BibTex RIS Cite

Bir İlköğretim Okulu İkinci Kademe Öğrencilerinde Okul Kazası Görülme Sıklığının İncelenmesi

Year 2008, Volume: 2 Issue: 1, 8 - 18, 01.08.2008

Abstract

Amaç: Araştırmada; Ankara' da bir ilköğretim okulu ikinci kademe öğrencilerinde son bir ay içerisinde (01-31 Aralık 2006) meydana gelen okul kazalarının sıklığının ve nedenlerinin incelenmesi amaçlanmıştır.Gereç-Yöntem: Kesitsel olan bu araştırmaya bir ilköğretim okulu ikinci kademe öğrencilerinden, örnekleme giren 409 öğrenciden 378' i (% 92.4) katılmıştır. (Evrenin % 50'sini temsil edecek şekilde tabakalı örnekleme yöntemi ile örnek seçilmesine karar verilmiştir. Küme birimi olarak şubeler, tabakalar olarak da sınıflar alınmıştır. Altıncı, 7., 8. sınıfların her birinde 8 şube bulun- maktadır. Her sınıftan basit rastgele örnekleme yöntemi kullanılarak 4' er şube örneklem kapsamına alınmıştır. Böylece 12 şubeden mevcut 409 öğrenci örneklemi oluşturmuştur.) Veriler, Ocak 2007'de, anket formu ile gözlem altında toplanmıştır. Elde edilen veriler test süresi sonunda değerlendirilerek sonuçlar analiz edildi. Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin % 45.2' si kız, % 54.8' i erkekti. Erkek öğrenciler (% 54.5) kız öğrencilerden (% 45.5) daha fazla kazaya uğrarken (p<0.05), kazaya uğrama oranı 8. sınıflarda (% 63.0) (p>0.05), 1993 ve altında doğanlarda (% 42.1) (p<0.05) yüksek oranda görülmüştür. Değerlendirmeye alınan bir aylık dönemde kaza sıklığı % 41.2 (378 öğrenciden 156' sı kaza geçirmiş), toplam kaza sayısı 254, kaza geçiren öğrencilerin en az bir kez (% 68.6) kazaya uğradığı ve geçirilen kazaların % 78.5'inin yaralanma ile sonuçlandığı tespit edilmiştir. Kaza geçiren öğrencilerin % 95.5' i film izlemektedir (p<0.05). Kaza geçirdiği günü hatırlayan öğrenciler kazaların çoğunu teneffüste (% 43.7), salı günü (% 12.2) ve 14-16 saatleri arasında (% 15.4) geçirmişlerdir. Geçirilen kazaların çoğunluğun dikkatsizlik nedeniyle (% 48.8), düz zeminden düşme (% 22.4) şeklinde ve yürürken (% 33.1) gerçekleştiği görülmüştür. Kazalar en fazla bina içinde (% 63.0) ve sınıfta (% 28) meydana gelmiştir. Kaza geçiren öğrencilerin % 75.6' sında ekstremite yaralanması saptanmış ve en fazla bacakları zarar (% 31.8) görmüştür. Kazaların çoğunda incinme ve burkulma (% 37.4) meydana gelmiştir. Öğrencilerde, uğradıkları kazalara bağlı olarak 1 kişide görmede kalıcı sakatlık, % 21.6' sında ise geçici aktivite kısıtlaması oluşmuş ve öğrenime en az 1 gün, en fazla 7 gün ara vermişlerdir. Kazalar sonucunda hastaneye giden öğrencilerin % 41.9'una film çekilmiştir. Öğrencilerin uğradıkları kazaların % 41.3' ünde kazaya uğranılan alanda nöbetçi öğretmen veya görevli kişinin olmadığı, % 47.1'inde ise arkadaşlarının müdahalede bulunduğu görülmüştür. Kaza geçiren öğrencilerden % 14.7' si, okulda kazalarla ilgili eğitim aldıklarını belirtmişlerdir.

References

  • Tezcan S, Aslan D. Ankara İli Altındağ Merkez 1 Nolu Sağlık Ocağı Bölgesinde Kaza Sıklığının Saptanması ve Kazaların Bazı Faktörlerle İlişkisinin Belirlenmesi. Ege Tıp Dergisi 2001; 40: 165-173.

