Research Article
BibTex RIS Cite

Covid-19 Yayılımının Dijital Yayıncılıktaki Arttırıcı Etkisi

Year 2022, Issue: 48, 1 - 14, 29.08.2022
https://doi.org/10.52642/susbed.1096808

Abstract

Televizyonun icadına giden bir dizi buluşun ilk denemelerin yapıldığı günden beri mecra sürekli bir gelişim ve dönüşüm geçirerek günümüzdeki halini almıştır. Televizyon, kullanıcı ihtiyaçları ve farklı iletişim teknolojilerindeki yeni etkilerle, günümüzde de değişimini sürdürmektedir. Bu gelişmeler ışığında internet ile televizyon arasında yakınsama yaşanarak dijital yayıncılık; Web TV, IPTV ve Mobil TV gibi konseptler doğmasına imkân tanımıştır. Özellikle yaygınlaşan internet bağlantılı cihazlar Over The Top Television (OTT TV) yayıncılığının ortaya çıkmasına katkı sunmuştur. Bu çalışmada televizyonun tarihsel gelişiminden dijital yayıncılığa olan serüven ele alınarak dünyaca popüler olan OTT TV örneği Netflix’in, özellikle de Covid-19 sürecinde yaşamış olduğu büyümeye değinilmiştir. Konuyla alakalı olarak dört farklı sosyokültürel yapıya sahip 12 kişiyle yarı yapılandırılmış mülakat yapılmıştır. Verilerin daha iyi kavranabilmesi için görselleştirme imkanlarından yararlanılmış ve katılımcıların dikkat çeken bazı söylemlerine yer verilmiştir. Mülakat sonrasında elde edilen verilere bakıldığında, Netflix aboneliğinin Covid-19 döneminde arttığı ve ekran başında geçirilen sürenin uzadığı gözlemlenmiştir. Ayrıca söz konusu mecranın geleneksel televizyona nazaran özgürlük, kalite, içerik çeşitliliği gibi nedenlerden dolayı tercih edildiği anlaşılmaktadır.

