Bu çalışmada 2014 yılında vizyona giren Asteriks: Roma Sitesi adlı animasyon filminde geleneksel ve modern toplumun nasıl tasvir edildiği ile kapitalizmin etkisiyle geleneksel toplumun modern topluma nasıl evrildiği sorularına sosyolojik film eleştirisinin imkanlarından yararlanılarak yanıt bulunması amaçlanmıştır. Çalışmanın sonucunda, geleneksel toplumun doğayla iç içe, nüfusu az ve birbirlerini tanıyan insanlardan oluşan, geçimlik ekonominin ve sabit toplumsal rollerin geçerli olduğu bir yapı olarak tasvir edildiği anlaşılmıştır. Modern toplumun ise kalabalık kentlerde yaşayan, tüketimin belirleyici olduğu kapitalist ekonomik ilişkilere sahip, toplumsal hareketliliğin fazla olduğu ve son derece hızlı yaşanan bir yapı olarak betimlendiği görülmüştür. Ayrıca, geleneksel bir toplumun kapitalist ekonomik ilişkilerin geçerli olduğu kent merkezli modern topluma karşı direnebilmesinin zor olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
In this study, it is aimed to find answers to the questions of how traditional and modern society is depicted, and how traditional society evolved into modern society with the effect of capitalism in the animated movie Asterix: The Mansions of the Gods, which was released in 2014, by using the opportunities of sociological film criticism. As a result of the study, it has been understood that the traditional society is depicted as a structure that is intertwined with nature, consisting of people who know each other, with a small population, and where a subsistence economy and fixed social roles are valid. On the other hand, it has been seen that modern society is described as a structure that lives in crowded cities, has capitalist economic relations where consumption is determinant, has high social mobility and lives extremely fast. In addition, it has been concluded that it is difficult for a traditional society to resist against the city-centered modern society in which capitalist economic relations are valid.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 29, 2023 |
Submission Date | December 16, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 50 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License