Background: As an ability to manipulate mental images, mental rotation requires cognitive manipulation and spatial transformation of the imagined object and may be useful in spatial reasoning and problem-solving. Recent studies focuse on to explore the relationship between this type of visio–spatial ability and performance in preclinical courses such as anatomy. In this study, it was aimed to investigate the relation between mental rotation performance and academic program, academic year and sex difference in students of Baskent University. Methods: A total of 205 students studying in their first three years at faculty of law and medicine completed the mental rotation test after providing their informed consent. Experimental procedures were approved by the local research and ethics commitee. Results: The better mental rotation performance in men and medical students comparing with women and law students, respectively (p
Amaç: Mental rotasyon becerisi, nesneleri şekil, renk ve boyut gibi statik özelliklerinin yanı sıra dinamik özelliklerini de içeren detaylarıyla, zihinsel olarak betimleyebilme yeteneği olarak tanımlanır. Bu alanda yapılan çalışmalar, tıp eğitimi alan öğrencilerin anatomi dersi sınav başarısı ile mental rotasyon performansı arasındaki ilişkiye dikkat çekmektedir. Bu çalışma, Başkent Üniversitesinde okuyan ögrencilerde mental rotasyon becerilerinin akademik program, akademik yıl ve cinsiyetler arasındaki ilişkilerinin araştırılmasını hedeflemiştir. Gereç ve Yöntem: Çalışma, tıp ve hukuk fakültelerinin ilk 3 akademik yılında eğitim gören toplam 205 gönüllü ile gerçekleştirilmiştir. Başkent Üniversitesi Tıp ve Sağlık Araştırma ve Etik kurul onayları alındıktan sonra katılımcılara, günün hep aynı zaman diliminde ve test için uygun bir ortamda “Mental Rotasyon Testi” uygulanmıştır. Bulgular: Temel bulgular önceki çalışmalarla uyumlu olup mental rotasyon performansı erkeklerde kadınlara göre ve tıp öğrencilerinde ise hukuk öğrencilerine göre yüksek bulunmuştur (p
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2013 |
Submission Date | September 5, 2015 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 37 Issue: 37 |