BibTex RIS Cite

Multicultural Education in the Curriculum of Social Studies: A Content Analysis

Year 2018, Volume: 2 Issue: 2, 117 - 129, 01.09.2018

Abstract

The main aim of the study is to examine the curriculum of social studies in 2018 in terms of multicultural education. The study was designed in accordance with qualitative research methods. In this context, the Social Studies curriculum of 2018 was examined in the context of multicultural education by using the document examination technique used in the analysis of written materials. Content analysis technique was used to determine the elements of multicultural education in the curriculum of social studies. Thus, the specific objectives, skills, values and achievements in the curriculum were examined and analyzed in detail. The Social Studies Curriculum of 2018 is structured within the framework of 7 learning areas. It was found that most of the objectives in the learning domains of “Culture and Heritage” and “Global Connections” and some of the objectives in the study domains of “Active Citizenship “and “People, Places and Environments” are consistent with the principles of multicultural education. It can be concluded that the understanding of multicultural education in teaching programs has remained same from 2005 to 2018

References

  • Açıkalın, M. (2010). Sosyal bilgiler eğitiminde yeni yaklaşımlar çokkültürlü ve küresel eğitim. Elemantary Education Online, 9 (3), 1226-1237.
  • Akar, C ve Keyvanoğlu, A.(2016). “2009 ve 2015 Hayat Bilgisi Programlarının Çokkültürlü Eğitim Bağlamında Karşılaştırılması”. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 17, Sayı 2, Ağustos 2016, Sayfa 731-749
  • Akhan, O. ve Yalçın, A.( 2016). Sosyal bilgiler öğretim programlarında çokkültürlü eğitimin yeri. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 23-46.
  • Bahadır, Ö. (2016). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin çokkültürlülük ve çokkültürlü eğitim algılarının değerlendirilmesi: Kocaeli örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya
  • Barın, Taylan (2011) Çokkültürcülük teorisi ve ulus-devlet anlayışına etkileri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Berg, B. L., & Lune, H. (2012). Qualitative research methods for the social sciences (8th ed.). Boston: Pearson.
  • Cırık, İ. (2008). Çok kültürlü eğitim ve yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (34), 27-40.
  • Demirsoy, M. (2013). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının çokkültürlülüğe ilişkin görüşleri ve çokkültürlü eğitime yaklaşımları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Doytcheva, M. (2009). Çokkültürlülük (3.Baskı). (T. Akıncılar Onmuş, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Güven, E. D. (2005). Eğitim üzerine yinelenen eleştiriler, alternatif öneriler. PİVOLKA, 4(17), 6-8 Kaya, Y. (2014). Öğretmen adaylarının çokkültürlü eğitim hakkındaki bilgi, farkındalık ve yeterliliklerinin belirlenmesi. Asya Öğretim Dergisi, 2 (1), 102- 115.
  • Keskin, Y. ve Yaman, E. (2014). İlköğretim sosyal bilgiler programı ve ders kitaplarında yeni bir paradigma: çokkültürlü eğitim. Turkish Studies, 9(2), 933-960.
  • Kymlicka, W. (1998). Çokkültürlü yurttaşlık [azınlık haklarının liberal teorisi] (A.Yılmaz, Çev.) (1. Baskı). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • MEB (2018a). Hayat bilgisi dersi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx Erişim tarihi: 11 Eylül 2019
  • MEB (2018b). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx Erişim tarihi: 10 Ekim 2019
  • MEB (2018c). Türkçe dersi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx Erişim tarihi: 3 Ekim 2019
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research (3th ed.). San Francisco: A Wiley Imprint.
  • Miles, M. B., & Huberman, M. A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London: Sage
  • Tay, B. ve Baş, M.(2015), Çokkültürlü eğitim anlayışı temelli öğrenme-öğretme yaklaşımı, Ed. Gülay Ekici (Ed.). Etkinlik örnekleriyle güncel öğrenme-öğretme yaklaşımları-III (ss. 61-95). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Tay, B., Durmaz, F.Z. ve Şanal, M. (2013). Sosyal bilgiler dersi kapsamında öğrencilerin değer ve değerler eğitimine ilişkin görüşleri. GEFAD/GUJGEF, 33(1), 67-93
  • Yalçın, C. (2002). Çokkültürcülük bağlamında Türkiye’den batı Avrupa ülkelerine göç. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(1), 45-60.
  • Yazıcı, S., Başol, G. ve Toprak, G. (2009). Öğretmenlerin çokkültürlü eğitim tutumları bir güvenirlik ve geçerlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (38), 318-334.
  • Yıldırım A. ve Şimşek H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINDA ÇOKKÜLTÜRLÜ EĞİTİM: BİR İÇERİK ANALİZİ

