The retail strategies and the retail concept showed important changes with the
development and the growing place of the shopping malls in consumers daily life. In this
study, we aimed to assess young, university student consumers shopping mall visit and
behavior.
The necessary data is obtained from the young adults living in İstanbul, one of the most
developed cities in terms of retail industry.
The results indicated the primacy of certain shopping motives over others in explaining
why consumers visited shopping malls in addition to shopping habits. The study has several
implications for the industry and the shopping mall management
Alışveriş merkezlerinin gelişmesi ve tüketicilerin günlük yaşamında daha çok yer alması ile perakende stratejileri ve perakende anlayışı değişiklikler göstermiştir. Bu çalışmada genç, üniversite öğrencisi tüketicilerin alışveriş merkezi ziyareti ve davranışları değerlendirilmeye çalışılmıştır. Araştırma verileri, Türkiye’de perakende sektörü açısından en gelişmiş şehirlerden biri olan İstanbul’da yaşayan gençlerden elde edildi. Anket yöntemi ile üniversite öğrencileri üzerinde gerçekleştirilen çalışma ile tüketicilerin alışveriş alışkanlıkları ve alışveriş merkezi ziyaretlerini açıklamada rol oynayan boyutlar hakkında, batılı ülkelerde yapılmış çalışmaların sonuçlarına benzer bulgulara ulaşılmıştır. Sonuçlar, alışveriş alışkanlıklarının yanısıra bazı alışveriş merkezine gitme sebeplerini ön plana çıkarmıştır. Bu çalışma, perakende sektörü ve alışveriş merkezi yönetimlerine faydalı çıkarımlar sağlamıştır.
Other ID | JA79AT33PB |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2011 |
Submission Date | June 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 11 Issue: 21 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.