BibTex RIS Cite
Year 2015, Volume: 10 Issue: 2, 13 - 21, 29.12.2015

Abstract

References

  • Almansour, M.A., Alateeq,M.A.,Alzahrani, M.K., Algeffari,M.A., Alhomaidan,H.T. (2013). Depression and anxiety among parents and caregivers of autistic spectral disorder children. Neurosciences ; Vol. 18 (1).
  • Avşaroğlu,S. (2012), Zihinsel yetersizliğe sahip çocuğu olan anne-babaların kaygı düzeylerinin incelenmesi, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, cilt:9,s:1, ISSN:1303-5134.
  • Bolton, P. F,, Golding, J,, Emond, A., & Steer, C.D. (2012). Autism spectrum disorder and autistic traits in the Avon Longitudinal Study of Parents and Children: precursors and early signs. Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 51, 249-260.
  • Boyd,B.A. (2002). Examining the Relationship Between Stress and Lack of Social Support in Mothers of Children with Autism. Focus On Autısm And Other Developmental Dısabılıtıes. Volume 17, Number 4, Wınter 2002.
  • Budak, S. (2000). Psikoloji Sözlüğü. 1.Baskı. Ankara. Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Chawarska, K., Paul, R., Klin, A., Hannigen, S., Dichtel, L.E., & Volkmar, F. (2007). Parental recognition of developmental problems in toddlers with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 37, 62-72.
  • Coşkun,Y.,Akkaş,G. (2009). Engelli Çocuğu Olan Annelerin Sürekli Kaygı Düzeyleri İle Sosyal Destek Algıları Arasındaki İlişki. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 10 (1).
  • Çelengi,B. (2009), Otizm ve Down Sendrom’lu Çocuğa Sahip Annelerin Kaygı, Umutsuzluk ve Tükenmişlik Duygularının Karşılaştırılması, Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ege Eğitim Dergisi, cilt:10, s:2
  • Deniz,E.M.,Dilmaç,B.,Arıcak,T.O. (2009), Engelli çocuğa sahip olan ebeveynlerin durumluk sürekli kaygı ve yaşam doyumlarının incelenmesi, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi,cilt:6 s:1, ISSN: 1303-5134.
  • Diken,İ.H. (2013). Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim. İ.H.Diken (editör). Ankara. Pegem Akademi.
  • Doğru,Y.S.S.,Arslan,E. (2008), Engelli Çocuğu Olan Annelerin Sürekli Kaygı Düzeyi İle Durumluk Kaygı Düzeylerinin Karşılaştırılması, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,sayı:19 ISSN: 1302-1796.
  • Dunn, J.M., Fait, H.,(1997), Special Physical Education: Adapted,individualized, developmental Seventh Edition, Iowa Dubuque Brown& Benchmark, 22.
  • Dyches, T., Wilder, L., Sudweeks, R., Obiakor, F., & Algozzine, B. (2004). Multicultural issues in autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 34, 211-222.
  • Eichsteadt, C.B., Lavay, B.W., (1995), Physical Activity for Individuals with Metal Retardation Compaign, Illinois, 47.
  • Groff, D.G., Lundberg, N.R.,Zabriskie, R.B. (2009). Influence of adapted sport on quality of life: perceptions of athletes with cerebral palsy. Disability Rehabilitation, 31 (4): 318-326.
  • Hebert, E. B., & Koulouglioti, C. (2010). Parental beliefs about cause and course of their child’s autism and out comes of their beliefs. Issues in Comprehensive Pediatric Nursing, 33, 149-163.
  • Jegatheesan, B. (2011). Multilingual Development in Children with Autism: Perspectives of South Asian Muslim Immigrant Parents on Raising a Child with a Communicative Disorder in Multilingual Contexts. Bilingual Research Journal, 34, 185-200.
  • Kartopu,S. (2013). Kaygının Kader Algılarıyla ilişkisi ( Kahramanmaraş Örneği). Gümüşhane Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. C.2. S.3
  • Koegel,R.L, Schreibman,L.,Loos,M.L., Wilhelm,D.H.,Dunlap,G.,Robbins,F.R., Plienis,J.A. (1992). Consistent stress profiles in mothers of children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, June 1992, Volume 22, Issue 2, pp 205-216.
  • Manav,F. (2011). Kaygı Kavramı. Toplum Bilimleri Dergisi. C.5,No:9 Ocak- Haziran
  • MEB.(2013). Özel Eğitim Uygulama Merkezi (Okulu) I. Ve II. Kademe Eğitim Programı ( Otistik Çocuklar İçin). Ankara
  • Öner, N. ve Le Compte, A. (1983). Süreksiz Durumluk / Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabı.1. baskı. Boğaziçi Üniversitesi Yayınları. İstanbul
  • Özgüven, E. (1994), Psikolojik Testler, PDREM Yayınları, Ankara
  • Özsoy,Y.,Özyürek,M.,Eripek,S. (2002). Özel Eğitime Muhtaç Çocuklar Özel Eğitime Giriş. 12. Baskı. Ankara. Kartepe yayınları
  • SalecL, R.,(2013), Kaygı Üzerine. Çev: AKSOY,B.E. 1. Baskı. İstanbul. Metis Yayınları
  • Semerci,Z.B. (2006). Birlikte Büyütelim Çocuk Ruh Salığı. İstanbul. Alfa yayınları.
  • Simon,M.D., Corbett,B.A. (2013). Examining associations between anxiety and cortisol in high functioning male children with autism. Journal of Neurodevelopmental Disorders , 5:32 doi:10.1186/1866-1955-5-32
  • Top,Ü.F. (2009), Otistik Çocuğa Sahip Ailelerin Yaşadıkları Sorunlar ile Ruhsal Durumlarının Değerlendirilmesi: Niteliksel Araştırma, Çocuk Dergisi, cilt:9, s:1
  • Uzuner,Y. İftar,G.K,Aslan,Y.G. (2009). Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı (OÇİDEP) Ev Uygulamasının Bir Çocukla İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 10 (1).
  • Üstüner, T.F. (2009). Otistik Çocuğa Sahip Ailelerin Yaşadıkları Sorunlar ile Ruhsal Durumlarının Değerlendirilmesi: Niteliksel Araştırma. Çocuk Dergisi 9 (1).
  • Yetim,A.(2000),Sosyoloji ve Spor, Ankara

