Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye’de Kamu Diplomasisi Akademik Literatürü Üzerine Bir İnceleme: Medya, İletişim ve Halkla İlişkiler Çalışmaları Alanı Olarak Kamu Diplomasisi

Year 2021, Volume: 19 Issue: 38, 631 - 684, 31.12.2021

Abstract

Bu çalışma ile medya, iletişim ve halkla ilişkiler çalışmaları alanının da bir parçası olarak değerlendirilebilecek olan kamu diplomasisinin Türkiye’de akademik literatürdeki yeri incelenmektedir. Bunun için kamu diplomasisi kavramı ve olgusu üzerine yazılan kitaplar, makaleler ve tezler incelenmiştir. Böylece kamu diplomasisinin akademik literatürde yıllara göre gelişimi, ele alınış biçimleri ve başta medya, iletişim ve halkla ilişkiler çalışmaları alanı olmak üzere bağlantı kurulan alanlar genel özellikleri ile ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Çalışmada kamu diplomasisi üzerine yazılan/yapılan yayınlar farklı tarama araçları kullanılarak içerik analizine tabi tutulmuştur. Akademik kitaplar için “Google Arama Motoru”ndan, makaleler için “Google Scholar ve ResearchGate” gibi akademik yayıncılık platformlarından, akademik tezler için ise “YÖK Ulusal Tez Merkezi”nin listelerinden yararlanılmıştır. Çalışma sonucuna göre kamu diplomasisi kavramı ve konusu Türkiye’de 2000’li yıllarla birlikte akademik literatürde yer almaya başlamış, uluslararası ilişkiler, dış politika ve diplomasi alanının yanı sıra medya, iletişim ve halkla ilişkiler çalışmaları alanıyla ilişkilendirilmiş ve bağlantılar kurulmuştur.

