Research Article
BibTex RIS Cite

Examination of the Relationship Between the Reading Attitudes of Primary School 2, 3, and 4th Grade Students and the Attitudes of Parents

Year 2024, Volume: 4 Issue: 2, 126 - 147, 30.11.2024
https://doi.org/10.55008/te-ad.1557870

Abstract

Purpose: The aim of this study was to examine the relationship between parental attitudes and reading attitudes of students studying between the 2nd and 4th grades in primary school (2nd, 3rd and 4th grades).
Method and Materials: In this study, the relational survey model was used. The sample of the study consisted of 198 2nd, 3rd and 4th grade students selected by simple random sampling method from primary schools in Erzincan city center and their mothers and fathers. Data in the study were collected with Personal Information Form, Parental Attitude Scale, Visualized 1-6. Attitude Towards Reading Scale for Grades 1-6 with Visuals. In the analysis of the obtained data, Kolmogorov-Smirnov normality test, Independent Sample t-Test, One-Way ANOVA Test and Correlation Analysis were used..
Results: As a result of the research, it was concluded that students generally had positive reading attitudes. A low-level positive relationship was found between democratic mother attitude and academic reading attitude, and between democratic mother attitude and total reading attitude. A low-level negative relationship was found between oppressive father attitude and academic reading attitude and between oppressive father attitude and total reading attitude.

