Aim: As a result of the measures taken within the scope of the Covid-19 pandemic, distance education has been started at Manisa Celal Bayar University as well as in other medical schools as of March 2020. The feedback of students and tutors was evaluated in the Problem-Based Learning sessions implemented as distance education (e-PBL) and it was aimed to compare their views on face-to-face PBL sessions held in previous periods.
Methods: As of March 2020, the PBL, which is applied three times a year in Manisa Celal Bayar University Medical Faculty, has started to be done as e-PBL through Microsoft Teams with the introduction of distance education. PBL sessions in small groups in face-to-face training and distance education and accompanied by a tutor were evaluated with feedback. The feedback of the students, 273 PBL and 183 e-PBL received distance education, and 27 PBL and 33 e-PBL tutors were evaluated.
Results: In face-to-face and e-PBL sessions, students scored the highest score in the contribution of group discussion (4.27±0.88, 4.85±0.59). The average score given by tutors to the same question is similar to that of students in face-to-face education (4.90±0.31), while e-PBL is statistically significantly lower (3±92>1.00, p>0.05). In open-ended assessments, students are present in person and during e-PBL sessions; they stated that the guidance of the faculty member is good, encouraging, directs to thinking and research, provides informed learning by discussing a more instructive and clinical subject than theoretical courses, directs them to in-depth research, learns to do accurate and detailed research, discussion and wants more sessions.
Conclusions: In the education, which was revised according to the pandemic conditions at Manisa Celal Bayar University Medical Faculty, the e-PBL sessions implemented with the technical support provided by the faculty management were welcomed by the students and educational routers. However, from the feedback received, it is also emphasized that distance education does not fully meet the location of face-to-face education.
Amaç: Covid-19 pandemisi kapsamında alınan tedbirler neticesinde 2020 Mart ayı itibariyle diğer tıp fakültelerinde olduğu gibi Manisa Celal Bayar Üniversitesinde de uzaktan eğitime geçilmiştir. Uzaktan eğitim olarak uygulanan Probleme Dayalı Öğrenim (e-PDÖ) oturumlarına öğrenci ve eğitim yönlendiricilerinin geri bildirimleri değerlendirilmiş ve önceki dönemlerde yapılan yüz yüze PDÖ oturumları ile ilgili görüşlerinin karşılaştırılması amaçlanmıştır
Yöntem: Manisa Celal Bayar Üniversitesi Tıp Fakültesinde yılda toplam üç kez uygulanan PDÖ Mart 2020 tarihinden itibaren uzaktan eğitime geçilmesi ile Microsoft Teams üzerinden e-PDÖ olarak yapılmaya başlanmıştır. Yüz yüze eğitimde ve uzaktan eğitimde küçük gruplar halinde ve eğitim yönlendiricisi eşliğinde yapılan PDÖ oturumları geri bildirimler ile değerlendirilmiştir. 273’ü yüz yüze, 183’ü ise uzaktan eğitim almış olan öğrencilerin ve 27’si yüz yüze, 33’ü ise uzaktan eğitime katılmış olan eğitim yönlendiricilerinin geri bildirimleri değerlendirilmiştir.
Bulgular: Yüz yüze ve e-PDÖ oturumlarında öğrenciler en yüksek puanı grup tartışmasının kendilerine sağladığı katkı durumuna vermişlerdir (4.27±0.88, 4.85±0,59). Aynı soruya eğitimcilerin verdiği puan ortalaması, yüz yüze eğitimde öğrencilerle benzer düzeyde (4.90±0.31) iken, e-PDÖ de istatistiksel olarak anlamlı düzeyde düşüktür (3,92±1,00, p>0.05). Açık uçlu değerlendirmelerde öğrenciler yüz yüze ve e-PDÖ oturumları sırasında; öğretim üyesinin yönlendirmesi iyi, teşvik edici olduğunu, düşünmeye ve araştırmaya yönlendirdiğini, teorik derslere göre daha öğretici ve klinik bir konuyu tartışarak, derinlemesine araştırmaya yönlendirmesi ile bilinçli öğrenme sağladığını, doğru ve detaylı araştırma, tartışma yapmayı öğrendiklerini ve daha fazla sayıda oturum istediklerini ifade etmişlerdir.
Sonuç: Manisa Celal Bayar Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde pandemi koşullarına göre yeniden düzenlenmiş olan eğitimde, fakülte yönetiminin sağladığı teknik destekle uygulanan e-PDÖ oturumları, öğrenciler ve eğitim yönlendiricileri tarafından olumlu karşılanmıştır. Ancak yine alınan geri bildirimlerden, uzaktan eğitimin yüz yüze eğitimin yerini tam karşılamadığı da vurgulanmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | June 22, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 20 Issue: 62 |