Teaching
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Issue: 31 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License