The education system should be updated in accordance with the needs and should be open to innovations. Teaching methods and materials should also adapt to these changes. The abolition of teacher's guidebooks as of the 2018-2019 academic year has had significant effects on the education system. The purpose of this study is to examine the views of social studies teachers on the abolition of teacher's guidebooks. The participants of the study, which was conducted with qualitative research method, were 15 social studies teachers, 4 females and 11 males, who started working in Erzincan before 2018. Data were collected with an 8-item semi-structured interview form in the autumn semester of the 2023-2024 academic year and evaluated by content analysis method. The results show that teachers' guidebooks are used at least at one stage of the course, and this has both positive and negative effects on professional development, time management, freedom and creativity. In addition, it was found that teachers needed guidebooks more in the first years of the profession and did not use daily plans. In this context, the question of whether guidebooks should be redistributed has led to the conclusions that they should be redistributed, should not be redistributed, and should be revised and then redistributed.
Bu araştırma makalesinde akademik ve bilimsel etik kuralara uyulmuştur.
Eğitim sistemi, ihtiyaçlara uygun bir şekilde güncellenmeli ve yeniliklere açık olmalıdır. Öğretim yöntemleri ve materyalleri de bu değişimlere uyum sağlamalıdır. 2018-2019 eğitim-öğretim yılından itibaren öğretmen kılavuz kitaplarının kaldırılması, eğitim sistemi üzerinde önemli etkiler yaratmıştır. Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmenlerinin kılavuz kitaplarının kaldırılmasına ilişkin görüşlerini incelemektir. Nitel araştırma yöntemi ile gerçekleştirilen çalışmanın katılımcıları, 2018 yılından önce Erzincan’da göreve başlayan 4 kadın ve 11 erkek olmak üzere toplam 15 sosyal bilgiler öğretmenidir. 2023-2024 akademik yılı güz döneminde 8 maddeli yarı yapılandırılmış bir görüşme formu ile veriler toplanmış ve içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmiştir. Sonuçlar, öğretmenlerin kılavuz kitaplarının dersin en az bir aşamasında kullanıldığını ve bunun mesleki gelişim, zaman yönetimi, özgürlük ve yaratıcılık üzerinde hem olumlu hem de olumsuz etkileri olduğunu göstermektedir. Ayrıca, öğretmenlerin mesleğin ilk yıllarında kılavuz kitaplara daha fazla ihtiyaç duyduğu ve günlük plan kullanmadıkları tespit edilmiştir. Bu bağlamda kılavuz kitaplar tekrar dağıtılmalı mı sorusuna dağıtılmalı, dağıtılmamalı ve revize edilip dağıtılmalı sonucu ortaya çıkmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Social Studies Education, Other Fields of Education (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2024 |
Submission Date | September 29, 2024 |
Acceptance Date | November 28, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 3 |