Year 2018, Volume: 2 Issue: 2, 117 - 129, 01.09.2018

Abstract

Bu çalışmanın temel amacı 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının çokkültürlü eğitim bağlamında incelenmesidir. Çalışma nitel bir araştırma yöntemlerine uygun bir şekilde tasarlanmıştır. Bu doğrultuda yazılı materyallerin analizinde kullanılan dokuman inceleme tekniğinden yararlanarak 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı çok kültürlü eğitim kapsamında incelenmiştir. Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında çokkültürlü eğitime ilişkin unsurları tespit emek için içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Böylece öğretim programında yer alan özel amaçlar, beceriler, değerler ve kazanımlar detaylı bir biçimde incelenmiş ve analiz edilmiştir. 2018 Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı 7 öğrenme alanı çerçevesinde yapılandırılmıştır. Özellikle “Kültür ve Miras” ve “Küresel Bağlantılar” öğrenme alanlarındaki kazanımların çoğunun ve “Etkin Vatandaşlık” ve “İnsanlar Yerler ve Çevreler” öğrenme alanlarındaki kazanımların kısmen çok kültürlü eğitim ilkelerine uygun olduğu tespit edilmiştir. Öğretim programlarında çokkültürlü eğitim ile ilgili anlayışın 2005 ten 2018’e farklılık göstermeden devam ettiği sonucuna ulaşılabilir.

References

  • Açıkalın, M. (2010). Sosyal bilgiler eğitiminde yeni yaklaşımlar çokkültürlü ve küresel eğitim. Elemantary Education Online, 9 (3), 1226-1237.
  • Akar, C ve Keyvanoğlu, A.(2016). “2009 ve 2015 Hayat Bilgisi Programlarının Çokkültürlü Eğitim Bağlamında Karşılaştırılması”. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 17, Sayı 2, Ağustos 2016, Sayfa 731-749
  • Akhan, O. ve Yalçın, A.( 2016). Sosyal bilgiler öğretim programlarında çokkültürlü eğitimin yeri. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(2), 23-46.
  • Bahadır, Ö. (2016). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin çokkültürlülük ve çokkültürlü eğitim algılarının değerlendirilmesi: Kocaeli örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya
  • Barın, Taylan (2011) Çokkültürcülük teorisi ve ulus-devlet anlayışına etkileri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Berg, B. L., & Lune, H. (2012). Qualitative research methods for the social sciences (8th ed.). Boston: Pearson.
  • Cırık, İ. (2008). Çok kültürlü eğitim ve yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (34), 27-40.
  • Demirsoy, M. (2013). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının çokkültürlülüğe ilişkin görüşleri ve çokkültürlü eğitime yaklaşımları. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Doytcheva, M. (2009). Çokkültürlülük (3.Baskı). (T. Akıncılar Onmuş, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Güven, E. D. (2005). Eğitim üzerine yinelenen eleştiriler, alternatif öneriler. PİVOLKA, 4(17), 6-8 Kaya, Y. (2014). Öğretmen adaylarının çokkültürlü eğitim hakkındaki bilgi, farkındalık ve yeterliliklerinin belirlenmesi. Asya Öğretim Dergisi, 2 (1), 102- 115.
  • Keskin, Y. ve Yaman, E. (2014). İlköğretim sosyal bilgiler programı ve ders kitaplarında yeni bir paradigma: çokkültürlü eğitim. Turkish Studies, 9(2), 933-960.
  • Kymlicka, W. (1998). Çokkültürlü yurttaşlık [azınlık haklarının liberal teorisi] (A.Yılmaz, Çev.) (1. Baskı). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • MEB (2018a). Hayat bilgisi dersi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx Erişim tarihi: 11 Eylül 2019
  • MEB (2018b). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx Erişim tarihi: 10 Ekim 2019
  • MEB (2018c). Türkçe dersi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı. http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx Erişim tarihi: 3 Ekim 2019
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research (3th ed.). San Francisco: A Wiley Imprint.
  • Miles, M. B., & Huberman, M. A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London: Sage
  • Tay, B. ve Baş, M.(2015), Çokkültürlü eğitim anlayışı temelli öğrenme-öğretme yaklaşımı, Ed. Gülay Ekici (Ed.). Etkinlik örnekleriyle güncel öğrenme-öğretme yaklaşımları-III (ss. 61-95). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
  • Tay, B., Durmaz, F.Z. ve Şanal, M. (2013). Sosyal bilgiler dersi kapsamında öğrencilerin değer ve değerler eğitimine ilişkin görüşleri. GEFAD/GUJGEF, 33(1), 67-93
  • Yalçın, C. (2002). Çokkültürcülük bağlamında Türkiye’den batı Avrupa ülkelerine göç. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(1), 45-60.
  • Yazıcı, S., Başol, G. ve Toprak, G. (2009). Öğretmenlerin çokkültürlü eğitim tutumları bir güvenirlik ve geçerlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (38), 318-334.
  • Yıldırım A. ve Şimşek H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Adem Beldağ This is me

Nurseda Teymur This is me

Publication Date September 1, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Beldağ, A., & Teymur, N. (2018). SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMINDA ÇOKKÜLTÜRLÜ EĞİTİM: BİR İÇERİK ANALİZİ. Türk Akademik Yayınlar Dergisi (TAY Journal), 2(2), 117-129.

25622   2841219117  1911819119                27281 27284 27285 27290   27291 27292 27294 28976