Research Article
BibTex RIS Cite

Kültür ve Etkinlik Turizmi Bağlamında Şaman Ritüelleri

Year 2020, , 314 - 324, 30.12.2020
https://doi.org/10.37847/tdtad.837297

Abstract

The aim of this study is to examine shaman rituals in the context of culture and activity tourism. After the millennium, the tourism industry and, accordingly, international travel arrives are increasing. The most important source of this increase is dynamic demand whose demands are constantly changing. Destinations strive to respond to this dynamic demand by creating appropriate sources of supply. The fact that the world is integrated with the globalization process and has a standardized image has increased curiosity and interest in values that are old, traditional and authentic. In this context, it can be said that Shaman rituals, which include the practices of an ancient, traditional and authentic belief system, have also become an important source of tourism activities. According to the results of this study, which is based on conceptual analysis, there is a concept called shamanic tourism. In this tourism type, tourists become a part of the rituals with the shaman by hallucinating with the effects of some substances they take. However, there are also examples where shaman rituals, which have a strong cultural representation aspect, are observed by tourists as activities. It is estimated that this method will become widespread throughout the world.

Supporting Institution

Yok

Project Number

Yok

Thanks

Yok

References

  • Akgül, O. (2003). Turistik Ürün Çeşitlendirmesi Kapsamında Kültür Turizmi, Aphrodisias-Geyre Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Akten M. & Akten, S. (2011), Rekreasyon Potansiyellerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Model Yaklaşımı: Gülez Yöntemi. I. Ulusal Sarıgöl İlçesi ve Değerleri Sempozyumu, 17-19 Şubat 2011, Sarıgöl
  • Allen, J., O'toole, W., Harris, R., & McDonnell, I. (2008). Festival and Special Event Management. Brisbane: John Wiley ve Sons Incorporated.
  • Bakır, Z. N., & Çelik, H. C. (2020). Kitle ve Kültür Turizmi Bağlamında JollyTur ve EtsTur Seyahat Acentelerine Ait İnternet Reklamlarının İçerik Analizi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (33), 318-337.
  • Bakır, Z. N., & Çelik, H. C. (2020). Kitle ve Kültür Turizmi Bağlamında JollyTur ve EtsTur Seyahat Acentelerine Ait İnternet Reklamlarının İçerik Analizi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (33), 318-337.
  • Bayat, F. (2004). Türk Şaman Metinleri. Efsaneler ve Memoratlar, Ankara: Piramit Yayınları
  • Can, E. (2015). Boş Zaman, Rekreasyon ve Etkinlik Turizmi İlişkisi. İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, (10), 1-17.
  • Çerezci, J. Ö. O. (2020). Türk Sanatında Üç Dişli Başlığa Sahip Şamanlar ve Savaşçılar. Sanat Tarihi Dergisi, 29(2), 765-781.
  • Davidov, V. M. (2010). Shamans and shams: The discursive effects of ethnotourism in Ecuador. The Journal of Latin American and Caribbean Anthropology, 15(2), 387-410.
  • Drury, N. (1996). Şamanizm ve Şamanlığın Öğeleri. E. Şimşek (Çev.), İstanbul: Okyanus Yayıncılık
  • DuBois, T. A. (2009). An introduction to shamanism (p. 160). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Eliade, M. (1999). Şamanizm. İ. Birkan (çev.), İstanbul: İmge Kitabevi.
  • Emekli, G. (2006). Coğrafya, kültür ve turizm: kültürel turizm. Ege Coğrafya Dergisi, 15(1-2), 51-59.
  • Eryılmaz, S. S. & Cengiz, H. (2012). Mega Etkinliklerin Kent Mekânına Ekonomik Yansımaları, Formula 1 Örneği. Sigma, 4(Özel Sayı), 77-96
  • Fagence, M. (2003). Turism In Destination Communities, (Edited By S. Singh, D. J. Timothy And R. K. Dowling), Cambridge:Cabi Publishing.
