Research Article
BibTex RIS Cite

OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINA DEVAM EDEN ÇOCUKLARIN MOTİVASYON DÜZEYLERİ İLE SOSYAL BECERİLERİ VE PROBLEM DAVRANIŞLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Year 2019, Volume: 8 Issue: 1, 587 - 602, 15.03.2019

Abstract

Bu araştırma okul öncesi eğitim
kurumlarına devam eden 48-72 aylık çocukların motivasyon düzeyleri ile sosyal
becerileri ve problem davranışları arasında ilişki belirlemek amacıyla
yapılmıştır. Araştırmada nicel araştırma desenlerinden ilişkisel tarama
yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 yılı bahar
döneminde Kars il merkezinde yer alan resmi ve özel okul öncesi eğitim
kurumlarına devam eden 48-72 aylık tesadüfi örnekleme yöntemiyle seçilen 304
çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak  “Genel Bilgi Formu”, “Sosyal Beceri Ölçeği”,
“Problem Davranış Ölçeği” ve “Okul Öncesi Çocuklar İçin Motivasyon Ölçeği”
kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre çocukların sosyal beceri puanlarıyla
motivasyon puanları arasında pozitif yönde ve anlamlı bir ilişki bulunduğu ve
çocukların problem davranış puanlarıyla motivasyon puanları arasında negatif
yönde ve anlamlı bir ilişki bulunduğu saptanmıştır.

