Amaç: Bu araştırmanın amacı, Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı ilkokullarda görev yapmakta olan sınıf öğretmenlerinin görüşlerine göre, ilkokullarda öğretmenlerin Eğitim Bilişim Ağını (EBA) kullanımının eğitim sürecine etkisini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda; öğretmenlerin, eğitim bilişim ağını en fazla kullandığı dersler, uzaktan eğitim sürecinde derslerini yaparken eğitim bilişim ağı platformunu ne sıklıkla ve ne amaçla kullandıkları, ilkokullarda uygulanan uzaktan eğitim sürecinde eğitim bilişim ağı kullanımının öğrencilere ne tür fayda sağladığı, eğitim bilişim ağı kullanımında ne tür problemler ile karşılaştıkları, ilkokullarda kullanılan eğitim bilişim ağını geliştirmeye yönelik düşünceleri, eğitim bilişim ağı platformunda sevdikleri ve sevmedikleri yönlerin neler olduğu sorularına cevap aranmıştır.
Yöntem ve Araçlar: Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Sakarya ili Sapanca ilçesi MEB ilkokullarda görev yapan 30 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında alan uzmanlarından faydalanılarak araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılmıştır. Elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi ile çözümlenmiştir.
Sonuçlar: Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda; öğretmenlerin EBA’yı genellikle tüm derslerinde kullandığı, hafta içi uzaktan eğitim kapsamında canlı dersler için kullanmayı tercih ettiği, farklı kaynak desteği sağladığı için EBA sisteminin faydalı olduğu, EBA sisteminin kullanımında genellikle bağlantı sorunlarının yaşandığı ve bu sorunun giderilmesi için alt yapının iyileştirilmesi gerektiği, sistem içerisinde bulunan içeriğin ilkokul için yetersiz olduğu ve zenginleştirilmesi gerektiği, öğretmenlerin sistem ile ilgili sevdikleri özelliğin en çok öğrenciye ulaşmak ve çalışma göndermek olduğu, sevmedikleri özelliğin ise içerik kısmının ihtiyacı karşılamadığı şeklinde sonuçlara ulaşılmıştır.
Purpose: The purpose of this research is to examine the effect of teachers’ use of the Educational Information Network (EBA) on the education process in primary schools, according to the opinions of primary school teachers working in primary schools affiliated to the Ministry of National Education in the Sapanca district of Sakarya province. In accordance with this purpose; the study looks into the courses in which the teachers use the educational information network the most, how often and for what purpose they use the educational information network platform while conducting their lessons in the distance education process, what kind of benefits the use of the educational information network provides to the students in the distance education process applied in primary schools, what kind of problems they encounter in the use of the educational information network, their opnions on developing the educational information network used in primary schools, and the aspects they liked and disliked in the educational information network platform.
Method and Materials: Phenomenology design, a qualitative research method, was used in the research. The study group of the research consists of 30 primary school teachers working in the MEB primary schools in the Sapanca district of Sakarya province. Semi-structured interview forms developed by the researcher were used in the collection of research data. The data obtained were analyzed by descriptive analysis method.
Results: According to the findings obtained from the research; teachers generally use EBA in all their lessons, prefer to use it for live lessons within the scope of distance education during the week, EBA system is useful because it provides different resource support, connection problems are often encountered in the use of the EBA system and the infrastructure needs to be improved to eliminate this problem. It was concluded that the content was found insufficient for primary school and should be enriched, that the most favorite feature of the system for teachers was to reach students and send tasks, and the feature they did not like was that the content did not meet the need.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2021 |
Submission Date | September 23, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 1 Issue: 2 |
Journal of Research in Elementary Education is an open access journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-4.0 International License.