İç turizm hem ekonominin hareketliliği, hem de
genel olarak turizm sektörünün gelişmesi açısından önemli bir unsurdur.
Azerbaycan, özellikle petrol fiyatlarında yaşanan düşüşten sonra ekonomik
kalkınmasını sürdürebilmek için ekonomide çeşitlendirme yolunu tutmuştur.
Turizmin gelişmesi de ülkenin bu bakımdan öncelikli hedefidir. İç turizmi
geliştirme yolunda mevcut ve potansiyel müşterileri sektöre çekmek
gerekmektedir. Bunun için insanların iç turizmden beklentilerinin ne olduğu,
hangi sorunlarla karşılaştıkları, çözümü hangi alanda gördüklerinin
araştırılması önem arz etmektedir. Araştırmanın amacı, bu sorulara yanıtların
aranmasıdır. Bunun için başkent Bakü`de bir araştırma yürütülmüştür. Veriler
anket yöntemiyle toplanmıştır. Bulgulara göre, katılımcıların iç turizm
hizmetlerini pahalı olarak gördükleri ve bu konuda çeşitli sorunlar olduğunu
düşündükleri tespit edilmiştir. Bununla birlikte katılımcıların Azerbaycan’da
iç turizmden memnun oldukları saptanmıştır.
Domestic tourism is an important element in terms
of both the mobility of the economy and the development of the tourism sector
generally. Azerbaijan has kept its path to diversification in the economy in
order to be able to sustain its economic development, especially after the fall
in oil prices. The development of tourism is also the primary goal of the
country in this respect. In order to develop domestic tourism, it is necessary
to attract the existing and potential customers. For this reason, it is
important to investigate what does people expect from domestic tourism, what
problems they encounter, and in which area they see the solution. The aim of
this research is to search for answers to these questions. For this, a survey
was conducted in Baku. Research findings reveal that people see domestic
tourism services expensive and have various problems relating to tourism.
Participants, however, also expressed their satisfaction with domestic tourism.
Journal Section | Makaleler |
---|---|
Authors | |
Publication Date | July 20, 2017 |
Submission Date | March 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 1 |