  • Fotiou, E. (2010). From medicine men to day trippers: shamanic tourism in Iquitos, Perus (pp. 136-138). University of Wisconsin-Madison.
  • Fotiou, E. (2020). The Importance of Ritual Discourse in Framing Ayahuasca Experiences in the Context of Shamanic Tourism. Anthropology of Consciousness, 31(2), 223-244.
  • Getz, D. (1997). Event management ve event tourism. New York: Cognizant Communication Corporation
  • Huh, J. (2002). Tourist satisfaction with cultural/heritage sites: The Virginia Historic Triangle (Doctoral dissertation, Virginia Tech).
  • Kavenská, V., & Simonová, H. (2015). Ayahuasca tourism: Participants in shamanic rituals and their personality styles, motivation, benefits and risks. Journal of Psychoactive Drugs, 47(5), 351-359.
  • Kızılırmak, İ. (2006). Türkiye’de Düzenlenen Yerel Etkinliklerin Turistik Çekicilik Olarak Kullanılmasına Yönelik Bir İnceleme. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(15), 181-196.
  • Kousis, M. (2000). Tourism and the environment: A social movements perspective. Annals of Tourism Research, 27(2), 468-489. Kozak, M. A. & Bahçe, S. (2009), Özel İlgi Turizmi, Ankara: Detay Yayıncılık
  • Kozak, M., Evren, S. & Çakır, O. (2013). Tarihsel Süreç İçinde Turizm Paradigması. Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 24(1), 7-22. Küçük, A., Tümer, G. & Küçük, M. A. (2018). Dinler Tarihi. Ankara: Berikan Kitapevi
  • Lindquist, G. (2005). Healers, leaders and entrepreneurs: shamanic revival in southern Siberia. Culture and Religion, 6(2), 263-285.
  • Mallen, C., & Adams, L. J. (2008). Sport, Recreation and Tourism Event Management: Theoretical and Practical Dimensions. New York: Routledge Press
  • McKercher, B., ve Du Cros, H. (2002). Cultural Tourism: The Partnership between Tourism and Cultural Heritage Management. New York: Routledge Press
  • Perin, M. (2001) Şamanizm. B. Abraş (Çev.), İstanbul: İletişim Yayınları
  • Prayag, G., Mura, P., Hall, C. M. & Fontaine, J. (2016). Spirituality, drugs, and tourism: tourists’ and shamans’ experiences of ayahuasca in Iquitos, Peru. Tourism Recreation Research, 41(3), 314-325.
  • Şahin, C. K., Akten, S. & Erol, U. E. (2009). Eğirdir Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Rekreasyon Faaliyetlerine Katılımlarının Belirlenmesi Üzerine Bir Çalışma. Artvin Çoruh Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 10 (1):62-71
  • Şengel, Ü. (2019). Türkiye’nin Turizm Talebini Etkileyen Faktörlerin Sosyo-Ekonomik Açıdan Ampirik Olarak Değerlendirilmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, LEE, Sakarya
  • Tassiopoulos, D. (2005). Event Management: A Professional and Developmental Approach. 2nd Editon, South Africa :Juta Academic.
  • Tayfun, A., & Arslan, E. (2013). Festival Turizmi Kapsamında Yerli Turistlerin Ankara Alışveriş Festivali’nden Memnuniyetleri Üzerine Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(2), 191-206.
  • Toskay, T. (1993). Turizm. İstanbul: Der Yayınları.
  • Tupper, K. W. (2008). The globalization of ayahuasca: Harm reduction or benefit maximization? International Journal of Drug Policy, 19, 297–303.
  • Turan, F. A. (2010). Şaman Ritüellerinden Alevi Semahlarına Esrarlı Yolculuk. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, (56), 153-162
  • Uygur, S. M. & Baykan, E. (2007). Kültür turizmi ve turizmin kültürel varlıklar üzerindeki etkileri. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (2), 30-49.
  • Williams, R. (2018) Anahtar Sözcükler. S. Kılıç (Çev.), İstanbul: İletişim Yayınları
  • Winkelman, M. (2001). Alternative and traditional medicine approaches for substance abuse programs: A shamanic perspective. International Journal of Drug Policy, 12, 337– 351.
  • Yemenlioğlu, M. M. (2016). Dinler Tarihi. İstanbul: Gelenek Yayıncılık

