Kişiler arası sorunlar yaşamın doğal bir parçasıdır. Ergenlik döneminde, yaşanılan sorunlarla etkili başa çıkabilme becerisi önemli gelişim görevlerinden birisidir. Bireylerin, karşılaşılan sorunlarda başa çıkma stratejileri bireysel farklılıklar göstermektedir. Yapılan araştırmalarda, başa çıkma stratejilerinin ruh sağlığıyla yakından ilişkili olduğunu göstermektedir. Bu bağlamda, bu çalışmanın amacı, ergenlerin aile ilişkilerinde doyum sağlamasında, olumlu duygular yaşamasında, yaşam doyumunda ve onun için diğer önemli kişilerle ilişkilerinde doyum sağlamasında başa çıkma becerilerinin anlamlı bir yeri olup olmadığının anlaşılmasıdır. Bu çalışmanın sonuçlarının, ergenlerin gelişim dönemi uyum sorunlarına yönelik yapılacak olan gelişimsel ve önleyici rehberlik ve psikolojik danışma faaliyetlerinde “başa çıkma becerileri” ve “öznel iyi oluş” alan yazına önemli katkılar sağlayacağı düşünülmektedir. Araştırma genel tarama modeline uygun olarak yürütülmüştür. Araştırmanın evreni Konya merkezinde bulunan ortaokul ve lise öğrencilerinden oluşmaktadır. Tesadüfi küme örnekleme yöntemi ile seçilen 400 ortaokul ve lise öğrencisine Ergenler İçin Başa Çıkma Ölçeği Spirito, Stark & Williams, 1988; Bedel, Işık & Hamarta, 2014 ve Ergen Öznel İyi Oluş Ölçeği Eryılmaz, 2009 uygulanmıştır. Araştırmanın istatistiksel analizlerinde, pearson momentler çarpım korelâsyonu ve regresyon analizi tekniği kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre, Başa Çıkma Envanterinin aktif başa çıkma boyutu ile aile ilişkilerinde doyum, olumlu duygular, yaşam doyumu ve önemli diğerleri ile ilişkiden doyum arasında orta düzeyde pozitif, olumsuz başa çıkma boyutu ile aile ilişkilerinde doyum ve olumlu duygular arasında orta düzeyde negatif, yaşam doyumu ve önemli diğerleri ile ilişkiden doyum arasında düşük düzeyde negatif ilişkinin olduğu görülmüştür. Ayrıca, öznel iyi oluşun anlamlı yordayıcılarının sırasıyla aktif ve olumsuz başa çıkma olduğu, öznel iyi oluşun kaçınan başa çıkma stratejileri tarafından anlamlı düzeyde yordanmadığı sonucu elde edilmiştir. Bu bilgiler ışığında, ergenlerin öznel iyi oluş düzeylerinin yükseltilmesinde yapıcı ve işlevsel sorun çözme becerisi olan aktif başa çıkma becerisinin önemi ortaya çıkmaktadır. Olumsuz başa çıkma becerisinin sıklıkla kullanımı, ergenlerin yaşam uyumunu olumsuz etkileyerek onların psikolojik bütünlüğünün zarar görmesine neden olabilir. Bu nedenle çocuk ve ergenlerle yapılacak önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde onların yapıcı ve işlevsel problem çözme becerisi kazanmasına yardımcı olacak, bireysel ve grupla çalışmalar yapılması önerilmektedir.
Interpersonal problem solving is a natural component of a person’s life. During adolescence, coping with experienced problems efficiently is one of the critical developmental tasks. These coping strategies differ from person to person. Previous research demonstrated that coping strategies are closely associated with psychological health. With this respect, the purpose of the current study was to examine the prediction of coping strategies of adolescents’ satisfaction with family relationships, positive affectivity, life satisfaction, and satisfaction with the relationship with significant others. The findings of the current study are expected to have a significant contribution for the developmental and preventive guidance and counseling activities targeted at adolescents’ developmental adaptation problems for the literatüre of “coping strategies” and “subjective well-being.” Research is conducted with survey method. The universe of the research was comprised of secondary and high school students in the city center of Konya. Kidcope Adolescent Version Spirito, Stark & Williams, 1988; Bedel, Işık & Hamarta, 2014 and Adolescent Subjective Well-being Scale Eryılmaz, 2009 were completed by 400 secondary and high school students selected by random cluster sampling method. Statistical analyses were conducted with pearson moment coefficient and regression analyses. Results indicated that there were moderate positive correlation between active coping and satisfaction with family relationships, positive affect, life satisfaction, and satisfaction with relationship with significant others; moderate negative correlation between negative coping and satisfaction with family relationships and positive affect; weak negative correlation between negative coping and life satisfaction and satisfaction with relationship with significant others. Besides, significant predictors of subjective well-being were active and negative coping whereas avoidant coping was not a significant predictor. In the light of these findings, the crucial role of active coping which represents constructive and functional coping strategy in enhancing the subjective well-being levels of adolescents was underlined. Overuse of negative coping may affect adolescents’ adaptation levels and may damage their psychological integrity. Thus, individual and group activities are suggested within preventive guidance and counseling services for adolescents to develop constructive and functional problem solving skills
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 34 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License