Bu çalışma depremi yaşayan 6-10 yaş arası çocuklara okunan metaforik hikayenin, çocukların yaptıkları resimlerin temaları ile incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden Durum Çalışması tekniğinde tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 20 Şubat Kahramanmaraş merkezli deprem felaketinden sonra, Konya iline gelerek, yurtlara yerleştirilen ve yurtlar içinde açılan okullara devam eden temel eğitim düzeyindeki çocuklar oluşturmaktadır. Verilerin toplanması için serbest resim çizim tekniği kullanılmıştır. Ön test verileri olarak toplanan bu resimlerin ardından çocuklara, Kahramanmaraş merkezli depremden etkilenen çocuklar için yazılmış olan metaforik hikaye okunmuştur. Bir gün sonra çocuklardan tekrar resim yapmaları istenmiştir. Hikâye sonrası istenen resimler son test verileri olarak kullanılmıştır. Çocuklardan alınan resimlerin içeriği iki uzman araştırmacı tarafından incelenmiş ve resim içerisindeki tüm temalar not edilmiştir. NVivo 14 paket programı kullanılarak temalar, ortak özelliklerine göre kodlara ayrılmış ve 29 kod elde edilmiş ve aynı program ile karşılaştırmalar yapılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre çocukların resim temaları incelendiğinde, metaforik hikayenin tüm yaş gruplarında(6-10 yaş) olumlu değişimlere yol açtığı görülmüştür.
This study was carried out to examine the metaphorical story read to children aged 6-10 who experienced the earthquake, with the themes of the pictures made by the children. The study was designed in the Case Study technique, which is one of the qualitative research methods. The study group of the research consists of children at the basic education level who came to Konya after the February 20 Kahramanmaraş-centered earthquake disaster and were placed in the dormitories and attending the schools opened in the dormitories. Free picture drawing technique was used to collect the data. After these pictures, which were collected as pre-test data, the children were read a metaphorical story written for the children affected by the Kahramanmaraş-centered earthquake. One day later, the children were asked to paint again. The pictures requested after the story were used as post-test data. The content of the pictures taken from the children was examined by two expert researchers and all the themes in the picture were noted. Using the NVivo 14 package program, the themes were divided into codes according to their common features, and 29 codes were obtained and comparisons were made with the same program. According to the results of the study, when the painting themes of the children were examined, it was seen that the metaphorical story led to positive changes in all age groups (6-10 years).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Regional Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2023 |
Submission Date | April 26, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 51 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License