References

  • Abramson, A. (2000). The History of Television, 1880 to 1941. Mcfarland & Company.
  • Akyol, O. (2006). İnternet Üzerinden Televizyon Yayıncılığı ve Türkiye Uygulamaları Üzerine Bir İnceleme. İstanbul Üniversitesi.
  • Aziz, A. (1981). Radyo ve Televizyona Giriş (2. Baskı). Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
  • Bağ, B. (2015). Dijital Platformlarda İçerik Yönetimi: Küre TV Örneği. Marmara Üniversitesi.
  • Boynudelik, U. (2014). Iletisim Fakultesi Doktora Calismasi icin mini-röportaj. Retrieved 1 December 2020, from uygarboynudelik.com website: http://www.uygarboynudelik.com/2014/11/16/iletisim-fakultesi-doktora-calismasi-icin-mini-roportaj/
  • Çaycı, B. (2013). Günümüzde Enformasyon ve İletişim Teknolojilerinin Televizyon İzleme Alışkanlıkları Üzerindeki Etkisi: OTT TV. 2. International Symposium on Language and Communication: Exploring Novelties, 1649–1660.
  • Datareportal. (2020). Digital 2021: Turkey. Retrieved 27 March 2021, from datareportal.com website: https://datareportal.com/reports/digital-2020-turkey?rq=turkey
  • Erkebay, N. (1988). Televizyon Yayın Teknolojisindeki Gelişmeler ve Türkiye. İstanbul Üniversitesi.
  • Explainers, I. (2017). Over The Top (OTT) Services. Retrieved 27 September 2021, from gp-digital.org website: https://www.gp-digital.org/wp-content/uploads/2017/12/itu-ott-2.pdf
  • İlaslan, S. (2014). Türkiye’de televizyon yayıncılığının kuruluşu: TRT ve kamu hizmeti etrafındaki mücadeleler 1960-1980. Ankara Üniversitesi.
  • Jeanneney, J.-N. (2009). Başlangıcından Günümüze Medya Tarihi. Yapı Kredi Yayınları.
  • Kandemir, Ö. (2018). Geleneksel Televizyondan Sayısal Yayıncılığa Dönüşüm Sürecinde Değişen Çocuk İzleyici. İstanbul Üniversitesi.
  • Kırık, A. M. (2010). Etkileşimli Televizyon. Anahtar Kitaplar Yayınevi.
  • Korkut, C. (2013). Yeni İletişim Teknolojilerinin Televizyon Yayıncılık Sistemlerinde Kullanımı: Atatürk Üniversitesi Televizyonu Örneği. Atatürk Üniversitesi.
  • Korkut, C. (2018). Yeni Medyaya Entegrasyon Sürecinde Değişen Televizyon Yayıncılığı Teknolojileri. Atatürk Üniversitesi.
  • Küçük, B. (2015). Televizyon İzleme Pratiklerindeki Dönüşüm: Türkiye’de IPTV ve Tivibu Örneği. İstanbul Ticaret Üniversitesi.
  • Kuyucu, M. (2012). Türkiye’de Medya Ekonomisi. Esen Kitap.
  • LI Zhenhui, & SUN Yifan. (2019). OTT Industry Development in China. Journalism and Mass Communication, 9(4), 164–175. https://doi.org/10.17265/2160-6579/2019.04.002
  • Munyar, V. (2021). Türkiye’de 3.5 milyon üyeye ulaştı, stüdyo yatırımı için karar aldı. Retrieved from dunya.com website: https://www.dunya.com/kose-yazisi/turkiyede-35-milyon-uyeye-ulasti-studyo-yatirimi-icin-karar-aldi/622692
  • Netflix. (2016). Netflix Artık Tam Anlamıyla Türkçe. Retrieved 21 October 2020, from about.netflix.com website: https://about.netflix.com/tr/news/netflix-is-now-truly-turkish
  • Netflix. (2021). Company Profile. Retrieved from ir.netflix.net website: https://ir.netflix.net/ir-overview/profile/default.aspx
  • Orhan, A. (2018). Sayısal Televizyon Yayıncılığında Fikri Haklar Bağlamında “IPTV”. İstanbul Üniversitesi.
  • Oskay, Ü. (1971). Toplumsal Gelişmede Radyo ve Televizyon Geri Kalmışlık Açısından Olanaklar ve Sınırlar. Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
  • Sarı, A. (2012). Türkiye’de ve Dünyada IPTV Uygulamaları. Radyo ve Televizyon Üst Kurulu.
  • Şeker, N. T. (2009). Teknoloji ve Televizyon Türkiye’de Uydu, Kablo TV ve Dijital Platform Yayınları Üzerine Bir İnceleme. Literaturk Yayıncılık.
  • Serim, Ö. (2007). Türk Televizyon Tarihi 1952-2006 (N. Ünver & M. Erkmen, Eds.). Epsilon.
  • Sputnik. (2019). Netflix Türkiye: RTÜK, bizden hiçbir dizi ya da filmle ilgili sansür talebinde bulunmadı. Retrieved from tr.sputniknews.com website: https://tr.sputniknews.com/20191218/netflix-turkiye-rtuk-bizden-hicbir-dizi-ya-da-filmle-ilgili-sansur-talebinde-bulunmadi-1040861639.html
  • TRT. (n.d.). http://www.trt.net.tr/Kurumsal/Tarihce.aspx. Retrieved from trt.net.tr website: http://www.trt.net.tr/Kurumsal/Tarihce.aspx
  • TRT Haber. (2020). TRT Haber. Netflix ve YouTube Koronavirüs Nedeniyle Yayın Kalitesini Düşürdü.
  • Tumenjargal, S. (2019). Yeni Medya ve Televizyon Yayıncılığı Etkileşimi. Akdeniz Üniversitesi.
  • Turam, E. (1994). Medyanın Siyasi Hayata Etkileri. İrfan Yayımcılık.
  • Ulukan, G. (2020). Netflix, aktif olmayan hesapları boş yere ödeme yapmasınlar diye kapatacak. Retrieved 21 September 2021, from webrazzi.com website: https://webrazzi.com/2020/05/22/netflix-aktif-olmayan-hesap-kapatma/
  • Urgelles, A. (2017). The Threat of OTT for the Pay-TV Market. In Current and Emerging Issues in the Audiovisual Industry (pp. 19–38). Hoboken, NJ, USA: John Wiley & Sons, Inc. https://doi.org/10.1002/9781119384632.ch2
  • Uyguç, Ü., & Genç, A. (1998). Radyo Tv Haberciliği. AVCIOL.

