Çelik kirişler yüksek
açıklıkları geçmek için kullanılmaktadır. Eğilme etkisi altında çelik kirişler
de açıklık, gövde yüksekliği, gövde kalınlığı, berkitme aralığı ve kalınlığına
bağlı olarak gövde buruşması, üst başlık ezilmesi veya zayıf eksen etrafında
eğilmesi gibi göçme şekilleri oluşmaktadır. Çelik kirişlerde meydana gelecek
olan istenmeyen ani şekil değiştirmelerin önüne geçebilmek ve yük aktarımında
sürekliliği sağlayabilmek için berkitme levhaları sıklıkla kullanılmaktadır.
Sayısal olarak yapılan bu çalışmada çelik
köprülerde kullanılan eğilme etkisi altındaki çelik yapma I kesit kirişlerde,
berkitme levhalarının boyut ve yerleşim şeklinin davranışa etkisi
incelenmiştir. İncelemede 6000mm açıklığa sahip yapma kesit bir kiriş ANSYS
sonlu elemanlar programında sayısal olarak modellenmiş ve iki noktadan yükleme yapılmıştır.
Çelik kiriş gövde kalınlığı 3, 6 ve 10mm alınarak kiriş eğilme davranışı
belirlenmiştir. Berkitme elemanlarının davranışa etkisinin incelenmesi amacıyla
berkitme levhaları 500, 1000 ve 2000mm aralığında üç farklı aralıkta, cidar
kalınlıkları ise 3, 6 ve 10 mm kalınlığında alınarak sayısal modeller statik
olarak yüklenmiştir.
Yükleme sonucunda kiriş
üzerinde meydana gelen burkulma durumları, deplasman, kapasite ve şekil
değiştirme değerleri karşılaştırılmalı olarak sunulmuştur. Bu durumda tasarımda
kullanılan berkitme levhalarının dizayn parametreleri irdelenmiş ve tasarımcı
için uygun parametreler belirlenmeye çalışılmıştır.
Çelik köprüler çelik yapılar yapma kesit çelik profil eğilme deneyi statik yükleme deplasman kontrollü yükleme sonlu elemanlar analiz yöntemi nonlineer analiz
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | January 22, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 7 Issue: 1 |