Bu araştırmanın amacı, pozitiflik, umut ve psikolojik sağlamlığın üniversite öğrencilerinin okul tükenmişliğini anlamlı biçimde yordayıp yordamadığını incelemektir. Araştırmanın çalışma grubu, farklı bölümlerde öğrenimine devam eden 272’si kadın ve 86’sı erkek olmak üzere toplam 358 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırma kapsamında veri toplamak için katılımcılara, araştırmacılar tarafından oluşturulan Kişisel Bilgi Formu (KBF), Maslach Tükenmişlik Envanteri Öğrenci Formu (MTE-ÖF), Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği (KPSÖ), Sürekli Umut Ölçeği (SUÖ) ve Pozitiflik Ölçeği (PÖ) uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 22 programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, okul tükenmişliği ile pozitiflik, umut ve psikolojik sağlamlık arasında negatif ve anlamlı ilişkiler bulunmuştur. Korelasyon analizinden sonra psikolojik sağlamlık, umut ve pozitifliğin okul tükenmişliğini ne düzeyde yordadığını test etmek maksadıyla çoklu doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre; psikolojik sağlamlık, umut ve pozitifliğin, üniversite öğrencilerinin okul tükenmişliğinin, tükenme (R2 = .22, p < .01), duyarsızlaşma (R2 = .16, p < .01) ve yetkinlik (R2 = .34, p < .01) alt boyutlarının anlamlı bir yordayıcısı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular, alanyazınla birlikte ele alındığında okul tükenmişliğinin önlenmesinde bireyin pozitif özelliklerinin geliştirilmesinin etkili olduğu söylenebilir.
The aim of this study is to examine whether positivity, hope, and psychological resilience significantly predict university students' school burnout. The study group of the research consists of 358 university students, 272 women and 86 men, who continue their education at different departments. Personal Information Form (PIF), Maslach Burnout Inventory Student Form (MBI-SF), Brief Psychological Resilience Scale (BPRS), Continuous Hope Scale (CHS), and Positivity Scale (PSI) were applied to the participants to collect data within the scope of the study. The data obtained from the participants were coded into the computer and analyzed using the SPSS 22 program. According to the correlation analysis results, negative and significant relationships were found between school burnout and positivity, hope, and resilience. After the correlation analysis, a stepwise multiple regression analysis was conducted to test the extent to which psychological resilience, hope, and positivity predicted school burnout. According to the analysis results, it was concluded that psychological resilience, hope, and positivity are significant predictors of the school burnout of university students, exhaustion (R2 = .22, p <.01), cynicism (R2 = .16, p <.01), and efficacy (R2 = .34, p <.01) subdimensions. When the findings obtained are considered together with the literature, it can be said that the development of positive characteristics of the individual is effective in preventing school burnout.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 14 Mart 2021 |
Kabul Tarihi | 29 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 19 Sayı: 2 |