References

  • Amstrong, Matthew C., “Operationalizing Public Diplomacy”, Handbook of Public Diplomacy, Nancy Snow ve Philip M. Taylor (eds.), New York, Routledge, 2009.
  • Aydemir, Emrah, Dış Politikada Yumuşak Güç ve Medya, İstanbul: Kalkedon Yayınları, 2016.
  • Bağçe, Emre, “Emperyalizm Kuramları ve Amerikan Kamu Diplomasisi”, İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 2003, sy. 28, s. 63-79.
  • Baritci, Fatih ve Aydeniz, Hediyetullah, “Kamu Diplomasisi Aracı Olarak Medya: TRT World Örneği”, Erciyes İletişim Dergisi, 2019, c. 6, sy. 2, s. 1551-1576.
  • CPD, “What’s PD?, 2021, https://uscpublicdiplomacy.org/page/what-is-pd
  • Cull, Nicholas J., Public Diplomacy: Lessons from the Past, Los Angeles: Figueroa Press, 2009.
  • Cull, Nicholas J., “Public Diplomacy Before Gullion”, Handbook of Public Diplomacy,
  • Nancy Snow ve Philip M. Taylor (eds.), Routledge, 2008.
  • Ertekin, Bülend A., “Uluslararası Sistemde Görsel-İşitsel Medyanın Kamu Diplomasisi ve Kamuoyu Yaratmadaki Önemi: TRT’nin Türkçe Dışında Yayın Yapan Kanalları Üzerine Bir İnceleme”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 2012, c.11, sy. 42, s. 323-354.
  • Freitag, Alan R. ve Ashli Q. Stokes, Global Public Relations, U.S.A.: Routledge, 2009.
  • Grunig, James E., “Communication, Public Relations and Effective Organizations: An Overview of the Book”, Excelence in Public Relations and Communication Management, James E.Grunig (ed.), Routledge, 1992.
  • Günek, Abdulsamet, “Amerikan Kamu Diplomasisinin Üç Evresi: Propaganda, Geleneksel Kamu Diplomasisi ve Stratejik İletişim”, The Journal of Social Science, 2018, c. 2, sy. 3, s. 54-72.
  • Heath, Robert, L., “A Rhetorical Enactment Rationale for Public Relations”, Handbook of Public Relations, Robert L. Heath (ed.), Sage Publication Inc., 2001.
  • İletişim Başkanlığı, “Vizyon-Misyon”, 2021, https://www.iletisim.gov.tr/turkce/vizyon-misyon.
  • İskit, Temel, Diplomasi, Tarihi, Teorisi, Kurumları ve Uygulamaları, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2007.
  • Jacquie L’Etang, “Radical PR’ - Catalyst for Change or An Aporia?”, Ethical Space: The International Journal of Communication Ethics, 2009, c. 6, sy. 2, s. 13-18.
  • Kalın, İbrahim, “Soft Power and Public Diplomacy in Turkey”, Perceptions: Journal of International Affairs, 2011, c. 16, sy. 3, s. 5-23.
  • Karadağ, Haluk, “Bir Dış Politika Tekniği Olarak Kamu Diplomasisi: Karar Verme Süreci Üzerine Etkisi”, Doktora tezi, G.Ü. SBE, 2012.
  • Kavoğlu, Samet, “Yapılandırmacı Perspektiften Kamu Diplomasisi ve Türkiye: ABD Yazılı Basınından Yansımalar”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2013, c. 2, sy. 45, s. 115-128.
  • Kılıçaslan, Emine, “Marka İnşası Bağlamında Türk Kamu Diplomasisi: Başbakanlık Kamu Diplomasisi Koordinatörlüğü ve Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı Örnekleri”, ARTS: Artuklu Sanat ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2020, sy. 3, s. 64-83.
  • Koçer, Dilara Nergishan, “Türkiye’de “Kamu Diplomasisi”nin Kurumsallaşması: Matbuat İdaresi’nden İletişim Başkanlığı’na”, Konya Sanat, 2019, sy. 2, s. 87-102.
  • Köksoy, Ergün, “Halkla İlişkiler Bağlamında Kamu Diplomasisi Yönetimi: Türkiye’nin Kamu Diplomasisindeki Yetkinlik İncelemesi”, Doktora tezi, İ.Ü. SBE., 2013.
  • Kunczik, Michael, “Transnational Public Relations by Foreign Governments”, The Global Public Relations Handbook, Krishnamurthy Sriramesh ve Dejan Veri (eds.), New Jersey: Lawrence Erlbaum, 2003.