Shaman Rituals in the Context of Culture and Event Tourism

Year 2020, , 314 - 324, 30.12.2020
https://doi.org/10.37847/tdtad.837297

Abstract

Project Number

Yok

References

  • Akgül, O. (2003). Turistik Ürün Çeşitlendirmesi Kapsamında Kültür Turizmi, Aphrodisias-Geyre Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Akten M. & Akten, S. (2011), Rekreasyon Potansiyellerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Model Yaklaşımı: Gülez Yöntemi. I. Ulusal Sarıgöl İlçesi ve Değerleri Sempozyumu, 17-19 Şubat 2011, Sarıgöl
  • Allen, J., O'toole, W., Harris, R., & McDonnell, I. (2008). Festival and Special Event Management. Brisbane: John Wiley ve Sons Incorporated.
  • Bakır, Z. N., & Çelik, H. C. (2020). Kitle ve Kültür Turizmi Bağlamında JollyTur ve EtsTur Seyahat Acentelerine Ait İnternet Reklamlarının İçerik Analizi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (33), 318-337.
  • Bakır, Z. N., & Çelik, H. C. (2020). Kitle ve Kültür Turizmi Bağlamında JollyTur ve EtsTur Seyahat Acentelerine Ait İnternet Reklamlarının İçerik Analizi. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (33), 318-337.
  • Bayat, F. (2004). Türk Şaman Metinleri. Efsaneler ve Memoratlar, Ankara: Piramit Yayınları
  • Can, E. (2015). Boş Zaman, Rekreasyon ve Etkinlik Turizmi İlişkisi. İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, (10), 1-17.
  • Çerezci, J. Ö. O. (2020). Türk Sanatında Üç Dişli Başlığa Sahip Şamanlar ve Savaşçılar. Sanat Tarihi Dergisi, 29(2), 765-781.
  • Davidov, V. M. (2010). Shamans and shams: The discursive effects of ethnotourism in Ecuador. The Journal of Latin American and Caribbean Anthropology, 15(2), 387-410.
  • Drury, N. (1996). Şamanizm ve Şamanlığın Öğeleri. E. Şimşek (Çev.), İstanbul: Okyanus Yayıncılık
  • DuBois, T. A. (2009). An introduction to shamanism (p. 160). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Eliade, M. (1999). Şamanizm. İ. Birkan (çev.), İstanbul: İmge Kitabevi.
  • Emekli, G. (2006). Coğrafya, kültür ve turizm: kültürel turizm. Ege Coğrafya Dergisi, 15(1-2), 51-59.
  • Eryılmaz, S. S. & Cengiz, H. (2012). Mega Etkinliklerin Kent Mekânına Ekonomik Yansımaları, Formula 1 Örneği. Sigma, 4(Özel Sayı), 77-96
  • Fagence, M. (2003). Turism In Destination Communities, (Edited By S. Singh, D. J. Timothy And R. K. Dowling), Cambridge:Cabi Publishing.
  • Fotiou, E. (2010). From medicine men to day trippers: shamanic tourism in Iquitos, Perus (pp. 136-138). University of Wisconsin-Madison.
  • Fotiou, E. (2020). The Importance of Ritual Discourse in Framing Ayahuasca Experiences in the Context of Shamanic Tourism. Anthropology of Consciousness, 31(2), 223-244.
  • Getz, D. (1997). Event management ve event tourism. New York: Cognizant Communication Corporation
  • Huh, J. (2002). Tourist satisfaction with cultural/heritage sites: The Virginia Historic Triangle (Doctoral dissertation, Virginia Tech).
  • Kavenská, V., & Simonová, H. (2015). Ayahuasca tourism: Participants in shamanic rituals and their personality styles, motivation, benefits and risks. Journal of Psychoactive Drugs, 47(5), 351-359.
  • Kızılırmak, İ. (2006). Türkiye’de Düzenlenen Yerel Etkinliklerin Turistik Çekicilik Olarak Kullanılmasına Yönelik Bir İnceleme. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(15), 181-196.
  • Kousis, M. (2000). Tourism and the environment: A social movements perspective. Annals of Tourism Research, 27(2), 468-489. Kozak, M. A. & Bahçe, S. (2009), Özel İlgi Turizmi, Ankara: Detay Yayıncılık
  • Kozak, M., Evren, S. & Çakır, O. (2013). Tarihsel Süreç İçinde Turizm Paradigması. Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 24(1), 7-22. Küçük, A., Tümer, G. & Küçük, M. A. (2018). Dinler Tarihi. Ankara: Berikan Kitapevi
  • Lindquist, G. (2005). Healers, leaders and entrepreneurs: shamanic revival in southern Siberia. Culture and Religion, 6(2), 263-285.
  • Mallen, C., & Adams, L. J. (2008). Sport, Recreation and Tourism Event Management: Theoretical and Practical Dimensions. New York: Routledge Press
  • McKercher, B., ve Du Cros, H. (2002). Cultural Tourism: The Partnership between Tourism and Cultural Heritage Management. New York: Routledge Press
  • Perin, M. (2001) Şamanizm. B. Abraş (Çev.), İstanbul: İletişim Yayınları
  • Prayag, G., Mura, P., Hall, C. M. & Fontaine, J. (2016). Spirituality, drugs, and tourism: tourists’ and shamans’ experiences of ayahuasca in Iquitos, Peru. Tourism Recreation Research, 41(3), 314-325.
  • Şahin, C. K., Akten, S. & Erol, U. E. (2009). Eğirdir Meslek Yüksekokulu Öğrencilerinin Rekreasyon Faaliyetlerine Katılımlarının Belirlenmesi Üzerine Bir Çalışma. Artvin Çoruh Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 10 (1):62-71
  • Şengel, Ü. (2019). Türkiye’nin Turizm Talebini Etkileyen Faktörlerin Sosyo-Ekonomik Açıdan Ampirik Olarak Değerlendirilmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, LEE, Sakarya
  • Tassiopoulos, D. (2005). Event Management: A Professional and Developmental Approach. 2nd Editon, South Africa :Juta Academic.
  • Tayfun, A., & Arslan, E. (2013). Festival Turizmi Kapsamında Yerli Turistlerin Ankara Alışveriş Festivali’nden Memnuniyetleri Üzerine Bir Araştırma. İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(2), 191-206.
  • Toskay, T. (1993). Turizm. İstanbul: Der Yayınları.
  • Tupper, K. W. (2008). The globalization of ayahuasca: Harm reduction or benefit maximization? International Journal of Drug Policy, 19, 297–303.
  • Turan, F. A. (2010). Şaman Ritüellerinden Alevi Semahlarına Esrarlı Yolculuk. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, (56), 153-162
  • Uygur, S. M. & Baykan, E. (2007). Kültür turizmi ve turizmin kültürel varlıklar üzerindeki etkileri. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (2), 30-49.
  • Williams, R. (2018) Anahtar Sözcükler. S. Kılıç (Çev.), İstanbul: İletişim Yayınları
  • Winkelman, M. (2001). Alternative and traditional medicine approaches for substance abuse programs: A shamanic perspective. International Journal of Drug Policy, 12, 337– 351.
  • Yemenlioğlu, M. M. (2016). Dinler Tarihi. İstanbul: Gelenek Yayıncılık
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Ümit Şengel 0000-0003-1284-836X