References

  • Akbulut, O. (2022). Bilimsel araştırmalarda istatistiksel anlamlılığın raporlanmasında güncel yaklaşımlar: Hatalar ve doğrular. International Journal of Eastern Mediterranean Agricultural Research, 5(1), 01-19.
  • Akkaya, N. ve Özdemir. S. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin okumaya yönelik tutumlarının incelenmesi (İzmir-Buca Örneği).Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 75.
  • Akyol, H. (2005). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Pegem Akademi.
  • Akyol, H. ve Temur, T. (2008). Ses temelli cümle yöntemi ve cümle yöntemi ile okuma yazma öğrenen öğrencilerin okuma becerilerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 80-95.
  • Alpoğuz, D. U. (2014). Algılanan ana-baba tutumlarının ilköğretim öğrencilerinin okumaya yönelik tutumlarına ve Türkçe dersi akademik başarılarına etkisi (Tez No. 353354) [Yüksek lisans tezi. Ahi Evran Üniversitesi-Kırşehir].
  • Alramamneh, Y., Saqr, S. ve Areepattamannil, S. (2023). Investigating the relationship between parental attitudes toward reading, early literacy activities, and reading literacy in Arabic among Emirati children. Large-scale Assessments in Education, 11(36), 1-23. https://doi.org/10.1186/s40536.023.00187-3
  • Arslan, Y., Çelik. Z. ve Çelik, E. (2009). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığına yönelik tutumlarının belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 113-124.
  • Arthur, J. E. (1995). What is the effect of recreational reading on reading achievement of middle grade students? https://eric.ed.gov/?id=ED391143
  • Aydoğdu, H. ve Kara Özkan, N. (2021). Lise öğrencilerinin ebeveynlerinin okuma tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 50(230), 605-627. https://doi.org/10.37669/milliegitim.892911
  • Bağcı, H. (2010) İlköğretim II. kademe öğrencilerinin okumaya yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. e-Journay of New World Sciences Academy (NWSA), 5(4), 2018-2033.
  • Baki, Y. (2017). 6. 7 ve 8. sınıf öğrencilerinden okumaya yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(63), 1166-1186. https://doi.org/10.17755/esosder.289915
  • Balcı, A. (2009). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlığına yönelik tutumları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 265-300.
  • Balcı, A. (2016). Okuma ve anlama eğitimi. Pegem Akademi.
  • Balcı, A., Uyar. Y. ve Büyükikiz, K. K. (2012). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıkları, kütüphane kullanma sıklıkları ve okumaya yönelik tutumlarının incelenmesi. Turkish Studies, 7(4), 965-985. https://doi.org/10.7827/turkishstudies.3795
  • Bano, J., Jaben. Z. ve Qutoshi, S. B. (2018). Perceptions of teachers about the role of parents in developing reading habits of children to improve their academic performance in schools. Journal of Education and Educational Development, 5(1), 42.
  • Baş, G. (2012). Reading attitudes of high school students: an analysis from different variables. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 3(2), 47-58.
  • Başaran, M. ve Ateş, S. (2009). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin okumaya ilişkin tutumlarının incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 73-92.
  • Bintz, W. P. (1993). Resistant readers in secondary education: Some insights and implications. Journal of Reading, 36, 604-615.
  • Bircan. İ. ve Tekin. M. (1989). Türkiye’de okuma alışkanlığının azalma sorunu ve çözüm yolları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 22(1), 398–407. https://doi.org/10.1501/Egifak_000.000.0883
  • Black. A. M. L. (2006). Attitudes to reading: An investigation across the primary years (Publication No. 3577872). [Doctoral dissertation, Australian Catholic University – Italy]. ProQuest Dissertations.,
  • Bozpolat. E. (2010). Öğretmen adaylarının okuma alışkanlığına ilişkin tutumlarının değerlendirilmesi (Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi örneği). Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 2(1), 411-428.
  • Büyüköztürk. Ş., Çakmak. E. K., Akgün. Ö. E., Karadeniz. Ş. ve Demirel. F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri (25. baskı.). Pegem Akademi.
  • Byro, C. C. (2000). A study of the relationship between reading attitude and gender in fourth grade children (Publication No.1640) [Master’s thesis. Rowan University-Glassboro]
  • Chotitham. S. ve Wongwanich. S. (2014). The reading attitude measurement for enhancing elementary school student’s achievement. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 3213-3217. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.737
  • Clark, C. (2014). The reading lives of 8 to 11-year-olds 2005–2013 an evidence paper for the read on get on Coalition. National Literacy Trust.
  • Coşkun, S. (2011). Bilişsel farkındalık stratejilerine dayalı okuma eğitimi etkinliklerinin okuduğunu anlama becerilerini geliştirmeye etkisi (Tez No. 304285) [Yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi-Bolu].
  • Cunningham, D. D. (2008). Literacy environment quality in preschool and children’s attitudes toward reading and writing. Literacy Teaching and Learning, 12(2), 19-36.
  • Çakıcı, D. (2007). Ön örgütleyicilerin okumaya yönelik tutum üzerindeki etkileri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(14), 65-82.
  • Çakıroğlu, O. ve Palancı, M. (2015). Okuma tutum ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. International Journal of Human Sciences, 12(1), 1143-1156.
  • Çeçen, M. A. ve Deniz, E. (2015). Lise öğrencilerinin okumaya yönelik tutumları (Diyarbakır ili örneği). Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(30), 193-212. ,
