Purpose: This study was conducted to examine the difficulties arising from the disability of a child with visual impairment (low vision) and the effects of these difficulties on the development of the individual.
Method and Materials: Case study, one of the qualitative research methods, was used in the study. Among the case study designs, holistic single case design was used. In the study, the behaviours of a girl with low vision who is a 1st grade student in a village of a central district of Van province were examined. With this study, it was tried to reveal the developmental status of individuals with visual impairment and their needs in the educational environment. In this study, the behaviours of an individual with visual impairment in school were observed and the family and teacher of the individual with visual impairment were interviewed. What kind of difficulties the individual observed in the educational environment encountered in the educational environment and how theteacher and the family followed a path were examined and reported.
Results: In the study, it was concluded that the size of the materials, the contrasting colour of the materials with the ground, and the appeal of the materials to different sensory organs are very important for the education of the child with low vision. Individuals with low vision move slower than their friends due to their visual impairment. It is seen that she is concerned about doing things as soon as possible in order not to fall
ehind her friends and therefore does most of the things in a cursory and sloppy way. In addition, it was observed that the individual with visual impairment was constantly trying to please her friends.
Amaç: Bu araştırma görme yetersizliği olan (az gören) bir çocuğun yetersizliğinden kaynaklanan güçlükler ve bu güçlüklerin bireyin gelişimi üzerindeki etkilerini incelemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem ve Araçlar: Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Durum çalışması desenlerinden ise bütüncül tek durum deseni kullanılmıştır. Araştırmada Van ilinin merkez bir ilçesinin bir köyünde bulunan 1. Sınıf öğrencisi olan az gören bir kız çocuğunun davranışları incelenmiştir. Bu çalışmayla görme yetersizliği olan bireylerin gelişimsel olarak ne durumda olduğu ve eğitim ortamındaki ihtiyaçları göz önüne serilmeye çalışılmıştır. Bu çalışmada görme yetersizliği olan bir bireyin okul içindeki davranışları gözlemlenmiş olup görme yetersizliği olan bireyin ailesi ve öğretmeni ile görüşme yapılmıştır. Eğitim ortamında gözlemlenen bireyin eğitim ortamında ne tür zorluklarla karşılaştığı öğretmenin ve ailenin nasıl bir yol izlediği incelenip raporlaştırılmıştır.
Sonuçlar: Araştırmada materyallerin boyutu, materyallerin zemin ile zıt renkli olması, materyallerin farklı duyu organlarına hitap etmesi az gören çocuğun eğitimi için oldukça önemli olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Az gören birey görme yetersizliğinden dolayı arkadaşlarından daha yavaş hareket etmektedir. Sırf arkadaşlarından geri kalmamak için bir an önce yapayım kaygısı gütmekte ve bundan dolayı çoğu şeyi üstünkörü, özensiz bir şekilde yaptığı görülmektedir. Ayrıca görme yetersizliği olan bireyin arkadaşlarını sürekli memnun etme çabasının olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Classroom Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 28, 2024 |
Publication Date | November 30, 2024 |
Submission Date | July 10, 2024 |
Acceptance Date | August 17, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 4 Issue: 2 |
Journal of Research in Elementary Education is an open access journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-4.0 International License.