Otistik Çocuğa Sahip Ebeveynlerin Durumluluk ve Sürekli Kaygı

Year 2015, Volume: 10 Issue: 2, 13 - 21, 29.12.2015

Abstract

Araştırmanın amacı, spor yapan ve yapmayan otizmli çocuğa sahip ebeveynlerin durumluluk ve süreklilik kaygı seviyelerinin karşılaştırılmasıdır. Araştırmamızın çalışma gurubunu Kocaeli il merkezinde yaşayan ve otizm tanısı almış çocuğa sahip 46 ebeveyn oluşturmaktadır. Bunların 35’i anne, 11’i baba olarak belirlenmiştir. Araştırmada random (tesadüfi) yöntemi kullanılmıştır. Veriler Spielberg ve arkadaşları (1970) tarafından geliştirilen, Necla Öner ve Ayhan Le Compte (1974-1977) tarafından Türkçeye uyarlanan Durumluluk-Süreklilik Kaygı Ölçeği esas alınarak yapılmıştır.  Verilerin analizinde  t testi ve One – Way ANOVA, Ki-kare testleri kullanılmıştır. Araştırmada spor yapan ve spor  yapmayan otistik çocuğa sahip ebeveynlerin durumluluk ve süreklilik kaygıları arasındaki farka bakılmıştır. Elde edilen bulgularda spor yapan ve yapmayan çocuğa sahip olan ebeveynlerin durumluluk kaygı düzeylerinde p<0,05 den dolayı anlamlı bir farklılık bulunmazken (p<473), ailelerin süreklilik  kaygı seviyelerinde ise anlamlı farklılık (p>048)  bulunmuştur. Sonuç olarak spor yapan ve spor yapmayan çocuğa sahip ebveyenler de süreklilik kaygı düzeylerinde artış olduğu saptanmıştır.

