Geçmişten günümüze oryantalistlerin değişik zamanlarda ortaya attıkları iddialara karşı İslam dünyasının farklı bölgelerindeki ilim adamları tarafından reddiyeler yazılmıştır. Reddiye kaleme alan bu ilim adamları içerisinde son dönem Osmanlı aydınlarından bazıları da yer almıştır. Bu kapsamda Hollandalı oryantalist Reinhart Dozy’nin (ö. 1883) orijinal adı “Essai sur l’Histoire de l’Islamisme” olan ve Abdullah Cevdet’in (ö. 1932) Türkçeye “Târîh-i İslamiyyet” adıyla tercü-me ettiği esere İslam’a ve Kur’an’a yönelik iddia ve iftiralardan dolayı İslam dünyasında ve özellikle son dönem Osmanlı ilmî çevrelerinde pek çok reddiye yazılmıştır. Bu reddiyeler içeri-sinde Manastırlı İsmail Hakkı’nın (ö. 1912) “Hak ve Hakikat” isimli kitabı ve Şehbenderzâde Filibeli Ahmed Hilmi’nin (ö. 1914) “Tarih-i İslam” isimli çalışması içerikleri ve kapsamları açı-sından oldukça dikkat çekmiştir. Mezkûr reddiyelerde temelde Dozy’nin dile getirdiği iddia ve suçlamalar merkeze alınırken bunun yanında diğer başka oryantalistlerin iddiaları da muhtelif açılardan cevaplandırılmıştır. Bu çalışmada Osmanlı son dönem ilim ve fikir adamlarından Ma-nastırlı İsmail Hakkı ile Şehbenderzâde Ahmed Hilmi’nin oryantalist çevrelerce Kur’an hakkında dile getirilen iddialara verdikleri cevaplara ilişkin Kur’an’ın kaynağı, vahyin mahiyeti, Kur’an’ın üslûp özellikleri, Kur’an’ın muhtevası ve benzeri bazı başlıklar üzerinden söz konusu iki eser merkeze alınarak analitik bir yöntemle bazı tespitler ve tahliller yapılmıştır. Yine bu çalışmada oryantalistlerin Kur’an hakkında öne sürdükleri iddiaların son dönem Osmanlı’da nasıl bir karşı-lık bulduğu ve onlara hangi yönlerden cevaplar verildiği ortaya konulmuştur. Araştırmamızda elde edilen bulgulara göre her iki ismin kaleme aldıkları reddiyelerde metot ve muhteva olarak farklı hususların öne çıktığı görülmüş olup Dozy tarafından ileri sürülen eleştirilere dinî, ilmî ve felsefî açılardan çeşitli cevaplar verdikleri tespit edilmiştir.
* Bu makale, 17-18 Mayıs 2014 tarihleri arasında Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde gerçekleştirilen “Türkiye’de Kur’an ve Tefsir Çalışmaları Çalıştayı-1- Cumhuriyet Öncesi (1880-1922 Arası)” isimli toplantıda sözlü olarak sunulan ancak tam metni hiçbir yerde yayımlanmayan “Son Dönem Osmanlı Aydınlarının Kur’an’a Yönelik Oryantalist İddialara Verdiği Cevaplar Üzerine Bir İnceleme: Manastırlı İsmail Hakkı Ve Şehbenderzâde Ahmed Hilmi Örneği” adlı tebliğin içeriği geliştirilerek ve kısmen değiştirilerek üretilmiş hâlidir.
قد كتب العلماء في مختلف مناطق العالم الإسلامي، عبر التاريخ وحتى يومنا هذا، ردودًا على الادعاءات التي أثارها المستشرقون في أوقات مختلفة. من بين هؤلاء العلماء الذين كتبوا إلى رِدِّيّة كان هناك أيضًا بعض من مثقفي الدولة العثمانية في الفترة الأخيرة. في هذا السياق، ألّف المستشرق الهولندي راينهارت دوزي (ت.1883) كتابًا بعنوانه الأصلي “Essai sur l’Histoire de l’Islamisme”، والذي ترجمه عبد الله جودت (ت.1932) إلى التركية بعنوان "تاريخ إسلاميت". وقد أثار الكتاب العديد من الادعاءات والافتراءات ضد الإسلام والقرآن، مما أدى إلى كتابة العديد من الردود عليه في العالم الإسلامي، وخاصة في الأوساط العلمية العثمانية في أواخر عهدها .تُعَدُّ كِتَابَةُ "حق وحقيقة" لماناسترلي إسماعيل حقي (ت.1912) وعملُ ”تاريخ الإسلام“ لشيخ بندرزاده فيليبيلي أحمد حلمي (ت.1914) من بين هذه الردود من الأعمال التي لفتت الانتباه بشدة من حيث محتواها ونطاقها .في الردود المذكورة، تم التركيز بشكل أساسي على الادعاءات والاتهامات التي طرحها دوزي، بالإضافة إلى الرد على ادعاءات مستشرقين آخرين من زوايا مختلفة. إظهارًا للنتائج التي تم التوصل إليها في بحثنا، تبين أن هناك اختلافات بارزة من حيث المنهج والمحتوى في الردود التي كتبها كل من الاسمين المذكورين، وتم تحديد أنهم قد قدموا إجابات متنوعة على الانتقادات التي طرحها دوزي من النواحي الدينية والعلمية والفلسفية.
From the past to the present, it is known that some of the claims put forward by orientalists at different times have been refuted by scholars from various parts of the Islamic world. In this framework, some of the claims of the orientalists also affected some Ottoman intellectuals, who soon wrote refutations against their views. In this context, the work of the Dutch orientalist Reinhart Dozy (d. 1883), originally titled “Essai sur l'Histoire de l'Islamisme” and translated into Turkish by Abdullah Cevdet (d. 1932) under the title “Târîh-i İslamiyyet”, was written many refutations in the Islamic world and especially in the late Ottoman scholarly circles due to its claims and slanders against Islam and the Qurʾān. Among these refutations, Manastırlı Ismail Hakkı's (d. 1912) "Hak ve Hakikat" and Shahbenderzade Filibeli Ahmed Hilmi's (d. 1914) “Ta-rih-i İslam” attracted much attention in terms of their content and scope. Because in the afore-mentioned refutations, Dozy's allegations and accusations were taken as the centre, while the claims of other orientalists were also tried to be answered from various angles. In this study, some determinations and analyses have been made with an analytical method by focusing on the two works in question on the source of the Qurʾān, the nature of revelation, the stylistic features of the Qurʾān, the content of the Qurʾān and some similar titles regarding the answers given by the late Ottoman scholars and intellectuals Manastirli Ismail Hakki and Shahbenderzade Ahmed Hilmi to the claims made by orientalist circles about the Qurʾān. In this study, it is also revealed how the claims put forward by orientalists about the Qurʾān found a response in the late Otto-man period and in what ways they were responded to. According to the findings obtained in our research, it has been seen that different issues in terms of method and content stand out in the refutations written by both names, and it has been determined that they give various answers to the criticisms put forward by Dozy from religious, scientific and philosophical perspectives.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tafsir |
Journal Section | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Authors | |
Early Pub Date | April 27, 2025 |
Publication Date | April 30, 2025 |
Submission Date | December 5, 2024 |
Acceptance Date | April 17, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 1 |