BibTex RIS Cite

KURUM KİMLİĞİ: LOGO VE RENGİN ÇAĞRIŞIMLARI

Year 2015, Issue: 34, 27 - 40, 01.08.2015

Abstract

Kurumun kimliğinin görünen yüzü olarak tanımlanan görsel kimlik, kurumun kimliğine ait ilk izlenimi vermesi açısından büyük önem taşır. Görsel kimliğin en dikkat çekici ve bilinen öğesi logodur. Logolar kurumun kim olduğunu ve ne yaptığını anlatan göstergelerdir. Logo tasarımında kullanılan renkler de kurum hakkında bilgi veren, çağrışımlar uyandıran unsurlardır. Bankacılık müşteri ve hizmet odaklı bir sektördür. Müşteri tercihlerinin, güvene ve hizmetin kalitesine dayalı olduğu bankacılıkta, rekabet arttıkça kimlik, imaj oluşumu önem kazanmaktadır. İstenilen kurumsal imajın yaratılmasında da kurumsal görsel kimliğin önemli öğesi olan renkler etkilidir. Kurum kimliği ile örtüşen renklerin seçimi tutarlı bir imajın oluşmasını sağlayacak bu da rekabet avantajı yaracaktır. Bu doğrultuda çalışmada Türkiye’de faaliyet gösteren ulusal bankaların kurumsal logolarında kullanılan renklerin yarattıkları çağrışımlar ve bu çağrışımların kurumun anlatmak istedikleri ile tutarlı olup olmadığının belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu çalışmada “bankaların kurumsal logolarında kullanılan renklerin yarattığı çağrışımlar nelerdir? sorusuna yanıt aranmıştır. Kurumsal logoların ve renklerin yarattığı çağrışımlar ve bunların kurum kimliği ile bağlantısının incelendiği araştırmanın amaçlarına uygun olarak “betimsel” ve “bağıntısal” araştırma modeli kullanılmıştır. Veri toplamada anketten faydalanılmıştır. Örneklem araştırmanın amacına uygun olarak banka müşterisi olabilecek yaştaki kadın ve erkekler arasından belirlenmiştir. Renk ile ilgili yapılan araştırma sonuçları renge yönelik tutumun, renk çekiciliğinin ve renk tercihlerinin cinsiyetle ilgili farklılıklar olduğunu göstermektedir. Renklerin çoklu anlamları vardır, eğer renk kurumun anlatmak istedikleri bütünleşmişse hedef kitle ile kurulan bağ daha güçlü, iletişim daha etkili olacaktır. Logolar, varolan güçlerini ancak kimliğin bir parçası haline geldiklerinde gösterirler. Logo renk, şekil ve tipografi olarak kimlikle bütünleşmişse güç kazanır ve istenilen etkiyi yaratır. Kurumsal hedefler açısından yeterince zengin ve yetkin bir imge yüküyle donatılan logolar ve kurumsal renkler kimliğin dışa açık yüzü ya da kurumların kartvizitleri olarak görülebilir. Araştırma sonuçları rengin, kurumsal logo üzerinde kullanıldığında sahip olduğu bazı anlamlarının güçlendiğini bazılarının ise zayıfladığını göstermektedir. Renk kurumun kimliği ile bütünleştiğinde anlamlı hale gelmektedir. Logoda kullanılan rengin algısı uzun vadede kurumun yarattığı çağrışımlarla şekillenmektedir.

