Her ne kadar tehlikeli araba kullanma, öfkeli araba kullanma ve yol öfkesi daha önce yapılan çalışmalarda incelenmiş ise de, trafikte yaşanan tartışmalar üzerinde yapılan çalışmalar azdır. Bir sürücünün diğer bir sürücü ile trafikte iken zamana zaman anlamsız nedenlerden dolayı bile tartışma ihtimali oldukça yüksektir. Bugüne değin Türkiye’de trafikte yaşanan tartışmaların sıklığı ve bunları etkileyen faktörlerle ilgili hiçbir çalışma veya resmi rapor yayınlanmamıştır. Ancak, trafikte yaşanan tartışmaların ciddi bir yaralanmaya veya ölüme yol açtığı durumlarda, medyanın oldukça yoğun bir şekilde trafikte yaşanan tartışmalara ilgi gösterdiği görülmektedir. Türkiye’de yapılan çalışmalar tehlikeli araba kullanma davranışları ve öfkeli araba kullanma üzerine yoğunlaşmıştır. Bu çalışmalar trafikte yaşanan tartışmaların anlaşılması ile ilgili ipucu sağlamaktadır. Bu alanda yapılan çalışmaların sonuçlarına göre sürücülerin kızgınlıklarını daha çok sözlü olarak ifade etmekte, daha sonra ise arabaları ile kendilerini ifade etmekte ve son olarak fiziki saldırganlık yoluna başvurmaktadırlar. Ancak bu çalışmalarda katılımcıların sergilemiş oldukları saldırgan tavırlara karşın diğer sürücülerin veya kişilerin tepkilerinin ne olduğu ve sonuç olarak herhangi bir tartışmaya yol açıp açmadığı ile ilgili bilgi verilmemiştir. Bu nedenle bu çalışmanın amacı sürücüleri trafikte tartışmaya iten nedenleri incelemektir. Değişik kamu kurumlarında çalışan üç yüz kırk dokuz sürücü bu çalışmaya katılmıştır. Katılımcılardan yüzde on dördü 2013 yılı içerisinde trafikte tartışma yaşadıklarını beyan etmişlerdir. Çalışmada kullanılan bağımlı değişken sadece iki kategoriden oluştuğu için, çalışmanın varsayımları test etmek amacıyla logistic regresyon analizi kullanılmıştır. Tehlikeli araba kullanma davranışının, zaman baskısı algısının, öfkeli araba kullanmanın, heyecan arayışının ve trafikteki risk algısının katılımcıların trafikte yaşadıkları tartışmaya neden olduğu varsayılmıştır. Sonuçlar çalışmanın varsayımları kısmen doğrulamış. Sonuçlara göre tehlikeli araba kullanmanın ve heyecan arayışının katılımcıların trafikte yaşamış oldukları tartışmayla ilgili olduğu görülmüştür. Bununla birlikte sürücülerin yaşları ilerledikçe daha az trafikte tartışma yaşadıkları görülmüştür. Ancak yine çalışmanın sonuçlarına göre sürücülerin günlük yapmış mesafe, öfkeli araba kullanımı, zaman baskısı ve trafikteki risk algılarının katılımcıların trafikte tartışmaya katılmaları ile ilgili olmadığı görülmüştür.
Trafikte tartışma tehlikeli araba kullanma zaman baskısı öfkeli araba kullanma heyecan arayışı.
Although many of the previous research examined aggressive driving, driving anger, and road rage, drivers’ involvement in traffic altercations has received little attention. It is very likely that drivers may involve in a traffic altercation with other drivers even for meaningless reasons. To date, there has been no study or government report on the frequencies of traffic altercations on the roads and factors related to traffic altercations were reported in Turkey. However, there has been intense media coverage when traffic altercations lead to severe injuries or death of a man. Research conducted in Turkey focused on aggressive driving behaviors and driving anger which may provide clues for understanding factors related to traffic altercations. The result of those research indicated drivers expressed their anger mostly verbally followed by the use of vehicle and physical aggressive expression. The research did not include whether those aggressive behaviors responded by the other side and subsequently lead to an argument or not. Thus, the aim of this study to examine the factors leading drivers to involve in traffic altercations. Three hundred and forty nine drivers working in various public department participated in the study. Fourteen percent of the participants indicated they had a traffic altercation in 2013. Since our dependent variable was dichotomous measure, we used logistic regression analyses to examine our hypothesis. It was hypothesized that participants’ risky driving behaviors, sense of time pressure, driving anger, sensation seeking, and risk perception were related to traffic altercation. The findings partly confirm the hypothesis that risky driving behavior and sensation seeking were related to traffic altercation. Further, it was found that drivers are less likely to involve in traffic altercation as they become older. However, the result indicated that daily driving distances, driving anger, time pressure, and perceived risk in the traffic are not related to participants’ involvement in traffic altercation
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 33 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License