Purpose: This research aims to determine the relationship between brand awareness, brand experience and brand satisfaction. It is thought that the brand awareness, brand experience and brand satisfaction relationship discussed in the research is of great importance in order to make a difference in all sectors and also in the tourism sector in the globalizing world. In this context, the sub-problems of the study were determined as follows: Is brand awareness related to brand experience and brand satisfaction? What is the importance of brand satisfaction in city hotels? How do the customers of these hotels view the brand satisfaction and brand awareness relationship?
Methods: The screening model, one of my quantitative research methods, was used in this research. The universe of the research consists of guests staying in five-star hotels in Ankara. In the research, convenience sampling was preferred from non-random sampling methods and was applied to 300 people. The research data were collected between October and December 2023 with a face-to-face survey technique.
Findings: As a result of the analyzes, it is seen that brand experience has an effect on brand awareness. It is seen that brand satisfaction increases as brand experience increases. It has been revealed that there is a relationship between brand experience, brand awareness and brand preferences and that brand awareness and satisfaction can be provided with brand experience.
Suggestion: According to these findings, it can be suggested that for hotels with low brand awareness experience, strategies implemented by successful brands should be analyzed and special solutions and trainings should be offered to these hotels.
Amaç: Bu araştırmada marka farkındalığı, marka deneyimi ve marka tatmininin aralarındaki ilişkinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ele alınan marka farkındalığı, marka deneyimi ve marka tatmini ilişkisinin küreselleşen dünya üzerinde tüm sektörlerde ve turizm sektöründe de fark yaratmak adına büyük önem taşıdığı düşünülmektedir. Bu bağlamda çalışmanın alt problemleri: Marka farkındalığı, marka deneyimi ve marka tatmini ile ilişkili midir? Şehir otellerinde marka tatmini önemi nedir? Söz konusu otellerin müşterilerinin marka tatmini ve marka farkındalığı ilişkisine bakışları nasıldır? olarak belirlenmiştir.
Yöntem: Bu araştırmada nicel araştırma yöntemlerimden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Ankara’daki beş yıldızlı otellerde konaklayan misafirler oluşturmaktadır. Araştırmada tesadüfi olmayan örnekleme yöntemlerinden kolayda örnekleme tercih edilmiş ve 300 kişiye uygulanmıştır. Araştırma verileri Ekim-Aralık 2023 tarihleri arasında yüz yüze anket tekniği ile toplanmıştır.
Bulgular: Analizler neticesinde, marka deneyiminin marka farkındalığı üzerinde etkili olduğu görülmektedir. Markaya ait deneyim arttıkça marka tatmininin de arttığı görülmektedir. Marka deneyimi, marka farkındalığı ve marka tercihleri arasında ilişki olduğu ve marka farkındalığı ve tatmininin markaya ait deneyim ile sağlanabildiği ortaya çıkmıştır.
Öneri: Bu bulgulara göre marka farkındalığı deneyimi düşük olan oteller için, başarılı markaların uyguladığı stratejiler analiz edilerek bu otellere özel çözümler ve eğitimler sunulması gerektiği önerilebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Tourism Resource Appraisal |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | October 31, 2024 |
Acceptance Date | December 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 9 Issue: 2 |