  • Demir. E. (2022). Ebeveyn okuma motivasyonunun ilkokul öğrencilerinin okuma alışkanlığı ve okuma tutumu ile ilişkisi (Tez No. 730446) [Yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi – Ankara].
  • Deveci Taşçı, B. ve Tahiroğlu, M. (2022). Ana-babaların ilkokul öğrencilerinin okuma tutumları üzerine etkisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(2), 826-841. https://doi.org/10.51460/baebd.1122402
  • Deveci. K. (2019). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin okumaya yönelik tutumları ile okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi ve sürece ilişkin öğretmen görüşleri (Tez No. 549037) [Yüksek lisans tezi. Trabzon Üniversitesi – Trabzon]
  • Durualp E. ve Durualp E. ve Çiçekoğlu P. (2013). 6-8. sınıftaki öğrencilerin okumaya ilişkin tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 159-174.
  • Echedom, A. U., Nwankwo, T. V. ve Nwankwo, E. U. (2018). Influence of authoritative. authoritarian. permissive. and the uninvolved parenting styles on the reading attitudes of students in Anambra State. Nigeria. Journal of Library and Information Sciences, 6(2), 1-25. https://doi.org/10.15640/jlis.v6n2a1
  • Fletcher, A. J. (2017). Applying critical realism in qualitative research: Methodology meets method. International Journal of Social Research Methodology: Theory & Practice, 20(2), 181-194. https://doi.org/10.1080/13645.579.2016.1144401
  • Gömleksiz, M. N. (2004). Kitap okuma alışkanlığına ilişkin bir tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenliği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 185-195.
  • Grolnick, W. S. ve Ryan, R. M. (1989). Parent styles associated with children’s self-regulation and competence in school. Journal of Educational Psychology, 81(2), 43. https://doi.org/10.1037/0022-0663.81.2.143
  • Guarian, W. (2007). Home and reading proficiency. https://www.researchunimells.ed.au/rpeg
  • Gülay Ogelman, H. ve Özyürek, A. (2021). Anne-baba tutum ölçekleri (4-12 yaş): Geliştirilmesi geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 7 (1), 1-16. https://doi.org/10.47714/uebt.847581
  • Güneş, F. ve Susar Kırmızı, F. (2014). E-kitap okumaya yönelik tutum ölçeğinin (EKOT) geliştirilmesi: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 196-212.
  • Gür Erdoğan, D. ve Demir, Y. E. (2016). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin okumaya yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 85-96.
  • İşeri, K. (2010). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin okuma tutumlarının incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 468-487.
  • Kakırman Yıldız, A. (2016), Okul öncesi çocuklarının okuma alışkanlığı kazanmasında rol model olarak aile. Mavi Atlas, 7, 95-112. Doi: https://doi.org/10.18795/ma.94919
  • Karadağ, R. (2014). Okuma ilgisi, tutumları ve alışkanlığı konusunda yapılmış çalışmaların lisansüstü tezlere dayalı analizi: YÖK ve ProQuest veri tabanları örneklemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 1-17. http://doi.org/10.9779/PUJE619
  • Karademir, M. ve Gürsoy, B. (2018). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıklarının incelenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 247-282.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F. ve Sever S. (1998). Türkçe öğretimi-Türkçe ve sınıf öğretmenleri için. Engin.
  • Kızıltaş, Y. (2018). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuma tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Turkish Studies: Educational Sciences, 13(27), 1767-1783. Doi: 10.7827/TurkishStudies.14352
  • Kızıltaş, Y. (2023). İlkokul öğrencilerinin okuduğunu anlama becerileri: Okuma tutumu doğrultusunda bir değerlendirme. Yaşadıkça Eğitim, 37(2), 388-404. https://doi.org/10.33308/26674.874.2023372486
  • Kocaarslan, M. (2016). Garfield görselli 1-6. sınıflar için okumaya yönelik tutum ölçeğinin Türkçe uyarlama çalışması. İlköğretim Online, 15(4), 0-0. https://doi.org/10.17051/io.2016.25140
  • Kush, J. C., Watkins, M. W., McAleer, M. T. ve Edwards, W. A. (1995). One-year stability of the elementary reading attitude survey. Mid-Western Educational Researcher, 8(1), 11-14.
  • Kuşdemir, Y. (2019). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin okumaya yönelik tutumlarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 75-86. https://doi.org/10.29299/kefad.2018.20.01.003
  • Kuzu, T. S. (2013). Öğretmen adaylarının okumaya karşı tutumları ile genel kültür düzeyleri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 2(6), 55-72.
  • Logan, S. ve Johnston. R. (2009). Gender differences in reading ability and attitudes: Examining where these differences lie. Journal of Research in Reading, 32, 199-214. https://doi.org/10.1111/j.1467-9817.2008.01389.x
  • Marinak, B. A. ve Gambrell. L. B. (2010). Reading motivation: Exploring the elementary gender gap. Literacy Research and Instruction, 49(2), 129-141. https://doi.org/10.1080/193.880.70902803795
  • Martinez, R. S., Arıcak, T. ve Jewell. J. (2008). Influence of reading attitude on reading achievement: A test of the temporalinteraction model. Psychology in The Schools, 45(10), 1010-1022. https://doi.org/10.1002/pits.20348
  • Mckenna, M. C., Kear, D. J. ve Ellsworth, R. A. (1995). Children’s attitudes toward reading: A national survey. Reading Research Quarterly, 30(4), 934-956. https://doi.org/10.2307/748205
  • McMillan, J. H. ve Schumacher, S. (2010). Research in education: Evidence-based inquiry. Myeducationlab series. Pearson.