References

  • Aaker, D. (1991). Managing Brand Equity. New York: The Free Press.
  • Akıncı, Z. (1998). Kurum Kültürü ve Örgütsel İletişim. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Baker, M. ve. Balmer, M. (1997). “Visual Identity: Trappings or Substance?” European Journal of Marketing, 31(5-6), 366-382.
  • Dowling, G.R. (1994), Corporate Reputations, Strategies for Developing the Corporate Brand. London: Kogan Page.
  • Elliot E.; Maier, M.; Moller A.; Friedman R. ve Meinhardt J. (2007). “Color and psychological functioning: The effect of red on performance attainment”, Journal of Experimental Psychology: General, 136(1), 154–168.
  • Grimes, A. ve Doole, I. (1998). “Exploring the relationships between color and international branding: a cross cultural comprassion of the UK and Taiwan”. Journal of Marketing Management, 14(7), 799-817.
  • Gorn, G.; Chattopadhyay, A.; Yi, T. ve Dahl, D.(1997). “Effects of color as an executional cue in advertising: they’re in the shade”. Management Science, 43(10), 1387-1400.
  • Henderson, P. ve Cote, J. (1998). “Guidelines for selecting or modifying logos”. Journal of Marketing, April(62), 14-30.
  • Holtzschue, L. (2007). Understanding color: an introduction for designers (3. baskı). New Jersey: Hoboken.
  • Horvath, D. (2009). Difference between the logo design and brand design. http://ezinearticles.com/?Difference-Between-the-Logo-Design-and-Brand-Design&id=2154043 (Erişim tarihi: 18.01.2011)
  • Hynes, N. (2009). “Colour and meaning in corporte logos: an emperical study”. Journal of Brand Management, 16(8), 545-555.
  • Jun, J.; Cho, C. ve Known H. (2008). “The role of affect and cognition in consumer evaluations of corporate visual identity: Perspectives from the United States and Korea”. Brand Management, 15(6), 382-398.
  • Keller, K. (1993). “Conceptualizing, measuring, and managing customer-based brand equity”. Journal of Marketing, 57(1), 1–22.
  • Lindstrom. M. (2007). Duyular ve marka (Çev: Ü. Şensoy). İstanbul: Optimist.
  • Madden, T.; Hewett, K. ve Roth, M. (2000). “Managing images in different cultures: A cross-national study of color meanings and preferences”, Journal of International Marketing, 8(4), 90-107.
  • Melewar, T. ve Saunders, J. (1998). “Global corporate visual identity systems: standardization, control and benefits”. International Marketing Review, 15(4), 291-308.
  • Melewar, T. (2008). Facets of corporate identity, communication and reputation. London: Routledge.
  • Mozota, B. (2006). Tasarım yönetimi (2. baskı). İstanbul: MediaCat Yayınları
  • Okay, A. (2003). Kurum Kimliği. (4. baskı). İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Olins, W. (1995). The new guide to identity. Hampshire: Gower.
  • Olofson, S. (1993). “PG&E from brown to blue: a study of logo color, contrast, and design”. Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi. San Jose State University.
  • Perry A. ve Wisnom D. (2003). Markanın DNA’sı eşsiz ve dayanıklı markalar yaratmanın kuralları. İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Sartori, G. (2004). Görmenin iktidarı (Çev: G. Batuş ve B. Ulukan). İstanbul: Karakutu Yayınları.
  • Shovlin, C. (2007). “Brand design: Cracking the colour code”. Marketing Week. http://www.marketingweek.co.uk/trends/cracking-the-colour (Erişim tarihi: 18.09.2010).
  • Teker, U. (2009). Grafik tasarım ve reklam. İstanbul: Yorum Sanat Yayınevi.
  • Topalian, A. (1984). “Corporate identity beyond the visual overstatements”. International Journal of Advertising, 3, 55-62.
  • Vaid, H. (2003). Branding : brand strategy, design, and implementation of corporate and product identity. New York: Watson-Guptill.
  • Van. Riel, C. (1995) Principles of corporate communications. Prentice-Hall: London.
  • Van Riel, C. ve Balmer, J.(1997). “Corporate identity: the concept, its measurement anad management”. European Journal of Marketing, 31(5-6), 340-355.
  • Van Riel, C. ve Van den Ban, A. (2001). “The added value of corporate logos-an empirical study”. European Journal of Marketing, 35(3-4),428-440.
  • Van den Bosch, A.; De Jong, M. ve Elving W. (2004). “Managing corporate visual identity: use and effects of organizational measures to support a consistent self-presentation”. Public Relations Review, 30(2), 225-234.
  • Van Riel, C. ve Van den Ban, A. (2001). “The added value of corporate logos-an empirical study”. European Journal of Marketing, 35(3-4),428-440.
  • Van den Bosch, A.; Elving, W. ve De Jong, M. (2006). “The impact of organisational characteristics on corporate visual identity”. European Journal of Marketing, 40(7-8), 870-885.
  • Yıldız, C. (1996). “Kurumsal kimlik tasarımının, gerekleri, süreçleri ve kuruma kazandırdıkları”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Zintzmeyer, J. (2007). Logo Design Signs, Image, Identity and Logo Design. Logo Design. (Ed:J. Wiedemann). Hong Hong: Taschen, ss.6-10

