Bu araştırmada, disleksi tanılı öğrencilerin okuma akıcılığının ve okuduğunu anlama becerilerinin arttırılmasında OpenDyslexic yazı tipinin etkisi incelenmiştir. Bu amaç dahilinde OpenDyslexic yazı tipinin okuma güçlüğü olan öğrencilerin; a) sesli okuma hızının artırılmasındaki etkisine, b) okuma doğruluğunun artırılmasındaki etkisine, c) prozodik okuma düzeylerinin artırılmasındaki etkisine, d) okuma düzeylerinin artırılmasındaki etkisine, e) okuduğunu anlama düzeylerinin artırılmasındaki etkisine bakılmıştır. Araştırmaya "Öğrenme Güçlüğü" tanılı ve "Skolastik Becerilerde Karma Tip Bozukluk" alt tanılı üç öğrenci katılmıştır. Katılımcılar 10 yaşında ve dördüncü sınıf düzeyindedir. Araştırmada tek denekli araştırma desenlerinden “Denekler Arası Çoklu Yoklama Modeli” kullanılmıştır. Araştırma verilerinin toplanabilmesi için dördüncü sınıf düzeyine uygun metinler kullanılmıştır. Araştırmanın başlama düzeyinde ders kitaplarında kullanılan fontta metinlerle çalışılmış, uygulama evresinde ise metinler OpenDyslexic fonta çevrilmiştir. Araştırma sonuçları, okuma akıcılığının ve okuduğunu anlama düzeyinin arttırılmasında OpenDyslexic fontun üç öğrencide de etkili olduğunu göstermektedir. Katılımcıların okuma hızında, okuma doğruluğunda, prozodik okumalarında ve okuduğunu anlama becerilerinde artış tespit edilmiştir. Okul ders kitaplarında OpenDyslexic yazı tipi ile hazırlanmış metinlere yer verilmesi önerilmektedir.
Disleksi OpenDyslexic Öğrenme güçlüğü Özel öğrenme güçlüğü Skolastik becerilerde karma tip bozukluk
In this study, the effect of OpenDyslexic font on increasing the reading fluency and reading comprehension skills of students with dyslexia was investigated. For this purpose, the effect of OpenDyslexic font on increasing the reading speed, reading accuracy, prosodic reading levels, reading levels and reading comprehension levels of students with reading difficulties was examined. Three students with a diagnosis of "Learning Disability" and a subdiagnosis of "Mixed-Type Disorder in Scholastic Skills" participated in the study. Participants are 10 years old and fourth grade level. In the study, "Inter-Subject Multiple Probe Model", one of the single-subject research designs, was used. In order to collect the research data, texts suitable for the fourth grade level were used. At the beginning level of the research, the texts in the font used in the textbooks were studied, and in the application phase, the texts were converted to OpenDyslexic font. Research results show that OpenDyslexic font is effective in increasing reading fluency and reading comprehension level in all three students. There was an increase in participants' reading speed, reading accuracy, prosodic reading and reading comprehension skills. It is recommended to include texts prepared with OpenDyslexic font in school textbooks.
Dyslexia OpenDyslexic Learning disability Specific learning disability Mixed-type disorder in scholastic skills
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 1 |