Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye’nin Müslüman Dostu Turizm Pazarı Potansiyelinin Sayısallaştırılmış Swot Analizi (A’wot) İle Değerlendirilmesi

Year 2017, Volume: 2 Issue: 1, 43 - 55, 20.07.2017

Abstract

Son yirmi yılda Müslüman turistlerin profili ve davranışları
değişmiştir. Bu turist grubu artan bir şekilde kendilerine özgü gereksinimleri
dikkate alan, hizmet kalitesi yüksek olan destinasyonları tercih etmektedirler.
Ayrıca Müslüman turistler kendileri için güvenli olan destinasyonları öncelikli
olarak tercih etmektedirler. Malezya, Dubai ve Türkiye gibi birkaç destinasyon
Müslüman turistlere onların gereksinimlerine hitap eden konaklama şekli,
tesisler ve hizmetler sunarak değişen bu trendden faydalanmayı bilmişlerdir.
Bununla birlikte Türkiye’nin Müslüman Dostu Turizm pazarına yönelik çabalarında
başarabildikleri ve başaramadıkları vardır. Bu çalışmanın temel amacı,
Türkiye’nin bir İslami Turizm Merkezi olabilme çabalarına ilişkin
başarabildikleri ve başaramadıklarını özetlemektir.   Bu kapsamda Türkiye’nin Müslüman Dostu
Turizm kapsamında güçlü ve zayıf yönleri ile üstünlükleri ve zayıflıkları
çeşitli uluslararası endekslerden ve Müslüman Dostu Turizm literatüründen
faydalanılarak oluşturulmuştur. Çalışmanın diğer bir amacı da SWOT faktörlerinin
öncelik ve önem sırasını belirlemektir. Bu amaçla SWOT faktörlerine ilişkin
Sayısal SWOT (A’WOT)  hesaplamaları
yapılmıştır. Buna göre, yapılan hesaplamalar neticesinde, üstünlüklerin, di
ğer SWOT gruplarına göre daha öncelikli (ağırlık 0,44) olduğu saptanmıştır. Bu grubu,
sırasıyla zayıflıklar (0,28),  tehditler
(0,19), fırsatlar (0,09) izlemektedir.

References

  • AeJeon, Y., & Kim, J. (2011). An Application of SWOT-AHP to Develop a Strategic Planning for a Tourist Destination. 16. Graduate Students Research Conference. Houston,Texas.
  • Bon, M., & Hussain, M. (2010). Tourism in the Muslim World. N.Scott içinde, Bridging Tourism Thery and Practice (s. 47-59).
  • COMCEC. (2016). COMCEC Tourism Outlook 2016. Standing Committee for Economic and Commercial Cooperation of the Organization of Islamic Cooperation.
  • Dinarstandard, & ThomsonReuter. (2016). STATE OF THE GLOBAL ISLAMIC ECONOMY 2016/17. Thomson Reuters Zawya.
  • Fattahi, S. S., & Khaleghjoo, H. (2014). The Identification of Organizational Success Strategies by Analytical Hierarchy Process (AHP), Case Study: Hotel Industry. Journal of Applied Environmental and Biological Sciences, 225-233.
  • Forman, E. H., & Peniwati, K. (1998). Aggregating Individual Judgments and Priorities with the Analytic Hierarchy Process. European Journal of Operational Research, 150-169.
  • Giriner, N., & Çevdar, Z. (2007). En uygun Fiyatlandırma Stratejisinin Grup Karar Vermeli Analitik Hiyerarşi Süreci ile Değerlendirilmesi: Türkiye Otomotiv Sektörü için bir Uygulama. İktisat İşletme ve Finans İnceleme-Araştırma Dergisi, 101-127.
  • GlobalIslamicEconomyGateway. (2016).
  • IEP. (2016). Global Peace Index. Institute For Economics and Peace.
  • IEP. (2016). Global Terrorism Index. Institute Economics and Peace.
  • Jeuring, J., & Haartsen, T. (2016). The Challenge of Proximity: the (un) Attractiveness of Near-Home Tourism Destinations. Tourism Geographies,19:1, 118-141.
  • Kajanus, M., Kansas, J., & Kurttıla, M. (2004). The Use of Value Focused Thinking and The A'WOT Hybrid Method in Tourism Management. Tourism Management, 499-506.
  • Karagöz, M. (2015). İstatistik Yöntemleri. İstanbul: Ekin Yayınevi.
  • Kurtıla, M., Pesonen, M., Kangas, j., & Kajanus, M. (2000). Utilizing the Analytic Hierarchy Process (AHP) in SWOT Analysis-A Hybrid Method and Its Application to A Forest-Certification Case. Forest Policy and Economics, 41-52.
  • MasterCard-CrescentRating. (2016). MasterCard-CrescentRating Global Muslim Travel Index 2016. Singapore: MasterCard-CrescentRating.
  • Mohsin, A., Ramli, N., & Alkhulayfi, B. A. (2016). Halal Tourism: Emerging Opportunities. Tourism Management Perspectives 19, 137-143.
  • Ömürbek, N., & Tunca, M. Z. (2013). Analitik Hiyerarşi Süreci ve Analitik Ağ Süreci Yöntemlerinde Grup Kararı Verilmesi Aşamasına İlişkin Bir Ulgulama. SDÜ İİBF Dergisi, 47-70.
  • PewResearch. (2014). Pew Research Centre Religion&Public Life. Retrieved foram Pew Research Centre. Wasington.USA: www.Pewforum.org.
  • Saaty, T. L. (1980). The Analytic Hierarchy Process: Planning, Priority Setting, Resource Allocation. McGraw-Hill.
  • Shinno, H., Yoshioka, H., Marpaung, S., & Hachiga, S. (2006). Quantitative SWOT Analysis on Global Competitiveness of Machine Tools Industry. Journal of Engineering Design, 251-258.
  • Stacey, R. (1993). Strategic Management and Organisational Dynamics. London: Pitman.
  • TDV. (1988). Diyanet İslam Ansikhopedisi. http://www.diyanetislamansiklopedisi.com/.
  • WEF. (2015). The Travel and Tourism Competitiveness Report. Geneva: World Economic Forum.

