Sosyal Bilgiler dersinin birincil amaçlarından biri de toplumun üyelerini bir arada tutmakta önemli bir işleve sahip olan toplumsal ve siyasal değerlerin genç kuşaklara aktarılmasını sağlamaktır. Bu amaca yönelik olarak 2017 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında aile birliğine önem verme, adil olma, bağımsızlık, barış, özgürlük, bilimsellik, çalışkanlık, dayanışma, duyarlılık, dürüstlük, estetik, eşitlik, tasarruf, misafirperverlik, sağlıklı olmaya önem verme, saygı, sevgi, sorumluluk, temizlik, yardımseverlik ve vatanseverlik değerlerine yer verilmiştir. Bu araştırmanın amacı 2017 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programına uygun olarak hazırlanan Sosyal Bilgiler ders kitaplarında vatanseverlik değerine yer verilme durumunun incelenmesidir. Doküman incelemesi yönteminin kullanıldığı araştırmada Milli Eğitim Bakanlığı’na (MEB) bağlı okullarda 2022-2023 Öğretim yılında okutulan 4., 5., 6. ve 7. sınıf Sosyal Bilgiler ders kitapları incelenmiştir. Araştırmada veri analiz tekniği olarak içerik analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırma çerçevesinde Sosyal Bilgiler ders kitapları metin, görsel ve ünite hazırlık, değerlendirme ve etkinlik soruları boyutuyla incelenmiştir. Araştırma sonucunda dördüncü sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabında elli beş defa, beşinci sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabında dokuz defa, altıncı sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabında yirmi dört defa, yedinci sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabında ise on bir defa vatanseverlik değerinin vurgulandığı tespit edilmiştir. Vatanseverlik değeri en fazla dördüncü ve altıncı sınıf; en az ise beşinci sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabında vurgulanmıştır. Ders kitaplarında yer alan üniteler açısından kıyaslandığında ise dördüncü sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabında Geçmişimi Öğreniyorum, beşinci sınıf Sosyal Bilgiler ders kitabında Güç, Yönetim ve Toplum, altıncı sınıf ders kitabında Tarihe Yolculuk, yedinci sınıf ders kitabında ise Türk Tarihine Yolculuk ünitelerinin vatanseverlik değerine en fazla yer verilen üniteler olduğu anlaşılmaktadır.
One of the primary objectives of the Social Studies course is to ensure that social and political values, which have an important function in keeping members of society together, are transferred to the younger generations. For this purpose, the 2017 Social Studies Course Curriculum includes the values of giving importance to family unity, being fair, independence, peace, freedom, being scientific, being diligent, solidarity, sensitivity, honesty, aesthetics, equality, savings, hospitality, giving importance to being healthy, respect, love, responsibility, cleanliness, helpfulness and patriotism. The aim of this research is to examine the inclusion of the value of patriotism in Social Studies textbooks prepared in accordance with the 2017 Social Studies Course Curriculum. In the research in which the document review method was used, the 4th, 5th, 6th and 7th grade Social Studies textbooks taught in schools affiliated with the Ministry of National Education (MoNE) in the 2022-2023 academic year were examined. The content analysis technique was used as the data analysis technique in the research. Within the framework of the research, Social Studies textbooks were examined in terms of text, figure and unit preparation, evaluation and activity questions. As a result of the research, it was determined that the value of patriotism was emphasized fifty-five times in the fourth-grade Social Studies textbook, nine times in the fifth-grade Social Studies textbook, twenty-four times in the sixth-grade Social Studies textbook, and eleven times in the seventh-grade Social Studies textbook. The value of patriotism was emphasized the most in the fourth and sixth grades; and the least in the fifth-grade Social Studies textbook. When the units in the textbooks were compared, it was understood that the units that included the value of patriotism were Learning My Past in the fourth-grade Social Studies textbook, Power, Government, and Society in the fifth-grade Social Studies textbook, Journey to History in the sixth-grade textbook, and Journey to Turkish History in the seventh-grade textbook.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social Studies Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | August 26, 2024 |
Acceptance Date | November 7, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 5 Issue: 2 |
Derginin tarandığı indeksler: ASOS İndeks, CiteFactor, ERIH PLUS, Eurasian Scientific Journal Index (ESJI)
Synergy International Journal of Field Education Research is licensed under Attribution-NonCommercial (CC BY-NC) 4.0 International License