  • Nootens, P., Morin, M-F., Alamargot, D., Gonçalves, C., Venet, M. ve Labrecque. A-M. (2019). Differences in attitudes toward reading: A survey of pupils in grades 5 to 8. Frontiers in Psychology, 9, 2773. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02773
  • Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory (2nd ed.). McGraw-Hill.
  • Özdemir, S. ve Şerbetçi, H. N. (2018). İlkokul Dördüncü sınıf öğrencilerinin okumaya yönelik tutumları (Bartın Örneklemi). İlköğretim Online, 17(4), 2110-2123. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.506973
  • Özdemir, Y. ve Kıroğlu, K. (2021). İlkokul öğrencilerinin okuma tutumları. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 408-424. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.829740
  • Partin, K. ve Hendricks. C. G. (2002). The relationship between positive adolescent attitudes toward reading and home literary environment. Reading Horizons: A Journal of Literacy and Language Arts, 43(1), 8.
  • Petscher, Y. (2010). A meta-analysis of the relationship between student attitudes towards reading and achievement in reading. Journal of research in reading, 33(4), 335-355. https://doi.org/10.1111/j.1467-9817.2009.01418.x
  • Plessas, G. ve Oakes. C. (1964) Pre-Reading experiences of selected early. Readers. Reading Teacher, 18(1).
  • Reis, S. M., McCoach, D. B., Coyne, M., Schreiber, F. J., Eckert, R. D. ve Gubbins. E. J. (2007). Using planned enrichment strategies with direct instruction to improve reading fluency. comprehension. and attitude toward Reading: An evidence-based study. The Elementary School Journal, 108(1), 3-23. https://doi.org/10.1086/522383
  • Rena, S., Abedalaziz. N. ve Leng. C. H. (2018). The relationship between parenting styles and students’ attitude toward leisure time reading. MOJES: Malaysian Online Journal of Educational Sciences, 1(2), 37-54.
  • Sainsbury, M. ve Schagen. I. (2004). Attitudes to reading at ages nine and eleven. Journal of Research in Reading, 27(4), 373-386. https://doi.org/10.1111/j.1467-9817.2004.00240.x
  • Sallabaş. M. E. (2008). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin okumaya yönelik tutumları ve okuduğunu anlama becerileri arasındaki đlişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(16), 141-155.
  • Sever, S. (2004). Türkçe öğretimi ve tam öğrenme. Anı.
  • Sipahi, B., Yurtkoru. E. S. ve Çinko M. (2008). Sosyal bilimlerde SPSS ile veri analizi. Beta.
  • Spera, C. (2005). A review of the relationship among parenting practices. parenting styles. and adolescent school achievement. Educational psychology review, 17, 125-146.
  • Strommen, L. T. ve Mates, B. F. (2004). Learning to love reading: Interview swith older children and teens. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 48(3), 188-200. Doi: https://doi.org/10.1598/JAAL.48.3.1
  • Sutton, M. (1964). Readiness for reading at kindergarten. Reading Teacher. 18(1), 234-240.
  • Şahin Taşkın, Ç. ve Esen Aygün, H. (2017). İlkokul öğrencilerinin okuma tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 16(3), 1120-1136. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.330246
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı. [Use of multivariate statistics]. (M. Baloğlu. Çev. Ed.). Nobel.
  • Tanju, E. H. (2010). Çocuklarda kitap okuma alışkanlığına genel bir bakış. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 21(21), 30-39.
  • Taş, H. (2018). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıkları ve tercihleri üzerine bir değerlendirme. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(3), 1947-1975. https://doi.org/10.7884/teke.4270
  • Van Griethuijsen, R. A. L. F., Van Eijck, M. W., Haste, H., Den Brok, P. J., Skinner, N. C., Mansour, N. ve BouJaoude, S. (2015). Global patterns in students’ views of science and interest in science. Research in Science Education, 45, 581-603. https://doi.org /10.1007/s11165.014.9438-6.
  • Worrell, F. C., Roth, D. A. ve Gabelko, N. H. (2006). Elementary reading attitude survey (ERAS) scores in academically talented students. Roeper Review, 29(2), 119-124. https://doi.org/10.1080/027.831.90709554395
  • Yavuzer, H. (2009). Ana-baba ve çocuk (21. baskı). Remzi.
  • Yıldız, M. ve Kaman, Ş. (2016). İlköğretim (2-6. sınıf) öğrencilerinin okuma ve yazma tutumlarının incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20(2), 508-522.
  • Yılmaz, A. (1999). Çocuk yetiştirme tutumları: kuramsal yaklaşımlar ve görgül çalışmalar. Türk Psikoloji Yazıları, 1(3), 99–118.
  • Yılmaz, M. ve Darican, A. M. (2015). Okumaya hazıroluşluğun ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıklarına ilişkin tutumlarına etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 97.
  • Yılmaz, M. ve Ertem, İ. S. (2020). İlkokul öğrencilerinin okuma alışkanlıklarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Journal of Social Humanities and 97 Administrative Sciences, 6(34), 2210-2219. https://doi.org/10.31589/JOSHAS.489
  • Yoon, J. C. (2002). Three decades of sustained silent reading: A meta-analytic review of the effects of SSR on attitude toward reading. Reading Improvement, 39(4), 186.
  • Yurdakal, İ. H. (2019). Investigation of the 4th grade primary school students’ attitudes towards reading in the scope of differentvariables. World Journal of Education, 9(3), 46-52. doi:10.5430/wje.v9n3p46
  • Yurdakul, Y., Beyazıt, U., Bütün Ayhan, A. ve Şimşek. Ş. (2020). İlkokul öğrencilerinin okumaya yönelik tutumları ile serbest zamanlarında kitap okuma alışkanlıklarının incelenmesi. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 217-229.