THE STUDY OF THE FREQENCY OF THE SCHOOL ACCIDENTS İN THE SECONDARY SCHOOL CHİLDREN

Year 2008, Volume: 2 Issue: 1, 8 - 18, 01.08.2008

Abstract

Objective: To investigate the frequency and causes of the school accidents in a secondary school between 01-31 December 2006 by means of a questionnaire.Material-Methodology: 378 of 409 students (92.4) who attend the second grade of this secondary school contributed this cross sectional research. (Samples are selected according to stratified sampling method. Sections are taken as group unit and classes are taken as the stratum. There are 8 sections in 6 , 7 and 8 grades. Totally 409 students from 21 sections have constructed the student sampling). Data have been gathered by the help of the questionnaire for the analysis in January 2007. Result: 54.8 % of the subjects were male (female, 45.2 %). The risk of having an accident was higher in the male students (54.5 %) than female students (45.5 %) (p>0.05). Risk of having accident is 63.0 % (p>0.05) in the 8 grades and 42.1 % for the students who were born in 1993 (p<0.05). 254 accidents happened and 78.5 % of these resulted in injury. 156 of 378 students had an accident within this period. 95.5 % of the students who have had accident watch films (p<0.05). The students who can remember that day of the accident say that they have had the accident mostly during the break time (43.7 %), on Tuesday (12.2 %) and between 2 p.m. and 4 p.m. (15.4 %). The reasons of these accidents are mostly carelessness (48.8 %), falling from a flat floor (22.4 %) and walking (33.1%). 75.6 % of the students had extremity injuries and mostly their legs were injured (31.8 %). In most cases trauma and sprain was observed (37.4 %). One of the students had permanent disability of seeing, 26.1 % have had temporary activity restriction. They have taken a break in their education for at least 1-7 day. As a result of the accidents, 41.9 % of the students who have taken to the hospital have been taken X-ray. According to the students who face with the accident (41.3 %), they happened without the responsibility of the teacher. After the accident half of the students who faced with the accident (47.1 %) helped by their friends. Those students who added the research (14.7 %) say that they got the education about accidents during school education

References

  • Tezcan S, Aslan D. Ankara İli Altındağ Merkez 1 Nolu Sağlık Ocağı Bölgesinde Kaza Sıklığının Saptanması ve Kazaların Bazı Faktörlerle İlişkisinin Belirlenmesi. Ege Tıp Dergisi 2001; 40: 165-173.
There are 1 citations in total.

Details

Other ID JA89JM82FN
Journal Section Research Article
Authors

Raife Eraslan This is me

Sefer Aycan This is me

Publication Date August 1, 2008
Submission Date August 1, 2008
Published in Issue Year 2008 Volume: 2 Issue: 1

Cite

Vancouver Eraslan R, Aycan S. THE STUDY OF THE FREQENCY OF THE SCHOOL ACCIDENTS İN THE SECONDARY SCHOOL CHİLDREN. Türkiye Çocuk Hast Derg. 2008;2(1):8-18.


The publication language of Turkish Journal of Pediatric Disease is English.


Manuscripts submitted to the Turkish Journal of Pediatric Disease will go through a double-blind peer-review process. Each submission will be reviewed by at least two external, independent peer reviewers who are experts in the field, in order to ensure an unbiased evaluation process. The editorial board will invite an external and independent editor to manage the evaluation processes of manuscripts submitted by editors or by the editorial board members of the journal. The Editor in Chief is the final authority in the decision-making process for all submissions. Articles accepted for publication in the Turkish Journal of Pediatrics are put in the order of publication, with at least 6 original articles in each issue, taking into account the acceptance dates. If the articles sent to the reviewers for evaluation are assessed as a senior for publication by the reviewers, the section editor and the editor considering all aspects (originality, high scientific quality and citation potential), it receives publication priority in addition to the articles assigned for the next issue.


The aim of the Turkish Journal of Pediatrics is to publish high-quality original research articles that will contribute to the international literature in the field of general pediatric health and diseases and its sub-branches. It also publishes editorial opinions, letters to the editor, reviews, case reports, book reviews, comments on previously published articles, meeting and conference proceedings, announcements, and biography. In addition to the field of child health and diseases, the journal also includes articles prepared in fields such as surgery, dentistry, public health, nutrition and dietetics, social services, human genetics, basic sciences, psychology, psychiatry, educational sciences, sociology and nursing, provided that they are related to this field. can be published.