References

  • Almansour, M.A., Alateeq,M.A.,Alzahrani, M.K., Algeffari,M.A., Alhomaidan,H.T. (2013). Depression and anxiety among parents and caregivers of autistic spectral disorder children. Neurosciences ; Vol. 18 (1).
  • Avşaroğlu,S. (2012), Zihinsel yetersizliğe sahip çocuğu olan anne-babaların kaygı düzeylerinin incelenmesi, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, cilt:9,s:1, ISSN:1303-5134.
  • Bolton, P. F,, Golding, J,, Emond, A., & Steer, C.D. (2012). Autism spectrum disorder and autistic traits in the Avon Longitudinal Study of Parents and Children: precursors and early signs. Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 51, 249-260.
  • Boyd,B.A. (2002). Examining the Relationship Between Stress and Lack of Social Support in Mothers of Children with Autism. Focus On Autısm And Other Developmental Dısabılıtıes. Volume 17, Number 4, Wınter 2002.
  • Budak, S. (2000). Psikoloji Sözlüğü. 1.Baskı. Ankara. Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Chawarska, K., Paul, R., Klin, A., Hannigen, S., Dichtel, L.E., & Volkmar, F. (2007). Parental recognition of developmental problems in toddlers with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 37, 62-72.
  • Coşkun,Y.,Akkaş,G. (2009). Engelli Çocuğu Olan Annelerin Sürekli Kaygı Düzeyleri İle Sosyal Destek Algıları Arasındaki İlişki. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 10 (1).
  • Çelengi,B. (2009), Otizm ve Down Sendrom’lu Çocuğa Sahip Annelerin Kaygı, Umutsuzluk ve Tükenmişlik Duygularının Karşılaştırılması, Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ege Eğitim Dergisi, cilt:10, s:2
  • Deniz,E.M.,Dilmaç,B.,Arıcak,T.O. (2009), Engelli çocuğa sahip olan ebeveynlerin durumluk sürekli kaygı ve yaşam doyumlarının incelenmesi, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi,cilt:6 s:1, ISSN: 1303-5134.
  • Diken,İ.H. (2013). Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim. İ.H.Diken (editör). Ankara. Pegem Akademi.
  • Doğru,Y.S.S.,Arslan,E. (2008), Engelli Çocuğu Olan Annelerin Sürekli Kaygı Düzeyi İle Durumluk Kaygı Düzeylerinin Karşılaştırılması, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,sayı:19 ISSN: 1302-1796.
  • Dunn, J.M., Fait, H.,(1997), Special Physical Education: Adapted,individualized, developmental Seventh Edition, Iowa Dubuque Brown& Benchmark, 22.
  • Dyches, T., Wilder, L., Sudweeks, R., Obiakor, F., & Algozzine, B. (2004). Multicultural issues in autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 34, 211-222.
  • Eichsteadt, C.B., Lavay, B.W., (1995), Physical Activity for Individuals with Metal Retardation Compaign, Illinois, 47.
  • Groff, D.G., Lundberg, N.R.,Zabriskie, R.B. (2009). Influence of adapted sport on quality of life: perceptions of athletes with cerebral palsy. Disability Rehabilitation, 31 (4): 318-326.
  • Hebert, E. B., & Koulouglioti, C. (2010). Parental beliefs about cause and course of their child’s autism and out comes of their beliefs. Issues in Comprehensive Pediatric Nursing, 33, 149-163.
  • Jegatheesan, B. (2011). Multilingual Development in Children with Autism: Perspectives of South Asian Muslim Immigrant Parents on Raising a Child with a Communicative Disorder in Multilingual Contexts. Bilingual Research Journal, 34, 185-200.
  • Kartopu,S. (2013). Kaygının Kader Algılarıyla ilişkisi ( Kahramanmaraş Örneği). Gümüşhane Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. C.2. S.3
  • Koegel,R.L, Schreibman,L.,Loos,M.L., Wilhelm,D.H.,Dunlap,G.,Robbins,F.R., Plienis,J.A. (1992). Consistent stress profiles in mothers of children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, June 1992, Volume 22, Issue 2, pp 205-216.
  • Manav,F. (2011). Kaygı Kavramı. Toplum Bilimleri Dergisi. C.5,No:9 Ocak- Haziran
  • MEB.(2013). Özel Eğitim Uygulama Merkezi (Okulu) I. Ve II. Kademe Eğitim Programı ( Otistik Çocuklar İçin). Ankara
  • Öner, N. ve Le Compte, A. (1983). Süreksiz Durumluk / Sürekli Kaygı Envanteri El Kitabı.1. baskı. Boğaziçi Üniversitesi Yayınları. İstanbul
  • Özgüven, E. (1994), Psikolojik Testler, PDREM Yayınları, Ankara
  • Özsoy,Y.,Özyürek,M.,Eripek,S. (2002). Özel Eğitime Muhtaç Çocuklar Özel Eğitime Giriş. 12. Baskı. Ankara. Kartepe yayınları
  • SalecL, R.,(2013), Kaygı Üzerine. Çev: AKSOY,B.E. 1. Baskı. İstanbul. Metis Yayınları
  • Semerci,Z.B. (2006). Birlikte Büyütelim Çocuk Ruh Salığı. İstanbul. Alfa yayınları.
  • Simon,M.D., Corbett,B.A. (2013). Examining associations between anxiety and cortisol in high functioning male children with autism. Journal of Neurodevelopmental Disorders , 5:32 doi:10.1186/1866-1955-5-32
  • Top,Ü.F. (2009), Otistik Çocuğa Sahip Ailelerin Yaşadıkları Sorunlar ile Ruhsal Durumlarının Değerlendirilmesi: Niteliksel Araştırma, Çocuk Dergisi, cilt:9, s:1
  • Uzuner,Y. İftar,G.K,Aslan,Y.G. (2009). Otistik Çocuklar İçin Davranışsal Eğitim Programı (OÇİDEP) Ev Uygulamasının Bir Çocukla İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 10 (1).
  • Üstüner, T.F. (2009). Otistik Çocuğa Sahip Ailelerin Yaşadıkları Sorunlar ile Ruhsal Durumlarının Değerlendirilmesi: Niteliksel Araştırma. Çocuk Dergisi 9 (1).
  • Yetim,A.(2000),Sosyoloji ve Spor, Ankara
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Fehmi Çalık This is me