İlkokul 2, 3 ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Tutumları ile Anne-Baba Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2024, Volume: 4 Issue: 2, 126 - 147, 30.11.2024
https://doi.org/10.55008/te-ad.1557870

Abstract

Amaç: Bu araştırmada amaç, ilkokula devam eden 2., 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin anne baba tutumları ile okuma tutumları arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını belirlemektir.
Yöntem ve Araçlar: Bu çalışma nicel bir araştırma olup ilişkisel tarama modeliyle desenlenmiştir. Araştırmanın örneklemini, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Erzincan ilinde Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı devlet ilkokuluna devam eden 2., 3. ve 4. sınıfta bulunan öğrencilerden basit seçkisiz örnekleme yöntemi kullanılarak 198 öğrenci ve aileleri oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin toplanması amacıyla, Kişisel Bilgi Formu, Anne Baba Tutum Ölçeği, Görselli 1-6. Sınıflar İçin Okumaya Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen verilerin analizinde, Kolmogorov-Smirnov normallik testi, bağımsız Örneklem t-Testi, Tek Yönlü ANOVA Testi kullanılmış ve korelasyon analizi yapılmıştır.
Sonuçlar: Araştırma sonucunda öğrencilerin genel olarak olumlu okuma tutumuna sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Demokratik anne tutumu ile akademik okuma tutumu arasında, demokratik anne tutumu ile toplam okuma tutumu arasında pozitif yönde düşük düzeyde bir ilişki saptanmıştır. Baskıcı baba tutumu ile akademik okuma tutumu arasında, baskıcı baba tutumu ile toplam okuma tutumu arasında negatif yönde düşük düzeyde bir ilişki belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: okuma tutumu, anne baba tutumu, eğlence amaçlı okuma, akademik okuma