Muslim Friendly Tourism Market Potential of Turkey, Evaluated Through The Digitised Swot (A’wot) Analysis

Year 2017, Volume: 2 Issue: 1, 43 - 55, 20.07.2017

Abstract

In the past two decades, the behaviours and profile of
Muslim tourists have changed. Destinations with high service quality that
cater to their specific requirements are increasingly preferred by this group
of tourists. Furthermore, Muslim tourists prioritise destinations that are safe
for them. Malesia, Dubai, Turkey and other few destinations have managed to
benefit from this trend by providing accommodation, facilities, and services
that respond to Muslim tourists’ requirements. However, the attempts of Turkey
towards the Muslim Friendly Tourism market has their successes and failures.
This study’s primary aim is to outline these success and failures about
Turkey’s strive for becoming an Islamic Tourism Centre. In such context,
strengths and weaknesses of Turkey in terms of Muslim Friendly Tourism have
been acquired from various international indexes and literature on the topic.
Another object of this study is to determine the priority and order of
importance of the factors of SWOT. For this purpose, Digitised SWOT (A’WOT)
calculations upon the SWOT factors have been performed. According to the
calculations, superiorities have been determined to have priority over other
SWOT groups (weight 0,44). This is respectively followed by weaknesses (0,28),
threats (0,19), opportunities (0,09). 

