Research Article
BibTex RIS Cite

Ondokuz Mayıs Üni̇versi̇tesi̇ Tıp Fakültesi Mezunu Uzmanlık Öğrenci̇leri̇ni̇n Yeterli̇kleri̇ İle İlgi̇li̇ Öğretim Üyeleri̇nin Görüşleri

Year 2018, Volume: 17 Issue: 51, 76 - 85, 30.04.2018
https://doi.org/10.25282/ted.336397

Abstract

Amaç: Bu çalışma ile öğretim
üyelerinin, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi (OMÜTF)’nde mezuniyet
öncesi eğitim alan uzmanlık öğrencilerinin yeterlikleri ile ilgili görüşlerinin
tespit edilmesiamaçlanmaktadır. 

Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı
bu çalışma, OMÜTF’de mezuniyet öncesi eğitim alan ve halen uzmanlık
eğitimlerini sürdüren öğrencilerin bulundukları bölümlerdeki öğretim üyelerine
uygulanmıştır. Genel memnuniyet düzeyi, yeterlik düzeyi, sorunlar ve çözüm
önerileri ile katılımcı öğretim üyesi bilgilerinin yer aldığıanket ile veriler
toplanmıştır. Elde edilen verilerin tanımlayıcı analizlerinin yanısıra, kategorik
değişkenler için Kikare testi kullanılmıştır.

Bulgular: Çalışmaya dahil
edilen 99 öğretim üyesi/eğiticinin
68'i (%68,69) OMÜTF’nde çalışmakta olup, 29'u (%29,29) kurum
dışındandır.
Söz konusu eğiticilerin kendi birimlerinde uzmanlık
öğrencisi olarak görev yapan OMÜTF mezunları ile ilgili genel memnuniyet düzeyleri
yüksekolsa dae
kip üyesi, lider ve yönetici, eğitici, mesleki değer
ve ilkeler, sürekli mesleki gelişim, kültürel yetkinlik, bilişsel ve üst düzey
beceriler alanında yeterlik düzeylerini düşük olarak algıladıkları ortaya çıkmıştır.







Sonuç: Ülkemizde ilk kez uygulanan çalışmadan elde edilen veriler mezuniyet öncesi eğitim
programının iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için kullanılacaktır. 

References

  • 1. Morrison J. Evaluation. In Cantillon P, Wood D. ABC Learning and teaching in medicine, Second Edition Wiley-Blackwell Publishing Ltd, 2010
  • 2. Frye Ann W, Hemmer Paul A.Program evaluation models and related theories: AMEE Guide No. 67. MedicalTeacher, 2012; 34: 288–299
  • 3. Harden RM, Crosby JR, Davıs MH. AMEE Guide No. 14: Outcome-based education:Part 1: An introductiontooutcome-based education. MedicalTeacher, 1999; 21: 1: 1-14

Faculty Members’ Opinions about Competency of Resi̇dents Graduated from Ondokuz Mayis University Medical Faculty

Year 2018, Volume: 17 Issue: 51, 76 - 85, 30.04.2018
https://doi.org/10.25282/ted.336397

Abstract

Objective: This study aims to determine the faculty members’ opinions about competency of residents who graduate from Ondokuz Mayis University Medical Faculty (OMU Medical Faculty).

Material and Methods: This descriptive study applied to the faculty members that have residents graduated from OMU Medical Faculty. Data is collected with a survey which contains general satisfaction level, competency level, problems and solutions suggestion and faculty member identity information. In addition to the descriptive analyzes of the obtained data, the chi-square test was used for the categorical variables.

Results: 68 of the 99 instructors (68.69%) who were included in the study are working inOMU Medical Faculty, 29(29.29%) were out of the institutionAlthough faculty members’ overall level of satisfaction with OMU Medical Faculty graduates was high, it was found that they perceived residents ’competency level as low in the areas of team member, leader and manager, educator, professional values and principles, continuing professional development, cultural competence and cognitive and high-level skills.

Conclusion: data obtained from a study applied for the first time in our country will be used for the improvement and development of the graduate education program.

References

  • 1. Morrison J. Evaluation. In Cantillon P, Wood D. ABC Learning and teaching in medicine, Second Edition Wiley-Blackwell Publishing Ltd, 2010
  • 2. Frye Ann W, Hemmer Paul A.Program evaluation models and related theories: AMEE Guide No. 67. MedicalTeacher, 2012; 34: 288–299
  • 3. Harden RM, Crosby JR, Davıs MH. AMEE Guide No. 14: Outcome-based education:Part 1: An introductiontooutcome-based education. MedicalTeacher, 1999; 21: 1: 1-14
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Original Article
Authors

Özlem Mıdık

Levent Güngör

Füsun A. Artıran İğde

Publication Date April 30, 2018
Submission Date August 29, 2017
Published in Issue Year 2018 Volume: 17 Issue: 51

Cite

Vancouver Mıdık Ö, Güngör L, Artıran İğde FA. Ondokuz Mayıs Üni̇versi̇tesi̇ Tıp Fakültesi Mezunu Uzmanlık Öğrenci̇leri̇ni̇n Yeterli̇kleri̇ İle İlgi̇li̇ Öğretim Üyeleri̇nin Görüşleri. TED. 2018;17(51):76-85.