The aim of this study is to compare the Turkish and English language teaching programs as foreign languages in terms of basic foundations and implementation methods. This study, which utilizes a descriptive scanning method, utilizes the data sources of the Turkish Language Teaching Program as a Foreign Language (2020), the English Course Teaching Program (Elementary School and Middle School Grades 2, 3, 4, 5, 6, 7, and 8) (2018), and the High School English Course (Grades 9, 10, 11, and 12) Teaching Program currently published and in effect by the Ministry of National Education. Through document analysis, it has been revealed that the Turkish Language Teaching Program as a Foreign Language (2020) has a greater diversity and currency of basic foundations compared to the English Teaching Programs. Furthermore, in terms of implementation methods, the Turkish Language Teaching Program as a Foreign Language (2020) is more detailed.
Bu çalışmanın amacı, yabancı dil olarak Türkçe ve İngilizce öğretimi programlarını, temel dayanaklar ve uygulanma biçimleri açısından karşılaştırmaktır. Betimsel tarama yöntemi kullanılan bu çalışmada, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yayımlanan ve yürürlükte olan Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi Programı (2020), İngilizce Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) (2018) ve Ortaöğretim İngilizce Dersi (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar) Öğretim Programı veri kaynağını oluşturmaktadır. Doküman analizi yoluyla incelemesi yapılan programlarda, Yabancı Dil Olarak Türkçe Programı’ndaki (2020) temel dayanakların çeşitliliğinin ve güncelliğinin İngilizce Öğretimi Programlarına göre daha fazla olduğu, programların uygulanma biçimleri açısından da Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Programı’nın (2020) daha detaylı olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | October 29, 2023 |
Publication Date | November 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 3 |