  • Ndoye, Ibrahima, “Crafting the Image of Nations in Foreign Audiences: How Developing Countries Use Public Diplomacy and Public Relations?”, 2009, http://www.instituteforpr.org/wpcontent/uploads/ImageInForeignAudiences.pdf.
  • Nye, Joseph & Cohen, Craig & Armitage, Richard L., “CSIS Commission on Smart Power. A smarter, more secure America, Center for Strategic and International Studies”, Washington, 2007, https://www.csis.org/analysis/smarter-moresecure-america.
  • Nye, Joseph, “Public Diplomacy and Soft Power”, The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 2008, sy. 616, s. 94-109.
  • Nye, Joseph, “Hard, Soft, and Smart Power”, The Oxford Handbook of Modern Diplomacy, Andrew F. Cooper, Jorge Heine ve Ramesh Thakur (eds.), 2013, s. 1-20.
  • Nye, Joseph, “Soft Power”, Foreign Policy, sy. 80, Twentieth Anniversary, 1990, s. 153-171.
  • Pigman, Geoffrey Allen ve Anthony Deos, “Consuls for Hire: Private Actors, Public Diplomacy, Place Branding and Public Diplomacy”, St Antony’s International Review, 2008, c. 4, sy. 1, s. 16-52.
  • Potter, Evan, Branding Canada, Canada: McGill-Quenn’s University Press, 2009.Rawnsley, Gary, “Introduction to “International Broadcasting and Public Diplomacy in the 21st Century””, Media and Communication, 2016, c. 4, sy. 2, s. 42-45.
  • Signitzer, Benno & Coombs, Timothy, “Public Relations and Public Diplomacy: Conceptual Convergence”, Public Relations Review, 1992, c. 18, sy. 1, s. 137-147.
  • Signitzer, Benno, “Public Relations and Public Diplomacy: Some Conceptual Explorations”, Public Relations Research, Ansgar Zerfass., Betteke Van Ruler ve Krishnamurthy Netherlands (eds.), Verlag für Sozialwissenschaften, 2008, s. 205-218.
  • Szondi, Gygörgy, “Central and Eastern European Public Diplomacy”, Handbook of Public Diplomacy, Nancy Snow ve Philip M. Taylor (eds.), Routledge, 2009.
  • Szondi, Gygörgy, Public Diplomacy and Nation Branding: Conceptual Similarities and Diffirences, Netherlands Institute of International Relations Clingendael, October, 2008.
  • Şimşek, Hasan ve Ali Yıldırım, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2016.
  • TRT, “Tarihçe”, 2021, http://www.trt.net.tr/Kurumsal/tarihce.aspx.
  • TRTHABER, “Anadolu Ajansının bir asırlık haber yolculuğu”, 2020, https://www.trthaber.com/haber/turkiye/anadolu-ajansinin-bir-asirlik-haber-yolculugu-473528.html.
  • Tuch, Hans N., Communicating with the World: U.S. Public Diplomacy Overseas, St. Martin’s Press Inc, 1990.
  • Tuncer, Hüner, Diplomasinin Evrimi-Gizli Diplomasiden Küresel Diplomasiye, İstanbul: Kaynak Yayınları, 2009.
  • Watson, Forrest, “Mitigating Anti-Americanism in Turkey Through Puplic Diplomacy”, Yüksek Lisans tezi, B.Ü. ESBE, 2007.
  • Wilcox, Dennis L. ve Glen T. Cameron, Public Relations Strategies and Tactics, 8. Baskı, Boston: Allyn and Bacon, 2006.
  • Yağmurlu, Aslı, “Halkla İlişkiler Yöntemi Olarak Kamu Diplomasisi”, İletişim Araştırmaları, 2007, c. 5, sy. 1, s. 9-38.
  • Yıldırım, Gonca, Uluslararası Halkla İlişkiler Perspektifinden Kamu Diplomasisi, İstanbul: Beta Yayınları, 2015.
  • Yun, Seong-Hun ve Elizabeth L. Toth, Future Sociological Public Diplomacy and the Role of Public Relations: Evolution of Public Diplomacy, American Behavioral Scientist, Sage, 2009.
  • Zaharna, Rhonda S., “Mapping out a Spectrum of Public Diplomacy Initiatives-Information and Relational Communication Frameworks”, Handbook of Public Diplomacy, Nancy Snow ve Philip M.Taylor (eds.), Routledge, 2009.
  • Zengin, Gürkan, Hoca, Türk Dış Politikasında Davutoğlu Etkisi, İstanbul: İnkilap Yayınları, 2010