References

  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 343-361.
  • Akduman, G., Günindi, Y. ve Türkoğlu, D. (2015). Okul öncesi dönem çocukların sosyal beceri düzeyleri ile davranış problemleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(37), 673-683
  • Alisinanoğlu, F. ve Özbey, S. (2011).Okul öncesi dönemde sosyal beceri ve problem davranış eğitim program örnekleri. Ankara: Morpa
  • Basten, M., Tiemeier, H., Althoff, R. R., van de Schoot, R., Jaddoe, V. W., Hofman, A., Hudziak, J. J., Verhulst, F. C., and van der Ende, J. (2015). The stability of problem behavior across the preschool years: an empirical approach in the general population. Journal of abnormal child psychology, 44(2), 393-404.
  • Brophy, J. (2004). Motivating students to learn. (Second Edition). London: Lawrence Erlbaum Assocıates, Publıshers.
  • Bikos, K., & Gregoriadis, A. (2012). Moral judgments of sociometrically neglected children concerning in the first grade. International Journal of Humanities and Social Science, 2(9), 23-33.
  • Carter,A. S., Briggs-Gowan, M. J., & Davis, N. O. (2004). Assessment of young children’s social emotional development and psychopathology: recent advances and recommendations for practice. Journal of Child PsychologyandPsychiatry, 45(1), 109-134.
  • Clark, R., Menna, R. & Manel, S.,W. (2012). Maternal scaffolding and children's social skills: a comparison between aggressive preschoolers and non-aggressive preschoolers. Early Child Development and Care, 183(5), 707-725.
  • Clikeman, M., S. (2007). Social competence in children. E Booksss: 1-9.
  • Cuskelly, M. & Gilmore, L. (2014). Motivation in children with intellectual disabilities. Research and Practice in Intellectual and Developmental Disabilities, 1(1),51-59.
  • Çubukçu, Z. & Gültekin, M. (2006). İlköğretimde öğrencilere kazandırılması gereken sosyal beceriler. Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 37, 155- 174.
  • Denham, S. A., Blair, K. A., DeMulder, E., Levitas, J., Sawyer, K., Auerbach-Major, S., Queenan, P. (2003). Preschool emotional competence: Pathway to social competence? Child Development, 74(1):238-256.
  • Elias, M. J. (2018). Nurturing ıntrinsic motivation in students enabling students to experience accomplishments and improvement builds their feeling of competence a powerful intrinsic motivator. Socıal And Emotıonal Learnıng.
  • https://www.edutopia.org/profile/maurice-j-elias
  • Foster, E. M., & Jones, D. E. (2005). The high costs of aggression: public expenditures resulting from conduct disorder. AmericanJ ournal of PublicHealth, 95(10), 1767–1772.
  • Gregoriadis, A., Grammatikopoulos, V., & Zachopoulou, E. (2013). Evaluating preschoolers’ social skills: the impact of a physical education program from the parents’ perspective. International Journal of Humanities and Social Science, 3(10), 40–51.
  • Goldberg, M. D. (1994). A developmental investigation of intrinsic motivation: correlates, causes, and consequences in high ability students. Doctoral Dissertation, Curry School of Education, University of Virginia,16-88.
  • Huang, S. Y & LingLay, K. (2017).Mastery motivation in ınfancy and early childhood: the consistency and variation of ıts stability and predictability of general competence. Hungarian Educational Research Journal, 7(2), 15-31.
  • Jambunathan, S., Burts, D. C., & Pierce, S. H. (1999). Developmentally appropriate practices as predictors of self-competence among preschoolers. Journal of Research in Childhood Education, 13(2), 167-174.
  • Józsa, K. & Barett, K., C. (2018). Affective and social mastery motivation in preschool as predictors of early school success: a longitudinal study. Early Childhood Research Quarterly, 45, 81-92.
  • Kanlıkılıçer, P. (2005). Okul öncesi davranış sorunları tarama ölçeği geçerlilik güvenirlik çalışması. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul
  • Kılıç, K. ve Güngör Aytar, F. (2017). Erken çocuklukta sosyal becerilere sosyal beceri eğitiminin etkisi, sosyal becerilerle mizaç arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 42(191),185-204.
  • Levıne, S., L. (2000). Mastery motivationand child behavior problems. Doctoral Dissertation at The University of Miami.72
  • Mitchell, A., and Glossop, R. (2005). Heart smarts. Emotion literacy, the vanier ınstitute of the family. Ottawa,6-29.
  • Morgan, G. A., Jun Wang, J., Barrett, K. C., Liao, H. F., Wang, P. J., Huang, S. Y. and Jozsa, K. (2015). The revised dimensions of mastery questionnaire (DMQ 18). https://sites.google.com/a/rams.colostate.edu/georgemorgan/mastery-motivation
  • Morgan, G. A., Harmon, R. J., and Maslin-Cole, C. A. (1990). Mastery motivation: definition and measurement. Early Education and Development, 1(5),318-339.
  • Morgan, G. A., Yang, R. K., Griego, O. V., Barrett, K. C. and Harmon, R. J. (1998). Mastery motivation in preschool children: relations to aggression and hyperactivity. Presented at the March 1997 AERA Conference in Chicago,1-12,ED422107.
  • Nissen, H. ve Hawkins, J. C. (2010). Promoting emotional competence in the preschool classroom. Chilhood Education, 86(4), 255-259.
  • Özbey, S. (2018a). Okul öncesi dönem çocuklarında motivasyon ve öz düzenleme becerileri üzerine bir inceleme. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(65), 26-47.
  • Özbey, S. (2018b). Okul öncesi dönem çocuklarının ahlaki değer davranışları ile motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 16, 1-15.
  • Özbey, S. ve Dağlıoğlu, E. (2017). Adaptation study of the motivation scale for the preschool children (DMQ18). International Journal of Academic Research,4, 2(1),1-14.
  • Ryan, R. M., and Deci, E. L. (2000a). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78. Doi:10.1037/0003-066X.55.1.68.
  • Ryan, R. M., and Deci, E. L. (2000b) . Intrinsicand extrinsic motivations: classic definitionsand new directions. Contemporary Educational Psychology, 25, 54-67.
  • Samancı, O. ve Uçan, Z. (2017). Çocuklarda sosyal beceri eğitimi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(1), 281-288.
  • Senko, C., Durik, A. M., & Harackiewicz, J. M. (2008). Historical perspectives and new directions in achievement goal theory: understanding the effects of mastery and performance-approach goals. In J. Y. Shah&W. L. Gardner(Eds.), Hand book of Motivation Science, 100-113.
  • Sübaşı, G. ve Şehirli, N. (2010). Çocuk davranışlarını değerlendirme ölçeği'nin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(3), 789-804.
  • Şahin, C. (2001). Sosyal beceri ve sosyal yeterlik. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 9-19.
  • Tuğrul, B. (2002). Erken Çocukluk döneminde öğrenmeyi ve öğretimi kolaylaştıran özellikler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22), 142-147.
  • Turner, L. A., & Johnson, B. (2003). A model of mastery motivation for at risk preschoolers. Journal of Educational Psychology, 95(3), 495-505.
  • Yavuzer, H. (1998). Çocuk psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitapevi.
Year 2019, Volume: 8 Issue: 1, 587 - 602, 15.03.2019