References

  • AeJeon, Y., & Kim, J. (2011). An Application of SWOT-AHP to Develop a Strategic Planning for a Tourist Destination. 16. Graduate Students Research Conference. Houston,Texas.
  • Bon, M., & Hussain, M. (2010). Tourism in the Muslim World. N.Scott içinde, Bridging Tourism Thery and Practice (s. 47-59).
  • COMCEC. (2016). COMCEC Tourism Outlook 2016. Standing Committee for Economic and Commercial Cooperation of the Organization of Islamic Cooperation.
  • Dinarstandard, & ThomsonReuter. (2016). STATE OF THE GLOBAL ISLAMIC ECONOMY 2016/17. Thomson Reuters Zawya.
  • Fattahi, S. S., & Khaleghjoo, H. (2014). The Identification of Organizational Success Strategies by Analytical Hierarchy Process (AHP), Case Study: Hotel Industry. Journal of Applied Environmental and Biological Sciences, 225-233.
  • Forman, E. H., & Peniwati, K. (1998). Aggregating Individual Judgments and Priorities with the Analytic Hierarchy Process. European Journal of Operational Research, 150-169.
  • Giriner, N., & Çevdar, Z. (2007). En uygun Fiyatlandırma Stratejisinin Grup Karar Vermeli Analitik Hiyerarşi Süreci ile Değerlendirilmesi: Türkiye Otomotiv Sektörü için bir Uygulama. İktisat İşletme ve Finans İnceleme-Araştırma Dergisi, 101-127.
  • GlobalIslamicEconomyGateway. (2016).
  • IEP. (2016). Global Peace Index. Institute For Economics and Peace.
  • IEP. (2016). Global Terrorism Index. Institute Economics and Peace.
  • Jeuring, J., & Haartsen, T. (2016). The Challenge of Proximity: the (un) Attractiveness of Near-Home Tourism Destinations. Tourism Geographies,19:1, 118-141.
  • Kajanus, M., Kansas, J., & Kurttıla, M. (2004). The Use of Value Focused Thinking and The A'WOT Hybrid Method in Tourism Management. Tourism Management, 499-506.
  • Karagöz, M. (2015). İstatistik Yöntemleri. İstanbul: Ekin Yayınevi.
  • Kurtıla, M., Pesonen, M., Kangas, j., & Kajanus, M. (2000). Utilizing the Analytic Hierarchy Process (AHP) in SWOT Analysis-A Hybrid Method and Its Application to A Forest-Certification Case. Forest Policy and Economics, 41-52.
  • MasterCard-CrescentRating. (2016). MasterCard-CrescentRating Global Muslim Travel Index 2016. Singapore: MasterCard-CrescentRating.
  • Mohsin, A., Ramli, N., & Alkhulayfi, B. A. (2016). Halal Tourism: Emerging Opportunities. Tourism Management Perspectives 19, 137-143.
  • Ömürbek, N., & Tunca, M. Z. (2013). Analitik Hiyerarşi Süreci ve Analitik Ağ Süreci Yöntemlerinde Grup Kararı Verilmesi Aşamasına İlişkin Bir Ulgulama. SDÜ İİBF Dergisi, 47-70.
  • PewResearch. (2014). Pew Research Centre Religion&Public Life. Retrieved foram Pew Research Centre. Wasington.USA: www.Pewforum.org.
  • Saaty, T. L. (1980). The Analytic Hierarchy Process: Planning, Priority Setting, Resource Allocation. McGraw-Hill.
  • Shinno, H., Yoshioka, H., Marpaung, S., & Hachiga, S. (2006). Quantitative SWOT Analysis on Global Competitiveness of Machine Tools Industry. Journal of Engineering Design, 251-258.
  • Stacey, R. (1993). Strategic Management and Organisational Dynamics. London: Pitman.
  • TDV. (1988). Diyanet İslam Ansikhopedisi. http://www.diyanetislamansiklopedisi.com/.
  • WEF. (2015). The Travel and Tourism Competitiveness Report. Geneva: World Economic Forum.
There are 23 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

Ramazan Göral

Publication Date July 20, 2017
Submission Date May 9, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Göral, R. (2017). Türkiye’nin Müslüman Dostu Turizm Pazarı Potansiyelinin Sayısallaştırılmış Swot Analizi (A’wot) İle Değerlendirilmesi. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(1), 43-55.
AMA Göral R. Türkiye’nin Müslüman Dostu Turizm Pazarı Potansiyelinin Sayısallaştırılmış Swot Analizi (A’wot) İle Değerlendirilmesi. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi. July 2017;2(1):43-55.
Chicago Göral, Ramazan. “Türkiye’nin Müslüman Dostu Turizm Pazarı Potansiyelinin Sayısallaştırılmış Swot Analizi (A’wot) İle Değerlendirilmesi”. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi 2, no. 1 (July 2017): 43-55.
EndNote Göral R (July 1, 2017) Türkiye’nin Müslüman Dostu Turizm Pazarı Potansiyelinin Sayısallaştırılmış Swot Analizi (A’wot) İle Değerlendirilmesi. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi 2 1 43–55.
IEEE R. Göral, “Türkiye’nin Müslüman Dostu Turizm Pazarı Potansiyelinin Sayısallaştırılmış Swot Analizi (A’wot) İle Değerlendirilmesi”, Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 2, no. 1, pp. 43–55, 2017.
ISNAD Göral, Ramazan. “Türkiye’nin Müslüman Dostu Turizm Pazarı Potansiyelinin Sayısallaştırılmış Swot Analizi (A’wot) İle Değerlendirilmesi”. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi 2/1 (July 2017), 43-55.
JAMA Göral R. Türkiye’nin Müslüman Dostu Turizm Pazarı Potansiyelinin Sayısallaştırılmış Swot Analizi (A’wot) İle Değerlendirilmesi. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi. 2017;2:43–55.
MLA Göral, Ramazan. “Türkiye’nin Müslüman Dostu Turizm Pazarı Potansiyelinin Sayısallaştırılmış Swot Analizi (A’wot) İle Değerlendirilmesi”. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi, vol. 2, no. 1, 2017, pp. 43-55.
Vancouver Göral R. Türkiye’nin Müslüman Dostu Turizm Pazarı Potansiyelinin Sayısallaştırılmış Swot Analizi (A’wot) İle Değerlendirilmesi. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Araştırmaları Dergisi. 2017;2(1):43-55.