Atike Yılmaz This is me

Uğur Şentürk This is me

Hakan Akdeniz This is me

Kürşad Sertbaş

Publication Date December 29, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Çalık, F., Yılmaz, A., Şentürk, U., Akdeniz, H., et al. (2015). Otistik Çocuğa Sahip Ebeveynlerin Durumluluk ve Sürekli Kaygı. Spor Yönetimi Ve Bilgi Teknolojileri, 10(2), 13-21.
AMA Çalık F, Yılmaz A, Şentürk U, Akdeniz H, Sertbaş K. Otistik Çocuğa Sahip Ebeveynlerin Durumluluk ve Sürekli Kaygı. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri. December 2015;10(2):13-21.
Chicago Çalık, Fehmi, Atike Yılmaz, Uğur Şentürk, Hakan Akdeniz, and Kürşad Sertbaş. “Otistik Çocuğa Sahip Ebeveynlerin Durumluluk Ve Sürekli Kaygı”. Spor Yönetimi Ve Bilgi Teknolojileri 10, no. 2 (December 2015): 13-21.
EndNote Çalık F, Yılmaz A, Şentürk U, Akdeniz H, Sertbaş K (December 1, 2015) Otistik Çocuğa Sahip Ebeveynlerin Durumluluk ve Sürekli Kaygı. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri 10 2 13–21.
IEEE F. Çalık, A. Yılmaz, U. Şentürk, H. Akdeniz, and K. Sertbaş, “Otistik Çocuğa Sahip Ebeveynlerin Durumluluk ve Sürekli Kaygı”, Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri, vol. 10, no. 2, pp. 13–21, 2015.
ISNAD Çalık, Fehmi et al. “Otistik Çocuğa Sahip Ebeveynlerin Durumluluk Ve Sürekli Kaygı”. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri 10/2 (December 2015), 13-21.
JAMA Çalık F, Yılmaz A, Şentürk U, Akdeniz H, Sertbaş K. Otistik Çocuğa Sahip Ebeveynlerin Durumluluk ve Sürekli Kaygı. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri. 2015;10:13–21.
MLA Çalık, Fehmi et al. “Otistik Çocuğa Sahip Ebeveynlerin Durumluluk Ve Sürekli Kaygı”. Spor Yönetimi Ve Bilgi Teknolojileri, vol. 10, no. 2, 2015, pp. 13-21.
Vancouver Çalık F, Yılmaz A, Şentürk U, Akdeniz H, Sertbaş K. Otistik Çocuğa Sahip Ebeveynlerin Durumluluk ve Sürekli Kaygı. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri. 2015;10(2):13-21.