LITERATURE ON PUBLIC DIPLOMACY IN TURKEY: PUBLIC DIPLOMACY AS A DISCIPLINE OF MEDIA, COMMUNICATION AND PUBLIC RELATIONS STUDIES

Year 2021, Volume: 19 Issue: 38, 631 - 684, 31.12.2021

Abstract

In this study, the place of public diplomacy, which can be considered as a part of the field of media, communication and public relations studies, in the academic literature in Turkey is examined. For this purpose, books, articles and theses on the concept and phenomenon of public diplomacy were examined. Thus, the
development of public diplomacy in academic literature over the years, the way it is handled and the areas that are connected, especially the field of media, communication and public relations studies, have been tried to be revealed with their general characteristics. In the article, the studies written on public diplomacy
were subjected to content analysis using different scanning tools. “Google Search Engine” was used for academic books, publishing platforms such as “Google Scholar and ResearchGate” for articles, and “YOK National Thesis Center” lists were used for academic theses. According to the results of the study, public diplomacy started to take place in the academic literature in Turkey with the 2000s, and it was associated and discussed with the field of media, communication and public relations studies, as well as the field of international relations, foreign policy and diplomacy.

References

  • Amstrong, Matthew C., “Operationalizing Public Diplomacy”, Handbook of Public Diplomacy, Nancy Snow ve Philip M. Taylor (eds.), New York, Routledge, 2009.
  • Aydemir, Emrah, Dış Politikada Yumuşak Güç ve Medya, İstanbul: Kalkedon Yayınları, 2016.
  • Bağçe, Emre, “Emperyalizm Kuramları ve Amerikan Kamu Diplomasisi”, İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 2003, sy. 28, s. 63-79.
  • Baritci, Fatih ve Aydeniz, Hediyetullah, “Kamu Diplomasisi Aracı Olarak Medya: TRT World Örneği”, Erciyes İletişim Dergisi, 2019, c. 6, sy. 2, s. 1551-1576.
  • CPD, “What’s PD?, 2021, https://uscpublicdiplomacy.org/page/what-is-pd
  • Cull, Nicholas J., Public Diplomacy: Lessons from the Past, Los Angeles: Figueroa Press, 2009.
  • Cull, Nicholas J., “Public Diplomacy Before Gullion”, Handbook of Public Diplomacy,
  • Nancy Snow ve Philip M. Taylor (eds.), Routledge, 2008.
  • Ertekin, Bülend A., “Uluslararası Sistemde Görsel-İşitsel Medyanın Kamu Diplomasisi ve Kamuoyu Yaratmadaki Önemi: TRT’nin Türkçe Dışında Yayın Yapan Kanalları Üzerine Bir İnceleme”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 2012, c.11, sy. 42, s. 323-354.
  • Freitag, Alan R. ve Ashli Q. Stokes, Global Public Relations, U.S.A.: Routledge, 2009.
  • Grunig, James E., “Communication, Public Relations and Effective Organizations: An Overview of the Book”, Excelence in Public Relations and Communication Management, James E.Grunig (ed.), Routledge, 1992.
  • Günek, Abdulsamet, “Amerikan Kamu Diplomasisinin Üç Evresi: Propaganda, Geleneksel Kamu Diplomasisi ve Stratejik İletişim”, The Journal of Social Science, 2018, c. 2, sy. 3, s. 54-72.
  • Heath, Robert, L., “A Rhetorical Enactment Rationale for Public Relations”, Handbook of Public Relations, Robert L. Heath (ed.), Sage Publication Inc., 2001.
  • İletişim Başkanlığı, “Vizyon-Misyon”, 2021, https://www.iletisim.gov.tr/turkce/vizyon-misyon.
  • İskit, Temel, Diplomasi, Tarihi, Teorisi, Kurumları ve Uygulamaları, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2007.
  • Jacquie L’Etang, “Radical PR’ - Catalyst for Change or An Aporia?”, Ethical Space: The International Journal of Communication Ethics, 2009, c. 6, sy. 2, s. 13-18.
  • Kalın, İbrahim, “Soft Power and Public Diplomacy in Turkey”, Perceptions: Journal of International Affairs, 2011, c. 16, sy. 3, s. 5-23.
  • Karadağ, Haluk, “Bir Dış Politika Tekniği Olarak Kamu Diplomasisi: Karar Verme Süreci Üzerine Etkisi”, Doktora tezi, G.Ü. SBE, 2012.
  • Kavoğlu, Samet, “Yapılandırmacı Perspektiften Kamu Diplomasisi ve Türkiye: ABD Yazılı Basınından Yansımalar”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 2013, c. 2, sy. 45, s. 115-128.
  • Kılıçaslan, Emine, “Marka İnşası Bağlamında Türk Kamu Diplomasisi: Başbakanlık Kamu Diplomasisi Koordinatörlüğü ve Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı Örnekleri”, ARTS: Artuklu Sanat ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2020, sy. 3, s. 64-83.
