Bu çalışmanın amacı, Çağdaş Amerikan Tiyatrosu’nda yer alan Chicana Tiyatrosu’nun öncü feminist yazarlarından şair ve düşünür Cherrie Moraga’nın yeniden yazdığı Medea mitini, Homi Bhabha’nın postkolonyal melezlik ve üçüncü alan teorisi kapsamında ele almaktır. Melezlik kavramını tartışmalı bir kültürel kimlik yapısı içinde değerlendiren Bhabha, sömüren/kolonileştiren ve sömürülen/ kolonileştirilen iki kültürün etkileşimi sonucu melez bir üçüncü alan ortaya çıktığının altını çizer. Moraga’nın distopik oyunu The Hungry Woman: A Mexican Medea’da, anavatanı Aztlan’dan Phoenix’e sürülen başkarakter Medea’nın, oğlunu öldürdükten sonra yaşamını bir akıl hastanesi hapishanesinde geçirmesi anlatılmaktadır. Çalışmada, Bhabha’nın teorisinden yola çıkarak, Chicana yazar Moraga’nın Yunan miti Medea’yı Meksikalı bir lezbiyen kadın olarak yazdığı bu oyunda yarattığı feminist üçüncü alan incelenecektir.
The aim of this study is to evaluate the recasting of the Medea myth by Cherrie Moraga, poet, thinker and one of the pioneer feminist playwrights of the Chicana theatre in Contemporary American Drama, under the scope of Homi Bhabha’s postcolonial hybridity and the third space theory. Evaluating the concept of hybridity within a controversial cultural identity structure, Bhabha underscores a hybrid third space which comes into being as a result of the fusion of the colonizer and the colonized. In Moraga’s dystopian play The Hungry Woman: A Mexican Medea, the protagonist Medea, who is exiled from her homeland Aztlan to Phoenix, and her life in a prison psychiatric unit after killing her son are portrayed. Through the lens of Bhabha’s theory, this paper aims to analyse Moraga’s play and examine the feminist third space evoked by the play’s main character, a lesbian Mexican woman.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Applied Theatre |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 29 |