Bu çalışmanın amacı, özel öğrenme güçlüğü tanısı almış bireylerin fiziksel aktivite düzeyi ile sosyal beceri düzeyi arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma, nicel araştırma modellerinden biri olan tarama modelinde, betimsel niteliktedir. Çalışmaya, özel öğrenme güçlüğü [ÖÖG] tanısı almış toplam 210 birey (100 kadın, 110 erkek) katılmıştır. Bireylerin fiziksel aktivite düzeylerini belirlemek için 'Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi (Kısa Form) ve sosyal beceri düzeylerini belirlemek için 'Çocuklar İçin Sosyal Beceriler Ölçeği' kullanılmıştır. Araştırmanın verileri SPSS 25 paket programı ile analiz edilmiştir. Normallik analizi sonucunda verilerin normal dağıldığı belirlenmiştir. Bu nedenle, istatistiksel analizler parametrik testler olan bağımsız örneklem t-testi ve tek yönlü varyans analizi ile yapılmıştır. Gruplar arasındaki ilişkiyi belirlemek için Pearson korelasyon analizi yapılmıştır. Anlamlılık değeri p<.05 olarak belirlenmiştir. Cinsiyete göre bireylerin sosyal becerileri arasında ve fiziksel aktivite düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır (p>.05). Bireylerin fiziksel aktivite düzeyi ile sosyal beceri düzeyi arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur (r=.367, p<.001). Çalışmanın sonuçlarına göre, ÖÖG tanısı almış bireylerin fiziksel aktivite düzeyi arttıkça, sosyal beceri düzeyleri de artmaktadır. Bu bireylerin sosyal beceri düzeylerini artırmak için egzersiz, oyun ve spor gibi fiziksel aktivitelere katılmaları teşvik edilmelidir.
The aim of this study is to examine the relationship between physical activity level and social skill level of individuals diagnosed with special learning disabilities. The research is descriptive by nature, one of the quantitative research models (screening). A total of 210 (100 female, 110 male) individuals diagnosed with Special Learning Disability [SLD] participated in the study. The 'International Physical Activity Questionnaire (Short)' was used to determine the physical activity level of individuals, and the 'Social Skills Scale for Children' was used to determine the social skill level. The data of the research were analyzed with the SPSS 25 package program. As a result of the normality analysis, it was determined that the data were normally distributed. For this reason, statistical analyzes were made with the ındependent sample t-test and one-way analysis of variance, which are parametric tests. Pearson correlation analysis was performed to determine the relationship between the groups. The significance value was determined as p<.05. No significant difference was found between the social skills of individuals according to gender, and there was no significant difference between the physical activity levels of individuals according to gender (p>.05). A positive and significant relationship was found between individuals' physical activity level and social skill level (r=.367, p<.001). According to the results of the study, as the level of physical activity increments individuals with SLD, the level of social skills also increases. These individuals should be encouraged to participate in physical activities such as exercise, games and sports in order to increase their social skill levels.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports Pedagogy |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 2 |