  • Koçer, Dilara Nergishan, “Türkiye’de “Kamu Diplomasisi”nin Kurumsallaşması: Matbuat İdaresi’nden İletişim Başkanlığı’na”, Konya Sanat, 2019, sy. 2, s. 87-102.
  • Köksoy, Ergün, “Halkla İlişkiler Bağlamında Kamu Diplomasisi Yönetimi: Türkiye’nin Kamu Diplomasisindeki Yetkinlik İncelemesi”, Doktora tezi, İ.Ü. SBE., 2013.
  • Kunczik, Michael, “Transnational Public Relations by Foreign Governments”, The Global Public Relations Handbook, Krishnamurthy Sriramesh ve Dejan Veri (eds.), New Jersey: Lawrence Erlbaum, 2003.
  • Ndoye, Ibrahima, “Crafting the Image of Nations in Foreign Audiences: How Developing Countries Use Public Diplomacy and Public Relations?”, 2009, http://www.instituteforpr.org/wpcontent/uploads/ImageInForeignAudiences.pdf.
  • Nye, Joseph & Cohen, Craig & Armitage, Richard L., “CSIS Commission on Smart Power. A smarter, more secure America, Center for Strategic and International Studies”, Washington, 2007, https://www.csis.org/analysis/smarter-moresecure-america.
  • Nye, Joseph, “Public Diplomacy and Soft Power”, The Annals of the American Academy of Political and Social Science, 2008, sy. 616, s. 94-109.
  • Nye, Joseph, “Hard, Soft, and Smart Power”, The Oxford Handbook of Modern Diplomacy, Andrew F. Cooper, Jorge Heine ve Ramesh Thakur (eds.), 2013, s. 1-20.
  • Nye, Joseph, “Soft Power”, Foreign Policy, sy. 80, Twentieth Anniversary, 1990, s. 153-171.
  • Pigman, Geoffrey Allen ve Anthony Deos, “Consuls for Hire: Private Actors, Public Diplomacy, Place Branding and Public Diplomacy”, St Antony’s International Review, 2008, c. 4, sy. 1, s. 16-52.
  • Potter, Evan, Branding Canada, Canada: McGill-Quenn’s University Press, 2009.Rawnsley, Gary, “Introduction to “International Broadcasting and Public Diplomacy in the 21st Century””, Media and Communication, 2016, c. 4, sy. 2, s. 42-45.
  • Signitzer, Benno & Coombs, Timothy, “Public Relations and Public Diplomacy: Conceptual Convergence”, Public Relations Review, 1992, c. 18, sy. 1, s. 137-147.
  • Signitzer, Benno, “Public Relations and Public Diplomacy: Some Conceptual Explorations”, Public Relations Research, Ansgar Zerfass., Betteke Van Ruler ve Krishnamurthy Netherlands (eds.), Verlag für Sozialwissenschaften, 2008, s. 205-218.
  • Szondi, Gygörgy, “Central and Eastern European Public Diplomacy”, Handbook of Public Diplomacy, Nancy Snow ve Philip M. Taylor (eds.), Routledge, 2009.
  • Szondi, Gygörgy, Public Diplomacy and Nation Branding: Conceptual Similarities and Diffirences, Netherlands Institute of International Relations Clingendael, October, 2008.
  • Şimşek, Hasan ve Ali Yıldırım, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2016.
  • TRT, “Tarihçe”, 2021, http://www.trt.net.tr/Kurumsal/tarihce.aspx.
  • TRTHABER, “Anadolu Ajansının bir asırlık haber yolculuğu”, 2020, https://www.trthaber.com/haber/turkiye/anadolu-ajansinin-bir-asirlik-haber-yolculugu-473528.html.
  • Tuch, Hans N., Communicating with the World: U.S. Public Diplomacy Overseas, St. Martin’s Press Inc, 1990.
  • Tuncer, Hüner, Diplomasinin Evrimi-Gizli Diplomasiden Küresel Diplomasiye, İstanbul: Kaynak Yayınları, 2009.
  • Watson, Forrest, “Mitigating Anti-Americanism in Turkey Through Puplic Diplomacy”, Yüksek Lisans tezi, B.Ü. ESBE, 2007.
  • Wilcox, Dennis L. ve Glen T. Cameron, Public Relations Strategies and Tactics, 8. Baskı, Boston: Allyn and Bacon, 2006.
  • Yağmurlu, Aslı, “Halkla İlişkiler Yöntemi Olarak Kamu Diplomasisi”, İletişim Araştırmaları, 2007, c. 5, sy. 1, s. 9-38.
  • Yıldırım, Gonca, Uluslararası Halkla İlişkiler Perspektifinden Kamu Diplomasisi, İstanbul: Beta Yayınları, 2015.
  • Yun, Seong-Hun ve Elizabeth L. Toth, Future Sociological Public Diplomacy and the Role of Public Relations: Evolution of Public Diplomacy, American Behavioral Scientist, Sage, 2009.
  • Zaharna, Rhonda S., “Mapping out a Spectrum of Public Diplomacy Initiatives-Information and Relational Communication Frameworks”, Handbook of Public Diplomacy, Nancy Snow ve Philip M.Taylor (eds.), Routledge, 2009.
  • Zengin, Gürkan, Hoca, Türk Dış Politikasında Davutoğlu Etkisi, İstanbul: İnkilap Yayınları, 2010
There are 46 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Ergün Köksoy 0000-0003-4135-6233

