BibTex RIS Cite

Üniversite Öğrencileri Çocuk Haklarını Ne Kadar Biliyor?

Year 2016, Volume: 10 Issue: 3, 186 - 193, 01.08.2016

Abstract

Amaç: Çocukluk döneminden yeni çıkmış ve profesyonel yaşama hazırlık aşamasında olan gençlerin çocuk hakları konusundaki bilgileri ve bakış açıların geliştirilmesi gerekmektedir. Bu çalışmanın amacı öğrencilerin üniversiteye başladıklarında ve üniversite yıllarının arasında çocuk hakları (ÇH) konusundaki bilgi değişimini görmektir.Gereç ve Yöntemler: Kesitsel tipteki araştırma Türkiye’nin dokuz üniversitesinin 1 ve 4. sınıf öğrencileri ile yapılmıştır. Araştırma sırasında ağırlıklı örnekleme tekniği kullanılmış ve veri toplama aşamaları sonucunda 6.038 öğrenciye ulaşılmıştır; 5.221 öğrenci analize alınmıştır. Veriler bazı sosyodemografik özellikler Çocuk Haklarına Dair Sözleşme (ÇHS) ile sağlık, katılım, korunma ve gelişim konusunda verilen cümlelerin değerlendirilmesinin beklendiği bir anket formu ile gözlem altında uygulanan anket yöntemi ile toplanmıştır. Veri analizi SPSS 15.0 istatistik paket programı kullanılarak yapılmıştır.Bulgular: Öğrencilerin %62.8’i birinci sınıf, %37.2’si ise dördüncü sınıfta; %38.3’ü eğitim fakültelerinde, %35.2’si fen edebiyat fakültelerinde ve %26.5’i tıp fakültelerinde öğrenim gördüğünü ifade etmiştir. Birinci sınıf öğrencilerinin %61.0’ı ÇHS’yi duyduğunu belirtirken dördüncü sınıflarda bu yüzde %62.3’dür. Hem birinci hem de dördüncü sınıflar arasında fen ve edebiyat fakültesi öğrencileri ÇHS’ni diğer fakülte öğrencilerine göre daha az duymuşlardır (p<0,05). On dört yaşına kadar yaşanılan yer ile birinci sınıf öğrencilerinde ÇHS’ni duyma arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı (p=0.015) iken dördüncü sınıf öğrencilerinde bu fark anlamlı değildir (p=0.189).Sonuç: Çocuk haklarının incelenmesi, tartışılması ve öğretimi çok önem taşımaktadır. Anne, babaların ÇH konusunda eğitimi çocukların ileriki yaşamında hak kavramını benimsemesi ve uygulamasında yardımcı olacaktır. Üniversite gençliğinin kendi çocuklarına olan katkısının daha olumlu hale gelmesi yapılan eğitim programlarının etkisiyle sağlanacaktır.

