İnsan, dünya hayatında tek başına yaşama imkânına sahip değildir. Bu nedenle benzer özellikleri olan insanlar, birlikte yaşamaya başlamış ve insan topluluklarını oluşturmuşlardır. Bu insan toplulukları, belirli organizasyonları hayata geçirdikten sonra ise toplum olmuşlardır. Toplumların hayata geçirdiği organizasyonlarının içerisinde en önemlisi siyasî organizasyonlardır. Siyasî organizasyonlar da belirli şartları taşıdıklarında devlet olmuşlardır. Devlet, tüm toplum üyelerinin ve organizasyonlarının varlığını koruma ve devam ettirme noktasında büyük bir işleve sahip olmuştur. Bu nedenle toplumlarda, tarihin en eski dönemlerinden itibaren siyasî organizasyonlar ve çeşitli şekilleriyle devletler hep var olagelmiştir. İnsanın mutluluğu, huzuru ve güvenliğinde bu unsurlar büyük önem taşımıştır.İslam dini de insanın dünya ve ahiret hayatında mutluluğu, huzuru ve güvenliğini hedeflediği için sadece bireysel yaşamla ilgili değil, aynı zamanda toplumsal hayatla ilgili de birçok ilke söylemiştir. Bu geçekten hareketle İslam Tarihi içerisinde ilk siyasî organizasyonun ne şekilde, ne zaman, hangi özelliklerde hayata geçtiği ve bunun kurumsallaşma süreci son derece önem taşımaktadır. Bu noktada, İlk İslam Devleti’nin Hz. Peygamber zamanında hayata geçtiği hemen hemen herkes tarafından kabul edilirken, kurumsallaşma sürecinin ise Hz. Ömer’in “Dîvân” teşkilatını tesis etmesiyle başladığı iddia edilmektedir. Oysa Hz. Peygamber döneminden itibaren kurumsallaşma ve “Dîvan” teşkilatının temellerinin atılmaya başladığını bize gösteren birçok delil mevcuttur. Biz bu makalemizde delileri ile birlikte ilk kurumsallaşma sürecinden bahsedeceğiz.
Human does not have the opportunity to live alone in the life of this world. For this reason, people with similar characteristics began living together and formed human communities. These human communities have become society after certain organizations have passed away. Political organizations are among the most important organizations of societies. Political organizations have become state when they have certain conditions. The state has a great deal of work to protect and maintain the existence of all community members and organizations. For this reason, since the earliest periods of history, societies have always existed with political organizations and various forms of states. These elements are of great importance in human happiness, peace and security. Since Islam aims at happiness, peace and security in the life of the world and the hereafter, Islam has said many principles not only about individual life, but also about social life. From this point of view, it is of utmost importance that the first political organization in Islamic History, how, when, and by what characteristics passed and the process of institutionalization. At this point, almost everyone claims that the first Islamic state had passed through a time of prophet, and that the process of institutionalization began in the time of Omar. However, from the time of the Prophet, there is a great deal of evidence showing that institutionalization and the foundations of the “Diwan” organization are beginning to take place. In this article, we will talk about the first institutionalization process together with the insights
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 38 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License