References

  • Akbulut, O. (2022). Bilimsel araştırmalarda istatistiksel anlamlılığın raporlanmasında güncel yaklaşımlar: Hatalar ve doğrular. International Journal of Eastern Mediterranean Agricultural Research, 5(1), 01-19.
  • Akkaya, N. ve Özdemir. S. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin okumaya yönelik tutumlarının incelenmesi (İzmir-Buca Örneği).Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 75.
  • Akyol, H. (2005). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Pegem Akademi.
  • Akyol, H. ve Temur, T. (2008). Ses temelli cümle yöntemi ve cümle yöntemi ile okuma yazma öğrenen öğrencilerin okuma becerilerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 80-95.
  • Alpoğuz, D. U. (2014). Algılanan ana-baba tutumlarının ilköğretim öğrencilerinin okumaya yönelik tutumlarına ve Türkçe dersi akademik başarılarına etkisi (Tez No. 353354) [Yüksek lisans tezi. Ahi Evran Üniversitesi-Kırşehir].
  • Alramamneh, Y., Saqr, S. ve Areepattamannil, S. (2023). Investigating the relationship between parental attitudes toward reading, early literacy activities, and reading literacy in Arabic among Emirati children. Large-scale Assessments in Education, 11(36), 1-23. https://doi.org/10.1186/s40536.023.00187-3
  • Arslan, Y., Çelik. Z. ve Çelik, E. (2009). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığına yönelik tutumlarının belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 113-124.
  • Arthur, J. E. (1995). What is the effect of recreational reading on reading achievement of middle grade students? https://eric.ed.gov/?id=ED391143
  • Aydoğdu, H. ve Kara Özkan, N. (2021). Lise öğrencilerinin ebeveynlerinin okuma tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 50(230), 605-627. https://doi.org/10.37669/milliegitim.892911
  • Bağcı, H. (2010) İlköğretim II. kademe öğrencilerinin okumaya yönelik tutumlarının değerlendirilmesi. e-Journay of New World Sciences Academy (NWSA), 5(4), 2018-2033.
  • Baki, Y. (2017). 6. 7 ve 8. sınıf öğrencilerinden okumaya yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 16(63), 1166-1186. https://doi.org/10.17755/esosder.289915
  • Balcı, A. (2009). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlığına yönelik tutumları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 265-300.
  • Balcı, A. (2016). Okuma ve anlama eğitimi. Pegem Akademi.
  • Balcı, A., Uyar. Y. ve Büyükikiz, K. K. (2012). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıkları, kütüphane kullanma sıklıkları ve okumaya yönelik tutumlarının incelenmesi. Turkish Studies, 7(4), 965-985. https://doi.org/10.7827/turkishstudies.3795
  • Bano, J., Jaben. Z. ve Qutoshi, S. B. (2018). Perceptions of teachers about the role of parents in developing reading habits of children to improve their academic performance in schools. Journal of Education and Educational Development, 5(1), 42.
  • Baş, G. (2012). Reading attitudes of high school students: an analysis from different variables. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 3(2), 47-58.
  • Başaran, M. ve Ateş, S. (2009). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin okumaya ilişkin tutumlarının incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(1), 73-92.
  • Bintz, W. P. (1993). Resistant readers in secondary education: Some insights and implications. Journal of Reading, 36, 604-615.
  • Bircan. İ. ve Tekin. M. (1989). Türkiye’de okuma alışkanlığının azalma sorunu ve çözüm yolları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 22(1), 398–407. https://doi.org/10.1501/Egifak_000.000.0883
  • Black. A. M. L. (2006). Attitudes to reading: An investigation across the primary years (Publication No. 3577872). [Doctoral dissertation, Australian Catholic University – Italy]. ProQuest Dissertations.,
  • Bozpolat. E. (2010). Öğretmen adaylarının okuma alışkanlığına ilişkin tutumlarının değerlendirilmesi (Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi örneği). Zeitschrift für die Welt der Türken/Journal of World of Turks, 2(1), 411-428.
  • Büyüköztürk. Ş., Çakmak. E. K., Akgün. Ö. E., Karadeniz. Ş. ve Demirel. F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri (25. baskı.). Pegem Akademi.
  • Byro, C. C. (2000). A study of the relationship between reading attitude and gender in fourth grade children (Publication No.1640) [Master’s thesis. Rowan University-Glassboro]
  • Chotitham. S. ve Wongwanich. S. (2014). The reading attitude measurement for enhancing elementary school student’s achievement. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 3213-3217. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.737
  • Clark, C. (2014). The reading lives of 8 to 11-year-olds 2005–2013 an evidence paper for the read on get on Coalition. National Literacy Trust.
  • Coşkun, S. (2011). Bilişsel farkındalık stratejilerine dayalı okuma eğitimi etkinliklerinin okuduğunu anlama becerilerini geliştirmeye etkisi (Tez No. 304285) [Yüksek lisans tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi-Bolu].
  • Cunningham, D. D. (2008). Literacy environment quality in preschool and children’s attitudes toward reading and writing. Literacy Teaching and Learning, 12(2), 19-36.
  • Çakıcı, D. (2007). Ön örgütleyicilerin okumaya yönelik tutum üzerindeki etkileri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(14), 65-82.
  • Çakıroğlu, O. ve Palancı, M. (2015). Okuma tutum ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. International Journal of Human Sciences, 12(1), 1143-1156.
  • Çeçen, M. A. ve Deniz, E. (2015). Lise öğrencilerinin okumaya yönelik tutumları (Diyarbakır ili örneği). Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(30), 193-212. ,
  • Demir. E. (2022). Ebeveyn okuma motivasyonunun ilkokul öğrencilerinin okuma alışkanlığı ve okuma tutumu ile ilişkisi (Tez No. 730446) [Yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi – Ankara].