References

  • Gözübüyük AŞ. Yönetim Hukuku. Güncelleştirilmiş 26. Baskı, Ankara:Turhan Kitabevi, 2008:160.
  • Paul M. Rights. Arch Dis Child 2007;92:720-5.
  • Çocuk Haklarına Dair Sözleşme, 4058 Sayılı Onay Kanunu 11 Aralık 1994 gün ve 22138 Sayılı Resmi Gazete.
  • International Children’s Center – ICC. Çocuk haklarının erken çocukluk döneminde yaşama geçirilmesi (Genel Yorum VII – 2005). Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Komitesi’nin çocuk haklarına dair sözleşme’ye ilişkin genel yorumları (2001-2006). ICC Çocuk Hakları Serisi 3, 1-18. Ankara: ICC. http://report.tuik.gov.tr/ reports/=&report=turkiye_yasgr.yil=2008.
  • Akyüz E. Çocuk hukuku, çocukların hakları ve korunması. Ankara: Pegem Akademi, 2012:4.
  • Engle PL, Black MM, Behrman JR, Cabral dM, Gertler PJ, Kapiriri L, et al. Strategies to avoid the loss of developmental potential in more than 200 million children in the developing world. Lancet 2007;369:229–42.
  • eğitim hakkının kullanılmasında çalışan çocuklar sorunu ayrı
  • Hiroazu Y, Lawrence AJ, William RA. The effects of poverty on the mental, emotional, and behavioral health of children and youth: Implications for prevention. American Psychologist 2012;67:272- 84.
  • Peterson-Badali M, Abramovitch R. Children’s knowledge of the legal system: Are they competent to instruct legal counsel? Canadian Journal of Criminology 1992;34:139–60.
  • Poster EC. Effects of trauma and violence on children and adolescents: The theme for Mental Health Day 2003. J Child Adolesc Psychiatr Nurs 2003;16:91–2.
  • Freudenberg N, Ruglis J. Reframing school dropout as a public health issue. Prev Chronic Dis 2007;4:A107.
  • Dickinson DK, Tabors PO. Beginning literacy with language: Young children learning at home and school. Baltimore: Paul H. Brookes, 2001.
  • Kaya ÖS. Öğretmen Adaylarının Çocuk Haklarına İlişkin Görüşleri (Afyonkarahisar örneği). Yüksek Lisans Tez Özeti. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Anabilim Dalı.
  • AlBuhairan FS, Inam SS, AlEissa MA, Noor IK, Almuneef MA. Self reported awareness of child maltreatment among school professionals in Saudi Arabia: Impact of CRC ratification. Child Abuse Negl 2011;1032:1036-9.
  • Walsh K, Bridgstock R, Farrell A, Rassafiani M, Schweitzer R. Case, teacher and school characteristics influencing teacher’s detection and reporting of child physical abuse and neglect: Results from an Australian Survey. Child Abuse Negl 2008;32:983–93.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Okul-Aile Birliği Yönetmeliği, 20 Mart 2012 Salı Resmî Gazete Sayı: 28239.
  • Güngör M. Eğitim Hakkı ve Sokakta Yaşayan/Çalışan Çocuklar: Mersin İli Örneği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2009;5:28-42.
  • Al Eissa MA, Almuneef, MA. Child abuse and neglect in Saudi Arabia: Journey of recognition to implementation of national prevention strategies. Child Abuse Negl 2010;34:28–33.
  • Öztürk Ş, Şahin Ş, Mercan E. Üniversite öğrencilerinin okul öncesi eğitime ilişkin görüşleri (Ondokuz Mayıs Üniversitesi örneği). Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2010;11:175-86.

How much Does University Students Know About Child Rights?

Year 2016, Volume: 10 Issue: 3, 186 - 193, 01.08.2016

Abstract

Objective: Youth knowledge and point of view about child right must be improved after the childhood period and when moving on to professional life. The aim of this study was to see the child rights (CR) knowledge difference among students between the onset and in the university years.Material and Methods: The cross sectional study was conducted with first and fourth grade students of nine universities in Turkey. The weighted sampling technique was used and 6.038 students were reached; Analyses were performed on answers from 5.221 students. Data were collected under observation using a questionnaire consisting of; sociodemographical features, sentences related to the Convention on the Risks of the Child (CRC) and health, participation and development. SPSS 15.0 was used to analyze the data.Results: In the study, 62.8% were first and 37.2% were fourth grade; 38.3% were attending education faculties, 35.2% faculties of arts and 26.5% medical faculties. The percentage of hearing about CRC was 61.0% in the first and 62.3% in the fourth grade. A lower percentage of faculty of science and arts students had heard of CRC at both first and fourth grades (p<0.05). The place of residence until 14 years of age and hearing about CRC were significantly related at the first grade (p=0.015) but this was not significant at the fourth grade (p=0.189).conclusion: Evaluation, discussion and knowledge of CR are very important. Parent education on CRC will help children adopt and practice the notion of rights in their lives. Education programs will positively affect university students’ attitudes towards their children

