Purpose: The aim of this study was to examine the relationship between parental attitudes and reading attitudes of students studying between the 2nd and 4th grades in primary school (2nd, 3rd and 4th grades).
Method and Materials: In this study, the relational survey model was used. The sample of the study consisted of 198 2nd, 3rd and 4th grade students selected by simple random sampling method from primary schools in Erzincan city center and their mothers and fathers. Data in the study were collected with Personal Information Form, Parental Attitude Scale, Visualized 1-6. Attitude Towards Reading Scale for Grades 1-6 with Visuals. In the analysis of the obtained data, Kolmogorov-Smirnov normality test, Independent Sample t-Test, One-Way ANOVA Test and Correlation Analysis were used..
Results: As a result of the research, it was concluded that students generally had positive reading attitudes. A low-level positive relationship was found between democratic mother attitude and academic reading attitude, and between democratic mother attitude and total reading attitude. A low-level negative relationship was found between oppressive father attitude and academic reading attitude and between oppressive father attitude and total reading attitude.
Amaç: Bu araştırmada amaç, ilkokula devam eden 2., 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin anne baba tutumları ile okuma tutumları arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığını belirlemektir.
Yöntem ve Araçlar: Bu çalışma nicel bir araştırma olup ilişkisel tarama modeliyle desenlenmiştir. Araştırmanın örneklemini, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Erzincan ilinde Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı devlet ilkokuluna devam eden 2., 3. ve 4. sınıfta bulunan öğrencilerden basit seçkisiz örnekleme yöntemi kullanılarak 198 öğrenci ve aileleri oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin toplanması amacıyla, Kişisel Bilgi Formu, Anne Baba Tutum Ölçeği, Görselli 1-6. Sınıflar İçin Okumaya Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen verilerin analizinde, Kolmogorov-Smirnov normallik testi, bağımsız Örneklem t-Testi, Tek Yönlü ANOVA Testi kullanılmış ve korelasyon analizi yapılmıştır.
Sonuçlar: Araştırma sonucunda öğrencilerin genel olarak olumlu okuma tutumuna sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Demokratik anne tutumu ile akademik okuma tutumu arasında, demokratik anne tutumu ile toplam okuma tutumu arasında pozitif yönde düşük düzeyde bir ilişki saptanmıştır. Baskıcı baba tutumu ile akademik okuma tutumu arasında, baskıcı baba tutumu ile toplam okuma tutumu arasında negatif yönde düşük düzeyde bir ilişki belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: okuma tutumu, anne baba tutumu, eğlence amaçlı okuma, akademik okuma
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Primary Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | November 28, 2024 |
Publication Date | November 30, 2024 |
Submission Date | October 1, 2024 |
Acceptance Date | November 11, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 4 Issue: 2 |
Journal of Research in Elementary Education is an open access journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-4.0 International License.