The aim of this study is to investigate the relationship between organizational justice perceptions of
teachers working at secondary schools and their perceptions of work engagement and to determine
the extent to which teachers' perceptions of justice predicted their perceptions of work engagement.
The relational survey model was used in this study. The universe of the study consists of 2250 teachers
working in official secondary schools in the Çankaya district of Ankara province in 2017-2018
academic year. The universe related sample was determined by cluster sampling method. With this
method, 12 secondary schools were included in the sample and 353 teachers were reached. Data were
collected with “Organizational Justice Scale” developed by Niehoff and Moorman (1993) and adapted
by Polat (2007), “Utrecht Work Engagement Scale” developed by Schaufeli, Bakker and Salanova
(2003) and adapted by Eryılmaz and Doğan (2012). Descriptive statistics (frequency, mean and
standard deviation), correlation and regression analyses were used to analyze the data. According to
the findings of the study, it was found that teachers' perceptions of organizational justice and work
engagement were at the level of undecided. However, a significant positive relationship was found
between teachers' perception of organizational justice and work engagement. The results of the
regression analysis show that the perception of distributive justice and procedural justice predict the
perception of work engagement. With the findings of the study, it can be suggested to the principals
and assistant principals that they should be fair in the distribution of work and procedures in the school and to give importance to inform the teachers about the decisions or practices taken in order to
increase the engagement of teachers with their works.
Teacher perception of organizational justice perception of work engagement
Bu araştırmanın amacı, ortaokullarda görevli öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ile işle bütünleşme
algıları arasındaki ilişkiyi incelemek ve öğretmenlerin adalet algılarının, işle bütünleşme algılarını ne
derecede yordadığını saptamaktır. Araştırma, ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmanın evrenini
2017-2018 eğitim-öğretim yılı Ankara ili Çankaya ilçesinde resmi ortaokullarda görevli 2250 öğretmen
oluşturmaktadır. Evrene ilişkin örneklem küme örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Bu yöntemle
örneklem kapsamına 12 ortaokul alınmış ve 353 öğretmene ulaşılmıştır. Verilerin analizinde
tanımlayıcı istatistiklerden (frekans, ortalama ve standart sapma), korelasyon ve regresyon
analizinden yararlanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ile
işle bütünleşme algılarının kararsızım düzeyinde olduğu bulunmuştur. Bununla birlikte öğretmenlerin
örgütsel adalet algısı ile işle bütünleşme algısı arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki tespit
edilmiştir. Regresyon analizi sonuçları dağıtım adaleti algısı ve işlem adaleti algısının işle bütünleşme
algısını yordadığını göstermektedir. Çalışmanın bulgularıyla okullarda görevli müdür ve müdür
yardımcılarına, öğretmenlerin işleri ile bütünleşmelerinin artması için okuldaki iş ve işlemleri
dağıtımında adil olunması ve öğretmenleri alınan kararlar yada uygulamaların süreçleri hakkında
bilgilendirmelerin önemli olduğu konularında öneride bulunulmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 9 Mayıs 2019 |
Kabul Tarihi | 28 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 2 |