References

  • Gözübüyük AŞ. Yönetim Hukuku. Güncelleştirilmiş 26. Baskı, Ankara:Turhan Kitabevi, 2008:160.
  • Paul M. Rights. Arch Dis Child 2007;92:720-5.
  • Çocuk Haklarına Dair Sözleşme, 4058 Sayılı Onay Kanunu 11 Aralık 1994 gün ve 22138 Sayılı Resmi Gazete.
  • International Children’s Center – ICC. Çocuk haklarının erken çocukluk döneminde yaşama geçirilmesi (Genel Yorum VII – 2005). Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Komitesi’nin çocuk haklarına dair sözleşme’ye ilişkin genel yorumları (2001-2006). ICC Çocuk Hakları Serisi 3, 1-18. Ankara: ICC. http://report.tuik.gov.tr/ reports/=&report=turkiye_yasgr.yil=2008.
  • Akyüz E. Çocuk hukuku, çocukların hakları ve korunması. Ankara: Pegem Akademi, 2012:4.
  • Engle PL, Black MM, Behrman JR, Cabral dM, Gertler PJ, Kapiriri L, et al. Strategies to avoid the loss of developmental potential in more than 200 million children in the developing world. Lancet 2007;369:229–42.
  • eğitim hakkının kullanılmasında çalışan çocuklar sorunu ayrı
  • Hiroazu Y, Lawrence AJ, William RA. The effects of poverty on the mental, emotional, and behavioral health of children and youth: Implications for prevention. American Psychologist 2012;67:272- 84.
  • Peterson-Badali M, Abramovitch R. Children’s knowledge of the legal system: Are they competent to instruct legal counsel? Canadian Journal of Criminology 1992;34:139–60.
  • Poster EC. Effects of trauma and violence on children and adolescents: The theme for Mental Health Day 2003. J Child Adolesc Psychiatr Nurs 2003;16:91–2.
  • Freudenberg N, Ruglis J. Reframing school dropout as a public health issue. Prev Chronic Dis 2007;4:A107.
  • Dickinson DK, Tabors PO. Beginning literacy with language: Young children learning at home and school. Baltimore: Paul H. Brookes, 2001.
  • Kaya ÖS. Öğretmen Adaylarının Çocuk Haklarına İlişkin Görüşleri (Afyonkarahisar örneği). Yüksek Lisans Tez Özeti. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Anabilim Dalı.
  • AlBuhairan FS, Inam SS, AlEissa MA, Noor IK, Almuneef MA. Self reported awareness of child maltreatment among school professionals in Saudi Arabia: Impact of CRC ratification. Child Abuse Negl 2011;1032:1036-9.
  • Walsh K, Bridgstock R, Farrell A, Rassafiani M, Schweitzer R. Case, teacher and school characteristics influencing teacher’s detection and reporting of child physical abuse and neglect: Results from an Australian Survey. Child Abuse Negl 2008;32:983–93.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Okul-Aile Birliği Yönetmeliği, 20 Mart 2012 Salı Resmî Gazete Sayı: 28239.
  • Güngör M. Eğitim Hakkı ve Sokakta Yaşayan/Çalışan Çocuklar: Mersin İli Örneği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2009;5:28-42.
  • Al Eissa MA, Almuneef, MA. Child abuse and neglect in Saudi Arabia: Journey of recognition to implementation of national prevention strategies. Child Abuse Negl 2010;34:28–33.
  • Öztürk Ş, Şahin Ş, Mercan E. Üniversite öğrencilerinin okul öncesi eğitime ilişkin görüşleri (Ondokuz Mayıs Üniversitesi örneği). Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2010;11:175-86.
There are 19 citations in total.

Details

Other ID JA96RN38ZH
Journal Section Research Article
Authors

Burcu Küçük Biçer This is me

Hilal Özcebe This is me

Bahar Güçiz Doğan This is me

Dilek Haznedaroğlu This is me

Münevver Bertan This is me

Publication Date August 1, 2016
Submission Date August 1, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 10 Issue: 3

Cite

Vancouver Biçer BK, Özcebe H, Doğan BG, Haznedaroğlu D, Bertan M. How much Does University Students Know About Child Rights?. Türkiye Çocuk Hast Derg. 2016;10(3):186-93.


The publication language of Turkish Journal of Pediatric Disease is English.


Manuscripts submitted to the Turkish Journal of Pediatric Disease will go through a double-blind peer-review process. Each submission will be reviewed by at least two external, independent peer reviewers who are experts in the field, in order to ensure an unbiased evaluation process. The editorial board will invite an external and independent editor to manage the evaluation processes of manuscripts submitted by editors or by the editorial board members of the journal. The Editor in Chief is the final authority in the decision-making process for all submissions. Articles accepted for publication in the Turkish Journal of Pediatrics are put in the order of publication, with at least 10 original articles in each issue, taking into account the acceptance dates. If the articles sent to the reviewers for evaluation are assessed as a senior for publication by the reviewers, the section editor and the editor considering all aspects (originality, high scientific quality and citation potential), it receives publication priority in addition to the articles assigned for the next issue.


The aim of the Turkish Journal of Pediatrics is to publish high-quality original research articles that will contribute to the international literature in the field of general pediatric health and diseases and its sub-branches. It also publishes editorial opinions, letters to the editor, reviews, case reports, book reviews, comments on previously published articles, meeting and conference proceedings, announcements, and biography. In addition to the field of child health and diseases, the journal also includes articles prepared in fields such as surgery, dentistry, public health, nutrition and dietetics, social services, human genetics, basic sciences, psychology, psychiatry, educational sciences, sociology and nursing, provided that they are related to this field. can be published.