Abstract

References

  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde motivasyon. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 343-361.
  • Akduman, G., Günindi, Y. ve Türkoğlu, D. (2015). Okul öncesi dönem çocukların sosyal beceri düzeyleri ile davranış problemleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(37), 673-683
  • Alisinanoğlu, F. ve Özbey, S. (2011).Okul öncesi dönemde sosyal beceri ve problem davranış eğitim program örnekleri. Ankara: Morpa
  • Basten, M., Tiemeier, H., Althoff, R. R., van de Schoot, R., Jaddoe, V. W., Hofman, A., Hudziak, J. J., Verhulst, F. C., and van der Ende, J. (2015). The stability of problem behavior across the preschool years: an empirical approach in the general population. Journal of abnormal child psychology, 44(2), 393-404.
  • Brophy, J. (2004). Motivating students to learn. (Second Edition). London: Lawrence Erlbaum Assocıates, Publıshers.
  • Bikos, K., & Gregoriadis, A. (2012). Moral judgments of sociometrically neglected children concerning in the first grade. International Journal of Humanities and Social Science, 2(9), 23-33.
  • Carter,A. S., Briggs-Gowan, M. J., & Davis, N. O. (2004). Assessment of young children’s social emotional development and psychopathology: recent advances and recommendations for practice. Journal of Child PsychologyandPsychiatry, 45(1), 109-134.
  • Clark, R., Menna, R. & Manel, S.,W. (2012). Maternal scaffolding and children's social skills: a comparison between aggressive preschoolers and non-aggressive preschoolers. Early Child Development and Care, 183(5), 707-725.
  • Clikeman, M., S. (2007). Social competence in children. E Booksss: 1-9.
  • Cuskelly, M. & Gilmore, L. (2014). Motivation in children with intellectual disabilities. Research and Practice in Intellectual and Developmental Disabilities, 1(1),51-59.
  • Çubukçu, Z. & Gültekin, M. (2006). İlköğretimde öğrencilere kazandırılması gereken sosyal beceriler. Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, 37, 155- 174.
  • Denham, S. A., Blair, K. A., DeMulder, E., Levitas, J., Sawyer, K., Auerbach-Major, S., Queenan, P. (2003). Preschool emotional competence: Pathway to social competence? Child Development, 74(1):238-256.
  • Elias, M. J. (2018). Nurturing ıntrinsic motivation in students enabling students to experience accomplishments and improvement builds their feeling of competence a powerful intrinsic motivator. Socıal And Emotıonal Learnıng.
  • https://www.edutopia.org/profile/maurice-j-elias
  • Foster, E. M., & Jones, D. E. (2005). The high costs of aggression: public expenditures resulting from conduct disorder. AmericanJ ournal of PublicHealth, 95(10), 1767–1772.
  • Gregoriadis, A., Grammatikopoulos, V., & Zachopoulou, E. (2013). Evaluating preschoolers’ social skills: the impact of a physical education program from the parents’ perspective. International Journal of Humanities and Social Science, 3(10), 40–51.
  • Goldberg, M. D. (1994). A developmental investigation of intrinsic motivation: correlates, causes, and consequences in high ability students. Doctoral Dissertation, Curry School of Education, University of Virginia,16-88.
  • Huang, S. Y & LingLay, K. (2017).Mastery motivation in ınfancy and early childhood: the consistency and variation of ıts stability and predictability of general competence. Hungarian Educational Research Journal, 7(2), 15-31.
  • Jambunathan, S., Burts, D. C., & Pierce, S. H. (1999). Developmentally appropriate practices as predictors of self-competence among preschoolers. Journal of Research in Childhood Education, 13(2), 167-174.
  • Józsa, K. & Barett, K., C. (2018). Affective and social mastery motivation in preschool as predictors of early school success: a longitudinal study. Early Childhood Research Quarterly, 45, 81-92.