Project Number Yok
Publication Date December 30, 2020
Submission Date December 7, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Şengel, Ü. (2020). Kültür ve Etkinlik Turizmi Bağlamında Şaman Ritüelleri. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2), 314-324. https://doi.org/10.37847/tdtad.837297
AMA Şengel Ü. Kültür ve Etkinlik Turizmi Bağlamında Şaman Ritüelleri. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi. December 2020;5(2):314-324. doi:10.37847/tdtad.837297
Chicago Şengel, Ümit. “Kültür Ve Etkinlik Turizmi Bağlamında Şaman Ritüelleri”. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi 5, no. 2 (December 2020): 314-24. https://doi.org/10.37847/tdtad.837297.
EndNote Şengel Ü (December 1, 2020) Kültür ve Etkinlik Turizmi Bağlamında Şaman Ritüelleri. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi 5 2 314–324.
IEEE Ü. Şengel, “Kültür ve Etkinlik Turizmi Bağlamında Şaman Ritüelleri”, Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 5, no. 2, pp. 314–324, 2020, doi: 10.37847/tdtad.837297.
ISNAD Şengel, Ümit. “Kültür Ve Etkinlik Turizmi Bağlamında Şaman Ritüelleri”. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi 5/2 (December 2020), 314-324. https://doi.org/10.37847/tdtad.837297.
JAMA Şengel Ü. Kültür ve Etkinlik Turizmi Bağlamında Şaman Ritüelleri. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi. 2020;5:314–324.
MLA Şengel, Ümit. “Kültür Ve Etkinlik Turizmi Bağlamında Şaman Ritüelleri”. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 5, no. 2, 2020, pp. 314-2, doi:10.37847/tdtad.837297.
Vancouver Şengel Ü. Kültür ve Etkinlik Turizmi Bağlamında Şaman Ritüelleri. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi. 2020;5(2):314-2.