Early Pub Date December 31, 2021
Publication Date December 31, 2021
Submission Date November 15, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 19 Issue: 38

Cite

APA Köksoy, E. (2021). Türkiye’de Kamu Diplomasisi Akademik Literatürü Üzerine Bir İnceleme: Medya, İletişim ve Halkla İlişkiler Çalışmaları Alanı Olarak Kamu Diplomasisi. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 19(38), 631-684.
AMA Köksoy E. Türkiye’de Kamu Diplomasisi Akademik Literatürü Üzerine Bir İnceleme: Medya, İletişim ve Halkla İlişkiler Çalışmaları Alanı Olarak Kamu Diplomasisi. TALİD. December 2021;19(38):631-684.
Chicago Köksoy, Ergün. “Türkiye’de Kamu Diplomasisi Akademik Literatürü Üzerine Bir İnceleme: Medya, İletişim Ve Halkla İlişkiler Çalışmaları Alanı Olarak Kamu Diplomasisi”. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi 19, no. 38 (December 2021): 631-84.
EndNote Köksoy E (December 1, 2021) Türkiye’de Kamu Diplomasisi Akademik Literatürü Üzerine Bir İnceleme: Medya, İletişim ve Halkla İlişkiler Çalışmaları Alanı Olarak Kamu Diplomasisi. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi 19 38 631–684.
IEEE E. Köksoy, “Türkiye’de Kamu Diplomasisi Akademik Literatürü Üzerine Bir İnceleme: Medya, İletişim ve Halkla İlişkiler Çalışmaları Alanı Olarak Kamu Diplomasisi”, TALİD, vol. 19, no. 38, pp. 631–684, 2021.
ISNAD Köksoy, Ergün. “Türkiye’de Kamu Diplomasisi Akademik Literatürü Üzerine Bir İnceleme: Medya, İletişim Ve Halkla İlişkiler Çalışmaları Alanı Olarak Kamu Diplomasisi”. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi 19/38 (December 2021), 631-684.
JAMA Köksoy E. Türkiye’de Kamu Diplomasisi Akademik Literatürü Üzerine Bir İnceleme: Medya, İletişim ve Halkla İlişkiler Çalışmaları Alanı Olarak Kamu Diplomasisi. TALİD. 2021;19:631–684.
MLA Köksoy, Ergün. “Türkiye’de Kamu Diplomasisi Akademik Literatürü Üzerine Bir İnceleme: Medya, İletişim Ve Halkla İlişkiler Çalışmaları Alanı Olarak Kamu Diplomasisi”. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, vol. 19, no. 38, 2021, pp. 631-84.
Vancouver Köksoy E. Türkiye’de Kamu Diplomasisi Akademik Literatürü Üzerine Bir İnceleme: Medya, İletişim ve Halkla İlişkiler Çalışmaları Alanı Olarak Kamu Diplomasisi. TALİD. 2021;19(38):631-84.