  • Kanlıkılıçer, P. (2005). Okul öncesi davranış sorunları tarama ölçeği geçerlilik güvenirlik çalışması. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul
  • Kılıç, K. ve Güngör Aytar, F. (2017). Erken çocuklukta sosyal becerilere sosyal beceri eğitiminin etkisi, sosyal becerilerle mizaç arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 42(191),185-204.
  • Levıne, S., L. (2000). Mastery motivationand child behavior problems. Doctoral Dissertation at The University of Miami.72
  • Mitchell, A., and Glossop, R. (2005). Heart smarts. Emotion literacy, the vanier ınstitute of the family. Ottawa,6-29.
  • Morgan, G. A., Jun Wang, J., Barrett, K. C., Liao, H. F., Wang, P. J., Huang, S. Y. and Jozsa, K. (2015). The revised dimensions of mastery questionnaire (DMQ 18). https://sites.google.com/a/rams.colostate.edu/georgemorgan/mastery-motivation
  • Morgan, G. A., Harmon, R. J., and Maslin-Cole, C. A. (1990). Mastery motivation: definition and measurement. Early Education and Development, 1(5),318-339.
  • Morgan, G. A., Yang, R. K., Griego, O. V., Barrett, K. C. and Harmon, R. J. (1998). Mastery motivation in preschool children: relations to aggression and hyperactivity. Presented at the March 1997 AERA Conference in Chicago,1-12,ED422107.
  • Nissen, H. ve Hawkins, J. C. (2010). Promoting emotional competence in the preschool classroom. Chilhood Education, 86(4), 255-259.
  • Özbey, S. (2018a). Okul öncesi dönem çocuklarında motivasyon ve öz düzenleme becerileri üzerine bir inceleme. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(65), 26-47.
  • Özbey, S. (2018b). Okul öncesi dönem çocuklarının ahlaki değer davranışları ile motivasyon düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 16, 1-15.
  • Özbey, S. ve Dağlıoğlu, E. (2017). Adaptation study of the motivation scale for the preschool children (DMQ18). International Journal of Academic Research,4, 2(1),1-14.
  • Ryan, R. M., and Deci, E. L. (2000a). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78. Doi:10.1037/0003-066X.55.1.68.
  • Ryan, R. M., and Deci, E. L. (2000b) . Intrinsicand extrinsic motivations: classic definitionsand new directions. Contemporary Educational Psychology, 25, 54-67.
  • Samancı, O. ve Uçan, Z. (2017). Çocuklarda sosyal beceri eğitimi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(1), 281-288.
  • Senko, C., Durik, A. M., & Harackiewicz, J. M. (2008). Historical perspectives and new directions in achievement goal theory: understanding the effects of mastery and performance-approach goals. In J. Y. Shah&W. L. Gardner(Eds.), Hand book of Motivation Science, 100-113.
  • Sübaşı, G. ve Şehirli, N. (2010). Çocuk davranışlarını değerlendirme ölçeği'nin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(3), 789-804.
  • Şahin, C. (2001). Sosyal beceri ve sosyal yeterlik. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 9-19.
  • Tuğrul, B. (2002). Erken Çocukluk döneminde öğrenmeyi ve öğretimi kolaylaştıran özellikler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(22), 142-147.
  • Turner, L. A., & Johnson, B. (2003). A model of mastery motivation for at risk preschoolers. Journal of Educational Psychology, 95(3), 495-505.
  • Yavuzer, H. (1998). Çocuk psikolojisi. İstanbul: Remzi Kitapevi.
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Saide Özbey This is me

Serap Aktemur Gürler This is me

Publication Date March 15, 2019
Submission Date April 2, 2019
Acceptance Date April 2, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 8 Issue: 1

Cite

APA Özbey, S., & Aktemur Gürler, S. (2019). OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINA DEVAM EDEN ÇOCUKLARIN MOTİVASYON DÜZEYLERİ İLE SOSYAL BECERİLERİ VE PROBLEM DAVRANIŞLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 8(1), 587-602.

27712  27714 27715