Corporation Identity: Associations of Logo and Color

Year 2015, Issue: 34, 27 - 40, 01.08.2015

Abstract

Visual identity which is defined as the visible face of the organization's identity is crucial in terms of making a first impression of the corporate's identity. Logo is the most striking and known element of the visual identity. Logos are the indicators describing who the organizations are and what they do. The colors used in the logo design are elements which give information and evoke associations about the institution. Banking is a customer and service focused sector. In banking where customer preferences are based on and trust and the quality of service, as the competition grows, identity and image formation become important. For the creation of desired corporate image, colors which are important elements of corporate identity are effective. The choice of colors with overlapping corporate identity will lead to the formation of a coherent image cleaving a competitive advantage. In this context, in this paper we aim to determine the associations created by the colors in the corporate logos of national banks operating in Turkey and whether the associations are consistent with what the corporate wants to tell. In this study, we seek to find the answer to the question "What are the associations created by the colors used in corporate logos of the banks? “. In accordance with the aims of the research in which associations created by corporate logos and colors and their link with corporate identity is studied, "descriptive" and "relational" research model is used. For data collection questionnaires have been used. In accordance with the purpose of research samples were selected among men and woman who are aged to be customers of banks. The results of the research on colors show gender related differences through the attitude towards colors, attractiveness of color and color preferences. There are multiple meanings of the colors, if the color is integrated with what the corporate wants to tell, the tie with the target public will be stronger and communication will be more effective. Logos show their existing power when they become a part of identity. If logo is integrated with the identity as color, shape and typography, it creates the desired effect. Logos and corporate colors loaded with rich and competent images in terms of corporate targets can be seen as outward face of identity and identity cards of corporates. The results of the research suggest that when color is used on the corporate logo, some meaning it has become stronger and some becomes weaker. Color becomes significant when integrated with corporate identity. The perception of colors used in the logo is shaped by associations created by the corporate in the long run