  • Deveci Taşçı, B. ve Tahiroğlu, M. (2022). Ana-babaların ilkokul öğrencilerinin okuma tutumları üzerine etkisi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(2), 826-841. https://doi.org/10.51460/baebd.1122402
  • Deveci. K. (2019). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin okumaya yönelik tutumları ile okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi ve sürece ilişkin öğretmen görüşleri (Tez No. 549037) [Yüksek lisans tezi. Trabzon Üniversitesi – Trabzon]
  • Durualp E. ve Durualp E. ve Çiçekoğlu P. (2013). 6-8. sınıftaki öğrencilerin okumaya ilişkin tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 159-174.
  • Echedom, A. U., Nwankwo, T. V. ve Nwankwo, E. U. (2018). Influence of authoritative. authoritarian. permissive. and the uninvolved parenting styles on the reading attitudes of students in Anambra State. Nigeria. Journal of Library and Information Sciences, 6(2), 1-25. https://doi.org/10.15640/jlis.v6n2a1
  • Fletcher, A. J. (2017). Applying critical realism in qualitative research: Methodology meets method. International Journal of Social Research Methodology: Theory & Practice, 20(2), 181-194. https://doi.org/10.1080/13645.579.2016.1144401
  • Gömleksiz, M. N. (2004). Kitap okuma alışkanlığına ilişkin bir tutum ölçeğinin geçerlik ve güvenliği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(2), 185-195.
  • Grolnick, W. S. ve Ryan, R. M. (1989). Parent styles associated with children’s self-regulation and competence in school. Journal of Educational Psychology, 81(2), 43. https://doi.org/10.1037/0022-0663.81.2.143
  • Guarian, W. (2007). Home and reading proficiency. https://www.researchunimells.ed.au/rpeg
  • Gülay Ogelman, H. ve Özyürek, A. (2021). Anne-baba tutum ölçekleri (4-12 yaş): Geliştirilmesi geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 7 (1), 1-16. https://doi.org/10.47714/uebt.847581
  • Güneş, F. ve Susar Kırmızı, F. (2014). E-kitap okumaya yönelik tutum ölçeğinin (EKOT) geliştirilmesi: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 196-212.
  • Gür Erdoğan, D. ve Demir, Y. E. (2016). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin okumaya yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 85-96.
  • İşeri, K. (2010). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin okuma tutumlarının incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 468-487.
  • Kakırman Yıldız, A. (2016), Okul öncesi çocuklarının okuma alışkanlığı kazanmasında rol model olarak aile. Mavi Atlas, 7, 95-112. Doi: https://doi.org/10.18795/ma.94919
  • Karadağ, R. (2014). Okuma ilgisi, tutumları ve alışkanlığı konusunda yapılmış çalışmaların lisansüstü tezlere dayalı analizi: YÖK ve ProQuest veri tabanları örneklemi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 1-17. http://doi.org/10.9779/PUJE619
  • Karademir, M. ve Gürsoy, B. (2018). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıklarının incelenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 247-282.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F. ve Sever S. (1998). Türkçe öğretimi-Türkçe ve sınıf öğretmenleri için. Engin.
  • Kızıltaş, Y. (2018). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuma tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Turkish Studies: Educational Sciences, 13(27), 1767-1783. Doi: 10.7827/TurkishStudies.14352
  • Kızıltaş, Y. (2023). İlkokul öğrencilerinin okuduğunu anlama becerileri: Okuma tutumu doğrultusunda bir değerlendirme. Yaşadıkça Eğitim, 37(2), 388-404. https://doi.org/10.33308/26674.874.2023372486
  • Kocaarslan, M. (2016). Garfield görselli 1-6. sınıflar için okumaya yönelik tutum ölçeğinin Türkçe uyarlama çalışması. İlköğretim Online, 15(4), 0-0. https://doi.org/10.17051/io.2016.25140
  • Kush, J. C., Watkins, M. W., McAleer, M. T. ve Edwards, W. A. (1995). One-year stability of the elementary reading attitude survey. Mid-Western Educational Researcher, 8(1), 11-14.
  • Kuşdemir, Y. (2019). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin okumaya yönelik tutumlarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 75-86. https://doi.org/10.29299/kefad.2018.20.01.003
  • Kuzu, T. S. (2013). Öğretmen adaylarının okumaya karşı tutumları ile genel kültür düzeyleri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 2(6), 55-72.
  • Logan, S. ve Johnston. R. (2009). Gender differences in reading ability and attitudes: Examining where these differences lie. Journal of Research in Reading, 32, 199-214. https://doi.org/10.1111/j.1467-9817.2008.01389.x
  • Marinak, B. A. ve Gambrell. L. B. (2010). Reading motivation: Exploring the elementary gender gap. Literacy Research and Instruction, 49(2), 129-141. https://doi.org/10.1080/193.880.70902803795
  • Martinez, R. S., Arıcak, T. ve Jewell. J. (2008). Influence of reading attitude on reading achievement: A test of the temporalinteraction model. Psychology in The Schools, 45(10), 1010-1022. https://doi.org/10.1002/pits.20348
  • Mckenna, M. C., Kear, D. J. ve Ellsworth, R. A. (1995). Children’s attitudes toward reading: A national survey. Reading Research Quarterly, 30(4), 934-956. https://doi.org/10.2307/748205
  • McMillan, J. H. ve Schumacher, S. (2010). Research in education: Evidence-based inquiry. Myeducationlab series. Pearson.
  • Nootens, P., Morin, M-F., Alamargot, D., Gonçalves, C., Venet, M. ve Labrecque. A-M. (2019). Differences in attitudes toward reading: A survey of pupils in grades 5 to 8. Frontiers in Psychology, 9, 2773. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.02773
  • Nunnally, J. C. (1978). Psychometric theory (2nd ed.). McGraw-Hill.
  • Özdemir, S. ve Şerbetçi, H. N. (2018). İlkokul Dördüncü sınıf öğrencilerinin okumaya yönelik tutumları (Bartın Örneklemi). İlköğretim Online, 17(4), 2110-2123. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.506973