The Boosting Effect of Covid-19 Breakthrough in Digital Broadcasting

Year 2022, Issue: 48, 1 - 14, 29.08.2022
https://doi.org/10.52642/susbed.1096808

Abstract

Since the first trials of a series of inventions leading to the invention of television, the medium has undergone continuous development and transformation and has taken its current form. Television continues to change today, with user needs and new effects in different communication technologies. In the light of these developments, digital broadcasting by experiencing convergence between internet and television; It gave birth to concepts such as Web TV, IPTV and Mobile TV. Especially widespread internet-connected devices over The Top Television (OTT TV) have contributed to the emergence of broadcasting. In this study, the journey from the historical development of television to digital broadcasting was discussed and the growth experienced by Netflix, especially during Covid-19, was mentioned as an example of OTT TV, which is popular worldwide. Semi-structured interviews were conducted with 12 people with four different sociocultural structures. Visualization opportunities were used to better understand the data and some of the remarks of the participants were included. Looking at the data obtained after the interview, it was observed that the Netflix subscription increased during the Covid-19 period and the time spent on the screen increased.

References

  • Abramson, A. (2000). The History of Television, 1880 to 1941. Mcfarland & Company.
  • Akyol, O. (2006). İnternet Üzerinden Televizyon Yayıncılığı ve Türkiye Uygulamaları Üzerine Bir İnceleme. İstanbul Üniversitesi.
  • Aziz, A. (1981). Radyo ve Televizyona Giriş (2. Baskı). Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
  • Bağ, B. (2015). Dijital Platformlarda İçerik Yönetimi: Küre TV Örneği. Marmara Üniversitesi.
  • Boynudelik, U. (2014). Iletisim Fakultesi Doktora Calismasi icin mini-röportaj. Retrieved 1 December 2020, from uygarboynudelik.com website: http://www.uygarboynudelik.com/2014/11/16/iletisim-fakultesi-doktora-calismasi-icin-mini-roportaj/
  • Çaycı, B. (2013). Günümüzde Enformasyon ve İletişim Teknolojilerinin Televizyon İzleme Alışkanlıkları Üzerindeki Etkisi: OTT TV. 2. International Symposium on Language and Communication: Exploring Novelties, 1649–1660.
  • Datareportal. (2020). Digital 2021: Turkey. Retrieved 27 March 2021, from datareportal.com website: https://datareportal.com/reports/digital-2020-turkey?rq=turkey
  • Erkebay, N. (1988). Televizyon Yayın Teknolojisindeki Gelişmeler ve Türkiye. İstanbul Üniversitesi.
  • Explainers, I. (2017). Over The Top (OTT) Services. Retrieved 27 September 2021, from gp-digital.org website: https://www.gp-digital.org/wp-content/uploads/2017/12/itu-ott-2.pdf
  • İlaslan, S. (2014). Türkiye’de televizyon yayıncılığının kuruluşu: TRT ve kamu hizmeti etrafındaki mücadeleler 1960-1980. Ankara Üniversitesi.
  • Jeanneney, J.-N. (2009). Başlangıcından Günümüze Medya Tarihi. Yapı Kredi Yayınları.
  • Kandemir, Ö. (2018). Geleneksel Televizyondan Sayısal Yayıncılığa Dönüşüm Sürecinde Değişen Çocuk İzleyici. İstanbul Üniversitesi.
  • Kırık, A. M. (2010). Etkileşimli Televizyon. Anahtar Kitaplar Yayınevi.
  • Korkut, C. (2013). Yeni İletişim Teknolojilerinin Televizyon Yayıncılık Sistemlerinde Kullanımı: Atatürk Üniversitesi Televizyonu Örneği. Atatürk Üniversitesi.