References

  • Aaker, D. (1991). Managing Brand Equity. New York: The Free Press.
  • Akıncı, Z. (1998). Kurum Kültürü ve Örgütsel İletişim. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Baker, M. ve. Balmer, M. (1997). “Visual Identity: Trappings or Substance?” European Journal of Marketing, 31(5-6), 366-382.
  • Dowling, G.R. (1994), Corporate Reputations, Strategies for Developing the Corporate Brand. London: Kogan Page.
  • Elliot E.; Maier, M.; Moller A.; Friedman R. ve Meinhardt J. (2007). “Color and psychological functioning: The effect of red on performance attainment”, Journal of Experimental Psychology: General, 136(1), 154–168.
  • Grimes, A. ve Doole, I. (1998). “Exploring the relationships between color and international branding: a cross cultural comprassion of the UK and Taiwan”. Journal of Marketing Management, 14(7), 799-817.
  • Gorn, G.; Chattopadhyay, A.; Yi, T. ve Dahl, D.(1997). “Effects of color as an executional cue in advertising: they’re in the shade”. Management Science, 43(10), 1387-1400.
  • Henderson, P. ve Cote, J. (1998). “Guidelines for selecting or modifying logos”. Journal of Marketing, April(62), 14-30.
  • Holtzschue, L. (2007). Understanding color: an introduction for designers (3. baskı). New Jersey: Hoboken.
  • Horvath, D. (2009). Difference between the logo design and brand design. http://ezinearticles.com/?Difference-Between-the-Logo-Design-and-Brand-Design&id=2154043 (Erişim tarihi: 18.01.2011)
  • Hynes, N. (2009). “Colour and meaning in corporte logos: an emperical study”. Journal of Brand Management, 16(8), 545-555.
  • Jun, J.; Cho, C. ve Known H. (2008). “The role of affect and cognition in consumer evaluations of corporate visual identity: Perspectives from the United States and Korea”. Brand Management, 15(6), 382-398.
  • Keller, K. (1993). “Conceptualizing, measuring, and managing customer-based brand equity”. Journal of Marketing, 57(1), 1–22.
  • Lindstrom. M. (2007). Duyular ve marka (Çev: Ü. Şensoy). İstanbul: Optimist.
  • Madden, T.; Hewett, K. ve Roth, M. (2000). “Managing images in different cultures: A cross-national study of color meanings and preferences”, Journal of International Marketing, 8(4), 90-107.
  • Melewar, T. ve Saunders, J. (1998). “Global corporate visual identity systems: standardization, control and benefits”. International Marketing Review, 15(4), 291-308.
  • Melewar, T. (2008). Facets of corporate identity, communication and reputation. London: Routledge.
  • Mozota, B. (2006). Tasarım yönetimi (2. baskı). İstanbul: MediaCat Yayınları
  • Okay, A. (2003). Kurum Kimliği. (4. baskı). İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Olins, W. (1995). The new guide to identity. Hampshire: Gower.
  • Olofson, S. (1993). “PG&E from brown to blue: a study of logo color, contrast, and design”. Yayınlanmamış Yüksek lisans tezi. San Jose State University.
  • Perry A. ve Wisnom D. (2003). Markanın DNA’sı eşsiz ve dayanıklı markalar yaratmanın kuralları. İstanbul: Mediacat Yayınları.
  • Sartori, G. (2004). Görmenin iktidarı (Çev: G. Batuş ve B. Ulukan). İstanbul: Karakutu Yayınları.
  • Shovlin, C. (2007). “Brand design: Cracking the colour code”. Marketing Week. http://www.marketingweek.co.uk/trends/cracking-the-colour (Erişim tarihi: 18.09.2010).
  • Teker, U. (2009). Grafik tasarım ve reklam. İstanbul: Yorum Sanat Yayınevi.
  • Topalian, A. (1984). “Corporate identity beyond the visual overstatements”. International Journal of Advertising, 3, 55-62.
  • Vaid, H. (2003). Branding : brand strategy, design, and implementation of corporate and product identity. New York: Watson-Guptill.
  • Van. Riel, C. (1995) Principles of corporate communications. Prentice-Hall: London.
  • Van Riel, C. ve Balmer, J.(1997). “Corporate identity: the concept, its measurement anad management”. European Journal of Marketing, 31(5-6), 340-355.
  • Van Riel, C. ve Van den Ban, A. (2001). “The added value of corporate logos-an empirical study”. European Journal of Marketing, 35(3-4),428-440.
  • Van den Bosch, A.; De Jong, M. ve Elving W. (2004). “Managing corporate visual identity: use and effects of organizational measures to support a consistent self-presentation”. Public Relations Review, 30(2), 225-234.
  • Van Riel, C. ve Van den Ban, A. (2001). “The added value of corporate logos-an empirical study”. European Journal of Marketing, 35(3-4),428-440.
  • Van den Bosch, A.; Elving, W. ve De Jong, M. (2006). “The impact of organisational characteristics on corporate visual identity”. European Journal of Marketing, 40(7-8), 870-885.
  • Yıldız, C. (1996). “Kurumsal kimlik tasarımının, gerekleri, süreçleri ve kuruma kazandırdıkları”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Zintzmeyer, J. (2007). Logo Design Signs, Image, Identity and Logo Design. Logo Design. (Ed:J. Wiedemann). Hong Hong: Taschen, ss.6-10
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Firdevs Diğdem Ustaoglu This is me

Sevil Uzoğlu Bayçu This is me

Publication Date August 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Issue: 34

Cite

APA Ustaoglu, F. D., & Bayçu, S. U. (2015). KURUM KİMLİĞİ: LOGO VE RENGİN ÇAĞRIŞIMLARI. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(34), 27-40.

24108 28027 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License