  • Özdemir, Y. ve Kıroğlu, K. (2021). İlkokul öğrencilerinin okuma tutumları. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 408-424. https://doi.org/10.33418/ataunikkefd.829740
  • Partin, K. ve Hendricks. C. G. (2002). The relationship between positive adolescent attitudes toward reading and home literary environment. Reading Horizons: A Journal of Literacy and Language Arts, 43(1), 8.
  • Petscher, Y. (2010). A meta-analysis of the relationship between student attitudes towards reading and achievement in reading. Journal of research in reading, 33(4), 335-355. https://doi.org/10.1111/j.1467-9817.2009.01418.x
  • Plessas, G. ve Oakes. C. (1964) Pre-Reading experiences of selected early. Readers. Reading Teacher, 18(1).
  • Reis, S. M., McCoach, D. B., Coyne, M., Schreiber, F. J., Eckert, R. D. ve Gubbins. E. J. (2007). Using planned enrichment strategies with direct instruction to improve reading fluency. comprehension. and attitude toward Reading: An evidence-based study. The Elementary School Journal, 108(1), 3-23. https://doi.org/10.1086/522383
  • Rena, S., Abedalaziz. N. ve Leng. C. H. (2018). The relationship between parenting styles and students’ attitude toward leisure time reading. MOJES: Malaysian Online Journal of Educational Sciences, 1(2), 37-54.
  • Sainsbury, M. ve Schagen. I. (2004). Attitudes to reading at ages nine and eleven. Journal of Research in Reading, 27(4), 373-386. https://doi.org/10.1111/j.1467-9817.2004.00240.x
  • Sallabaş. M. E. (2008). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin okumaya yönelik tutumları ve okuduğunu anlama becerileri arasındaki đlişki. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(16), 141-155.
  • Sever, S. (2004). Türkçe öğretimi ve tam öğrenme. Anı.
  • Sipahi, B., Yurtkoru. E. S. ve Çinko M. (2008). Sosyal bilimlerde SPSS ile veri analizi. Beta.
  • Spera, C. (2005). A review of the relationship among parenting practices. parenting styles. and adolescent school achievement. Educational psychology review, 17, 125-146.
  • Strommen, L. T. ve Mates, B. F. (2004). Learning to love reading: Interview swith older children and teens. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 48(3), 188-200. Doi: https://doi.org/10.1598/JAAL.48.3.1
  • Sutton, M. (1964). Readiness for reading at kindergarten. Reading Teacher. 18(1), 234-240.
  • Şahin Taşkın, Ç. ve Esen Aygün, H. (2017). İlkokul öğrencilerinin okuma tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. İlköğretim Online, 16(3), 1120-1136. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2017.330246
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı. [Use of multivariate statistics]. (M. Baloğlu. Çev. Ed.). Nobel.
  • Tanju, E. H. (2010). Çocuklarda kitap okuma alışkanlığına genel bir bakış. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 21(21), 30-39.
  • Taş, H. (2018). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıkları ve tercihleri üzerine bir değerlendirme. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(3), 1947-1975. https://doi.org/10.7884/teke.4270
  • Van Griethuijsen, R. A. L. F., Van Eijck, M. W., Haste, H., Den Brok, P. J., Skinner, N. C., Mansour, N. ve BouJaoude, S. (2015). Global patterns in students’ views of science and interest in science. Research in Science Education, 45, 581-603. https://doi.org /10.1007/s11165.014.9438-6.
  • Worrell, F. C., Roth, D. A. ve Gabelko, N. H. (2006). Elementary reading attitude survey (ERAS) scores in academically talented students. Roeper Review, 29(2), 119-124. https://doi.org/10.1080/027.831.90709554395
  • Yavuzer, H. (2009). Ana-baba ve çocuk (21. baskı). Remzi.
  • Yıldız, M. ve Kaman, Ş. (2016). İlköğretim (2-6. sınıf) öğrencilerinin okuma ve yazma tutumlarının incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20(2), 508-522.
  • Yılmaz, A. (1999). Çocuk yetiştirme tutumları: kuramsal yaklaşımlar ve görgül çalışmalar. Türk Psikoloji Yazıları, 1(3), 99–118.
  • Yılmaz, M. ve Darican, A. M. (2015). Okumaya hazıroluşluğun ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin okuma alışkanlıklarına ilişkin tutumlarına etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 97.
  • Yılmaz, M. ve Ertem, İ. S. (2020). İlkokul öğrencilerinin okuma alışkanlıklarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Journal of Social Humanities and 97 Administrative Sciences, 6(34), 2210-2219. https://doi.org/10.31589/JOSHAS.489
  • Yoon, J. C. (2002). Three decades of sustained silent reading: A meta-analytic review of the effects of SSR on attitude toward reading. Reading Improvement, 39(4), 186.
  • Yurdakal, İ. H. (2019). Investigation of the 4th grade primary school students’ attitudes towards reading in the scope of differentvariables. World Journal of Education, 9(3), 46-52. doi:10.5430/wje.v9n3p46
  • Yurdakul, Y., Beyazıt, U., Bütün Ayhan, A. ve Şimşek. Ş. (2020). İlkokul öğrencilerinin okumaya yönelik tutumları ile serbest zamanlarında kitap okuma alışkanlıklarının incelenmesi. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 217-229.
There are 88 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Primary Education
Journal Section Research Articles
Authors

Fatih Erdem 0000-0003-0362-2422

Sinan Koçyiğit 0000-0002-7242-6209

Early Pub Date November 28, 2024
Publication Date November 30, 2024
Submission Date October 1, 2024
Acceptance Date November 11, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Erdem, F., & Koçyiğit, S. (2024). İlkokul 2, 3 ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Okuma Tutumları ile Anne-Baba Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 126-147. https://doi.org/10.55008/te-ad.1557870

Journal of Research in Elementary Education is an open access journal.

by-nc.png

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-4.0 International License.