  • Korkut, C. (2018). Yeni Medyaya Entegrasyon Sürecinde Değişen Televizyon Yayıncılığı Teknolojileri. Atatürk Üniversitesi.
  • Küçük, B. (2015). Televizyon İzleme Pratiklerindeki Dönüşüm: Türkiye’de IPTV ve Tivibu Örneği. İstanbul Ticaret Üniversitesi.
  • Kuyucu, M. (2012). Türkiye’de Medya Ekonomisi. Esen Kitap.
  • LI Zhenhui, & SUN Yifan. (2019). OTT Industry Development in China. Journalism and Mass Communication, 9(4), 164–175. https://doi.org/10.17265/2160-6579/2019.04.002
  • Munyar, V. (2021). Türkiye’de 3.5 milyon üyeye ulaştı, stüdyo yatırımı için karar aldı. Retrieved from dunya.com website: https://www.dunya.com/kose-yazisi/turkiyede-35-milyon-uyeye-ulasti-studyo-yatirimi-icin-karar-aldi/622692
  • Netflix. (2016). Netflix Artık Tam Anlamıyla Türkçe. Retrieved 21 October 2020, from about.netflix.com website: https://about.netflix.com/tr/news/netflix-is-now-truly-turkish
  • Netflix. (2021). Company Profile. Retrieved from ir.netflix.net website: https://ir.netflix.net/ir-overview/profile/default.aspx
  • Orhan, A. (2018). Sayısal Televizyon Yayıncılığında Fikri Haklar Bağlamında “IPTV”. İstanbul Üniversitesi.
  • Oskay, Ü. (1971). Toplumsal Gelişmede Radyo ve Televizyon Geri Kalmışlık Açısından Olanaklar ve Sınırlar. Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
  • Sarı, A. (2012). Türkiye’de ve Dünyada IPTV Uygulamaları. Radyo ve Televizyon Üst Kurulu.
  • Şeker, N. T. (2009). Teknoloji ve Televizyon Türkiye’de Uydu, Kablo TV ve Dijital Platform Yayınları Üzerine Bir İnceleme. Literaturk Yayıncılık.
  • Serim, Ö. (2007). Türk Televizyon Tarihi 1952-2006 (N. Ünver & M. Erkmen, Eds.). Epsilon.
  • Sputnik. (2019). Netflix Türkiye: RTÜK, bizden hiçbir dizi ya da filmle ilgili sansür talebinde bulunmadı. Retrieved from tr.sputniknews.com website: https://tr.sputniknews.com/20191218/netflix-turkiye-rtuk-bizden-hicbir-dizi-ya-da-filmle-ilgili-sansur-talebinde-bulunmadi-1040861639.html
  • TRT. (n.d.). http://www.trt.net.tr/Kurumsal/Tarihce.aspx. Retrieved from trt.net.tr website: http://www.trt.net.tr/Kurumsal/Tarihce.aspx
  • TRT Haber. (2020). TRT Haber. Netflix ve YouTube Koronavirüs Nedeniyle Yayın Kalitesini Düşürdü.
  • Tumenjargal, S. (2019). Yeni Medya ve Televizyon Yayıncılığı Etkileşimi. Akdeniz Üniversitesi.
  • Turam, E. (1994). Medyanın Siyasi Hayata Etkileri. İrfan Yayımcılık.
  • Ulukan, G. (2020). Netflix, aktif olmayan hesapları boş yere ödeme yapmasınlar diye kapatacak. Retrieved 21 September 2021, from webrazzi.com website: https://webrazzi.com/2020/05/22/netflix-aktif-olmayan-hesap-kapatma/
  • Urgelles, A. (2017). The Threat of OTT for the Pay-TV Market. In Current and Emerging Issues in the Audiovisual Industry (pp. 19–38). Hoboken, NJ, USA: John Wiley & Sons, Inc. https://doi.org/10.1002/9781119384632.ch2
  • Uyguç, Ü., & Genç, A. (1998). Radyo Tv Haberciliği. AVCIOL.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Research Articles
Authors

Özgür Aslan 0000-0003-3267-5064

Faruk Sadıç 0000-0002-2031-6606

Yavuz Kanbur 0000-0002-5358-6776

Publication Date August 29, 2022
Submission Date April 4, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: 48

Cite

APA Aslan, Ö., Sadıç, F., & Kanbur, Y. (2022). The Boosting Effect of Covid-19 Breakthrough in Digital Broadcasting. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(48), 1-14. https://doi.org/10.52642/susbed.1096808

24108 28027 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License